سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
کد خبر: 6420
تاریخ انتشار: 1400/09/02 12:38
«تجلی» با ۳ وجه در فرابورس عرضه می‌شود

تجمع غول‌های معدنی در تالار شیشه‌ای

طبق همکاری‌های صورت گرفته بین ایمیدرو، شرکت‌های وابسته و سازمان بورس با هدف تامین مالی طرح‌های توسعه، نخستین شرکت سهامی عام پروژه با نام «تجلی» در آستانه پذیرش در بورس قرار گرفت.

به‌گفته مدیرعامل تجلی در نشست خبری پذیره‌نویسی سهام شرکت تجلی در فرابورس، فکر ایجاد تجلی از زمانی شکل گرفت که نقدینگی افزایش زیادی داشت و این شرکت به‌دنبال هدفمند کردن آن بود. به این شکل تورم کاهش پیدا می‌کند و نقدینگی در کشور کنترل می‌شود. از سوی دیگر، بازار سرمایه نقدشوندگی بالایی پیدا می‌کند و هر زمان که سهامدار نقدینگی بخواهد به‌راحتی می‌تواند سهامش را نقد کند.

امکان صادرات در بخش معدن

مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه‌گذاری معادن و فلزات در نشست خبری پذیره‌نویسی سهام شرکت تجلی در فرابورس گفت: عرضه تجلی در فرابورس دارای ۳ وجه عرضه اولیه، افزایش سرمایه و سلب حق تقدم است. به گزارش صدای بورس نشست خبری معرفی تجلی توسعه معادن و فلزات صبح روز یکشنبه، ۳۰ آبان در سالن مروارید نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد. امیر حسین نادری، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در این نشست خبری گفت: یکی از آرزوهای ما در بازار سرمایه این است که نقدینگی را به پروژه‌ها برسانیم.

 وی با بیان اینکه چادرملو شریک استراتژیک ماست، گفت: پی‌به‌ای صنایع معدنی نزدیک ۲ است. درحال‌حاضر امکان صادرات سهل و آسان در حوزه معدن و صنایع معدنی وجود دارد، چراکه کاهش ارزش ریال در مقابل دلار باعث شده مزیت صادراتی بسیاری برای صنایع ایجاد شود. 

مدیرعامل شرکت توسعه معادن و فلزات افزود: اکنون نرخ کامودیتی‌ها از جمله مس و آهن در بالاترین حد است. نادری افزود: درآمد شرکت‌های معدنی رشد بسیاری داشته که نمونه آن را در هیچ دوره‌ای نداشتیم. این درآمد باید با هوشمندی به سمت صادرات حرکت کند.

به‌گفته مدیرعامل شرکت توسعه معادن و فلزات خوشنام‌ترین سهام‌های بازار سرمایه مربوط به معدن و صنایع معدنی است. وی با بیان اینکه تجلی دریچه‌ای برای تامین مالی به بازار سرمایه است، گفت: پول و سرمایه مردم باید در پروژه‌هایی وارد شود که بازدهی آن مناسب و بالاتر از تورم باشد. 

نادری ضمن بیان این مطلب افزود: مجموعه مدیریت گل‌گهر و چادرملو به مجموعه تجلی معادن و فلزات اعتماد کردند و آینده روشنی برای سهام تجلی در فرابورس وجود دارد. وی گفت: ابرپروژه انتقال آب با حضور چادرملو اجرا و پشتیبانی خاصی ازسوی وزارتخانه‌ها انجام شد تا ۲۰ میلیون مترمکعب آب به فلات مرکزی منتقل و مشکل صنایع در این بخش از کشور حل شود.

دغدغه آب را رفع می‌کنیم

ناصر تقی‌زاده، مدیرعامل چادرملو در نشست خبری تجلی بیان کرد: اجرای بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان پروژه در چادرملو آغاز شده و مشارکت سازمان‌های مختلف از جمله تجلی را در آن خواهیم داشت.

 وی افزود: کشور با خشکسالی مواجه است و یکی از دغدغه‌های اصلی مقامات عالی کشور تامین آب است. 

 تونل‌ها و جاده‌هایی که کشیده شده امکان انتقال آب به فلات مرکزی را فراهم کرده است. همچنین پروژه انتقال ۱۵ مترمکعب آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی و خراسان جنوبی به‌زودی شروع خواهد شد.

عرضه بیش از ۹ میلیارد سهم

مرتضی علی‌اکبری، مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات نیز در این نشست خبری گفت: عرضه تجلی در فرابورس دارای ۳ وجه عرضه اولیه، افزایش سرمایه و سلب حق تقدم است.

 مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات ضمن بیان این مطلب افزود: تجلی نخستین شرکت پروژه‌محور بازار سرمایه است که بیش از ۹ میلیارد سهم آن (۱۵ درصد از سهام این شرکت) ۲ آذر امسال در فرابورس عرضه می‌شود. 

علی‌اکبری گفت: هدف تجلی از این پذیره‌نویسی آن است که مردم را به‌طور مستقیم در تولید مشارکت دهد تا بتوانند در طرح‌های به‌صرفه با ریسک کم وارد شوند. 

وی بیان کرد: این پروژه‌ها به حدود ۶۲۰۰ میلیارد تومان نقدینگی نیاز داشت که ۱۷ درصد متعلق به چادرملو، ۱۷ درصد متعلق به گل‌گهر و ۵۱ درصد نیز متعلق به معادن و فلزات است. 

مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات بیان کرد: تجلی درحال‌حاضر ۵ پروژه در قالب ۳ شرکت در دست اجرا دارد که در زنجیره ارزش فولاد از معدن تا محصول نهایی را شامل می‌شود. 

وی درباره دیگر طرح‌های تجلی بیان کرد: ۴۸ درصد سهام شرکت فولاد سرمد ابرکوه متعلق به تجلی

 است. فولاد شرق خراسان نیز با ظرفیت ۲.۵ میلیون تن کنسانتره در حال اجراست که سرمایه آن قابل افزایش تا ۵ میلیون تن است. 

پروژه فولاد غرب ایرانیان با ظرفیت تولید یک میلیون تن گندله از دیگر پروژه‌های مهمی است که تجلی سهامدار آن است. مواد اولیه این شرکت را فولاد صبانور تامین می‌کند.

بزرگ‌ترین افزایش سرمایه تاریخ بورس

مدیرعامل تجلی بیان کرد: ۵۱ درصد سهام تجلی متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات نماد «ومعادن»، ۱۷ درصد آن متعلق به شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر نماد «کگل» و ۱۷ درصد آن متعلق به شرکت معدنی و صنعتی چادرملو نماد «کچاد» است.

 وی افزود: درحال‌حاضر شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات، پروژه‌های زنجیره فولاد از معدن تا نورد، شامل گندله‌سازی، تولید آهن اسفنجی و فولادسازی را در دست احداث دارد و از پروژه‌های آتی آن می‌توان به ساخت اسکله بندرعباس و اکتشاف و استخراج از معادن جدید اشاره کرد.

علی‌اکبری بیان کرد: تجلی نخستین شرکت پروژه‌محور بازار سرمایه است و سهام آن دارای پشتوانه نمادهای بزرگ و بنیادی بازار بورس همچون «ومعادن»، «کچاد» و «کگل» است. 

مدیرعامل شرکت تجلی ادامه داد: شرکت تجلی با افزایش سرمایه ۶۲۰ هزار درصدی، بزرگ‌ترین افزایش سرمایه تاریخ بورس را به نام خود ثبت کرد. 

با این افزایش سرمایه، سرمایه این شرکت از یک میلیارد تومان به ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت. 

وی در پایان بیان کرد: روشی که ما برای تامین مالی انتخاب کرده‌ایم با روش‌های قبلی متفاوت است و یک شرکت پروژه‌محور با یک شرکت تولیدی که یک پروژه هم اجرا می‌کند، فرق دارد. 

سعی کرده‌ایم وجوه‌مان را از طریق افزایش سرمایه به‌دست بیاوریم.

سخن پایانی

راهبری ایمیدرو در تامین مالی طرح‌های توسعه با مشارکت مردم و در ادامه ورود نخستین شرکت سهامی عام پروژه به بورس در صورت مدیریت صحیح و شفافیت روند فعالیت‌ها می‌تواند ثمرات مثبت بی‌شماری به همراه داشته باشد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3wnk53