دوشنبه 03 اردیبهشت 1403 - 22 Apr 2024
کد خبر: 18763
تاریخ انتشار: 1401/05/11 23:22

تحریم و مشکلات صنعت

حمید حاج‌اسماعیلی_کارشناس حوزه کسب‌وکار

در حال‌حاضر مشکلات متعددی در کشور وجود دارد اما مشکلات اقتصادی در اولویت نخست است، زیرا فشار زیادی بر جامعه وارد می‌کند. این امر روی زندگی و معیشت مردم تاثیر مستقیم دارد، چراکه میزان اشتغال را کاهش داده و در نتیجه بیکاری بر کشور چیره می‌شود. مسائل اقتصادی، مشکلات عدیده‌ای برای تولیدکنندگان در بخش‌های گوناگون ایجاد کرده که خود منجربه محدود شدن درآمدهای اقتصادی کشور شده و در نهایت هم فشار ناشی از این وضعیت به مردم منتقل می‌شود.

به‌طور قطع، یکی از اولویت اساسی در دولت باید ایجاد تحرک در بازار کار کشور باشد تا بتوانیم آن را توسعه دهیم. به‌طور حتم با ایجاد اشتغال، تولیدات کشور هم افزایش پیدا می‌کند. دولت سیزدهم باید به‌دنبال راهکارهایی برای رفع تحریم باشد. تحریم‌ها یک محدودیت جدی در بازار کار کشور به‌شمار می‌رود، فارغ از رویکردهای سیاسی که برای رفع تحریم‌ها مطرح می‌شود، اصل موضوع این است که تحریم مانع بزرگ در بازار کسب‌وکار به‌شمار می‌رود. امیدواریم دولت رئیسی برای گشایش در تولید و صنعت بتواند دیوار تحریم‌ها را بردارد. اگر تحریم‌ها محدود شود، به‌طور قطع در صنعت موفق‌تر خواهیم بود. با احیای برجام، ایجاد شرایط توسعه بازار کار و تولید در بخش صنعتی کشور راحت‌تر قابل‌پیگیری است، چون نقل‌وانتقال پول قابل انجام بوده و خرید کالاهای سرمایه‌ای برای رونق‌بخشی صنعت راحت‌تر انجام می‌شود. به‌عنوان مثال در حال ‌حاضر نیازمند قطعات و ابزارهای متعدد برای توسعه بخش‌های صنعتی کشور هستیم که بسیاری از آنها به‌دلیل استانداردهای خاصی که داشتند از کشورهای دیگر تهیه می‌شدند و در شرایط تحریم این کار انجام نشد. البته درست است که بخشی از این قطعات در داخل تولید شد اما به‌هر حال برخی از این قطعات دارای استانداردهای بالایی بوده و نیازمند دانش و فناوری روز هستند. اثرات تحریمی را بر صنعت نباید نادیده گرفت. همچنین بخشی از مشکلات مربوط به سوءمدیریت در داخل کشور بوده که ناشی از عدم‌آگاهی و درک درست از بازار کار و ظرفیت‌ها و امکانات تولیدی کشور است. رئیس دولت با مشکلات صنعتی در دوره‌ای که ریاست قوه قضاییه را برعهده داشت، آشناست. احیای کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی‌صنعتی که به‌دلیل چالش با سیستم بانکی کشور دچار تعطیلی و حتی واگذاری شدند از آن جمله است.

در واقع یکی از موانع صنعتی تولیدی مشکلات نظام پولی و بانکی کشور بوده که با بخش صنعت همراه نیستند؛ به‌دلیل اینکه خودشان رقیب بوده و کسب‌وکار دارند و بانک‌ها در حال بنگاهداری هستند. بانک‌ها بیش از اینکه تسهیل‌کننده بخش تولید و صنعتی کشور باشند، به‌دنبال سود و سوداگری هستند.

تجهیزاتی که اورهال نمی‌شوند

امروز یکی از بزرگ‌ترین مشکلات واحدهای صنعتی نوسازی و به‌سازی تجهیزات سخت‌افزاری است و به‌دلیل عدم‌تامین و تعمیر قطعات موردنیاز، نگهداری و اورهال تجهیزات در مدت تحریم دچار آسیب شده‌اند. وقتی تجهیزات و ماشین‌آلات آسیب می‌بینند، ظرفیت تولید کاهش پیدا می‌کند. به‌عنوان مثال، درست است بخش زیادی از مشکلات برق مربوط به کم‌آبی کشور است اما مشکل اصلی ناشی از آسیب‌هایی است که زیرساخت‌های کشور در چند سال گذشته به‌دلیل تحریم‌ها داشته‌اند، زیرا نتوانستیم ابزار لازم برای اورهال کردن تجهیزات در حوزه انرژی را فراهم کنیم و این امر منجربه آسیب جدی آنها شده است. صنایع و تجهیزات نیاز به نگهداری و تعمیر مستمر دارند. باید برخی از قطعات تعمیر و بعضی هم تعویض شوند اما به‌دلیل محدودیت‌های بین‌المللی، امکان این کار وجود نداشت و نتوانستیم آنها را روزآمد کنیم.

صنعت خودرو، انرژی و... به‌دلیل تحریم و کمبود قطعات آسیب دیدند و دولت آینده باید به آن توجه ویژه داشته باشد، زیرا زیرساخت‌ها باید به‌سرعت ارتقاء پیدا کنند. آسیب در این بخش از صنعت منجربه چالش در حوزه تولید شده است. اگر امروز به‌قدر کافی برق توزیع نشود و میزان توزیع آن مستمر و پایدار نباشد، بخش‌های صنعتی به‌لحاظ سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری دچار زیان می‌شوند. دولت باید برای ارتقا و اورهال کردن زیرساخت‌های صنعتی، یک فکر اساسی کند. به‌عنوان مثال، وضعیت ناوگان حمل‌ونقل کشور، پاسخگوی نیازهای لجستیکی صنعتی کشور نیستند.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2oabrg