دوشنبه 27 فروردین 1403 - 15 Apr 2024
کد خبر: 4088
تاریخ انتشار: 1400/08/03 11:36
ایمیدرو از کسب‌وکارهای دانش‌بنیان حمایت می‌کند

تجاری‌سازی ۲ ایده برتر جشنواره اینوماین

جشنواره اینوماین به‌عنوان بستری برای توسعه استارت‌آپ‌ها و شکوفایی ایده‌های ناب معدنی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی ایمیدرو، این جشنواره به‌عنوان نماد ملی تحقق ظرفیت‌های جوانان تلاش می‌کند ایده‌های بخش معدن و صنایع معدنی را از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دریافت و زمینه حمایت همه‌جانبه از ایده‌های نو را فراهم کند. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با هدف تقاضامحور کردن پژوهش و متناسب با گره‌ها و مشکلات پیش‌روی بخش معدن و صنایع معدنی، استارت‌آپ‌های دارای ایده‌هایی با قابلیت کاربردی را پس از پذیرش در جشنواره اینوماین، برای توسعه به شرکت‌های تابعه و وابسته به این سازمان معرفی می‌کند.

وجیه‌الله جعفری، رئیس هیات‌عامل ایمیدرو در جشنواره و نمایشگاه ایده‌های ارزش‌آفرین گفت: امروزه نیاز برای گذر از اقتصاد منبع‌محور به اقتصاد دانش‌بنیان در تمامی جوامع بیش از پیش احساس می‌شود. در این راستا باید زمینه تولید محصولات دانش‌بنیان را از طریق شکل‌گیری کسب‌وکار دانش‌بنیان کوچک و متوسط فراهم کنیم تا از دایره رقابت جانمانیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بر این باوریم که سرمایه‌‌های اقتصادی کشورمان تنها محدود به منابع زیرزمینی مانند نفت و معادن نیست بلکه نیروی انسانی سرمایه اصلی به شمار می‌آید؛ درواقع اصول بنیادی اقتصاد دانش‌بنیان بر نیروی انسانی خلاق و متخصص استوار شده است.

جعفری افزود: بر این اساس، کشور ما با در اختیار داشتن جمعیت جوان و ظرفیت‌‌های بالا در زمینه‌های فناوری، چند سال است در این مسیر حرکت خود را آغاز کرده و با وجود تحریم‌های ظالمانه، اقتصاد کشور در حال تغییر شکل از منبع‌محوری به دانش‌بنیانی است.

نگاهی به نتایج دوره‌های قبل

رئیس هیات‌عامل ایمیدرو درباره دستاوردهای جشنواره اینوماین یک و ۲ گفت: در اینوماین یک، ۱۱۳ ایده به جشنواره ارائه و در نهایت ۱۰ ایده برتر انتخاب شد. در جشنواره بعدی اینوماین، ۱۲۳ ایده به جشنواره ارائه شد که ۲ ایده منتخب تجاری‌سازی شده است. جعفری عنوان کرد: تعداد ایده‌های دریافتی اینوماین ۳، برابر ۱۵۰ مورد گزارش شده که از این تعداد ۶۰ ایده پذیرفته شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مهم‌ترین اقدامات این سازمان در حوزه ارتقای اکو سیستم نوآوری و حمایت از مولفه‌های مرتبط با آن، گفت: تاسیس موسسه پژوهشی و آموزشی دانشگاه تهران و ایمیدرو (یونیدرو)، تاسیس مرکز نوآوری و توسعه کسب‌وکارهای نوین در حوزه معدن و صنایع معدنی (ایمینو)، ایجاد مرکز هوشمندی و رصدخانه فناوری و نوآوری صنایع معدنی و اجرای پرو‌ژه‌های پژوهشی، کاربردی و تقاضامحور از جمله اقدامات ایمیدرو در این بخش است.

وی گفت: معدن و صنایع معدنی با سهم ۲۳ درصد ارزش بورس و ظرفیت‌های بالقوه شرکت‌های این حوزه، شرایط همکاری هم‌افزا با دانشگاه و مراکز علمی را دارد.

جعفری افزود: امیدواریم با کمک و حمایت شرکت‌ها و مجموعه دانشگاهی در بخش معدن و صنایع معدنی بتوانیم نوآوری و ارائه ایده برای حل مسائل مرتبط با تولید را بیش از پیش شاهد باشیم.

کاهش ضایعات و کربن در بخش تولید

جعفری در بخش دیگری از سخنانش گفت: برنامه‌ریزی برای کسب دانش «کاهش ضایعات و کربن در بخش تولید» از طریق برگزاری جشنواره اینوماین مورد توجه است. امروز بحث کربن و ضایعات صفر در صنعت در شمار الزامات شرکت‌های جهانی قرار گرفته است. وی گفت: به‌طور حتم استفاده از ظرفیت‌های علمی از مراحل اکتشاف، استخراج و در بخش نهایی (تولید محصول) ما را به ضایعات صفر نزدیک خواهد کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد: ایمیدرو از آغاز به کار خود، ۲۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی تعریف کرد و تا سال ۱۴۰۴ این رقم تا ۳۵ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

وی افزود: ایمیدرو در طول چند سال گذشته تلاش کرده تا در حوزه تنظیم و تسهیلگری و به‌ویژه بسترسازی برای بخش خصوصی اقدامات توسعه‌ای را عملیاتی کند.

جعفری عنوان کرد: در این راستا ۷.۶ میلیارد دلار از طرح‌ها توسط بخش خصوصی و با هدایت و حمایت ایمیدرو تعریف شد که ۲.۷ میلیارد دلار آن در سال گذشته افتتاح شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: اعتقاد داریم حضور بخش خصوصی باید در اجرا پررنگ شده و ایمیدرو عملکرد حمایتی و توسعه‌ای خود را دنبال کند.

سخن پایانی

در پایان باید خاطرنشان کرد جشنواره اینوماین ۳، شامل ۸ بخش «مسابقه ایده»، «نشست‌های تخصصی» و «نمایشگاه توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان» است. از دیگر بخش‌های این جشنواره، «ارائه نیازهای فناورانه سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ و صنعتی»، «برگزاری پنل‌های B۲B»، «مسابقه چالش برتر صنعتی»، «مسابقه حل مسئله» و«ارائه توانمندی مراکز نوآوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها» است. این بخش‌ها، منطبق بر حمایت‌های مورد نیاز اکوسیستم نوآوری تعریف شده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4pw9d2