شنبه 01 اردیبهشت 1403 - 20 Apr 2024
کد خبر: 13539
تاریخ انتشار: 1401/01/05 01:30

تتر سودآورتر است یا دلار؟

مرید السادات؛ مدرس و تحلیلگر بازارهای مالی معتقد است؛ ارز دیجیتال تتر نقد شوندگی بسیار بالایی دارد و گرفتار صرافی‌های متمرکز نمی‌شویم.

نوسانات بازار ارزهای دیجیتال در ماه‌های اخیر خیلی‌ها را جذب بازار استیبل کوین‌ها کرد. البته در ایران نگرانی درباره تحریم استیبل کوین‌ها نیز وجود دارد. چند وقتی ‌که صحبت از استیبل کوینی به اسم دای شده است که قابل تحریم نیست. در این خصوص گفتگویی با یکی از فعالین این بازار داشتیم. در ادامه همراه ما باشید.

حسین مرید السادات؛ مدرس و تحلیلگر بازارهای مالی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: در بازار ارزهای دیجیتال تمامی ارزها  بر مبنای دلار قیمت‌گذاری می‌شوند اما در فضای بلاک چین و ارزهای دیجیتال خبری از دلار نیست. در نتیجه نیاز به یک استیبل کوین (Stablecoin) یا یک نماینده از دلار داریم. معروف‌ترین استیبل کوین در فضای کنونی تتر (Tether) است. هر یک تتر نماینده یک دلار است. معمولاً به ازای هر تتر یک دلار به پشتوانه‌اش سپرده‌گذاری می‌شود.

مریدالسادات اظهار کرد: در زمان گذشته کشورها چاپ پول داشتند و به ازای هر هزار تومان طلا در ذخیره بانک مرکزی سپرده‌گذاری می‌کردند. با این کار مانع تورم می‌شوند. استیبل کوین‌ها هم با همین استراتژی ظهور کردند. استیبل کوین هیچ وقت ۱۰ دلار یا صفر دلار نمی‌شود. نماینده‌ی دلار در فضای ارزهای دیجیتال هستند.

وی افزود: استیبل کوین‌های متفاوتی مثل یو اس دی سی (USD Coin)، بی یو اس دی (BUSD) و ... داریم. شاید در روزهایی قیمت این ارزهای دیجیتال کمتر یا بیشتر از یک دلار باشد. این کاهش یا افزایش قیمت به واسطه است که ادعای شرکت‌ها برای سپرده‌گذاری یک دلار به ازای هر استیبل کوین واقعیت ندارد.

این تحلیلگر بازارهای مالی در خصوص سرمایه‌گذاری مردم در بازار استیبل کوین‌ها تأکید کرد: قرار نیست شاهد رشد چشم‌گیر استیبل کوین‌ها باشیم. استیبل کوین به عنوان ارز مرجع و پول پایه در بازار ارزهای دیجیتال است. اگر علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بازار دلار هستید، می‌توانید به جای دلار در بازار استیبل کوین‌ها سرمایه‌گذاری کنید. این ارزهای دیجیتال نقد شوندگی بسیار بالایی دارد. البته اندکی گران‌تر از دلار خریدوفروش می‌شود. برای معامله استیبل کوین‌ها گرفتار صرافی‌های متمرکز نمی‌شویم. معمولاً صرافی‌ها در زمانی کاهش قیمت دلار نمی‌خرند و در زمان گرانی دلار نمی‌فروشند. در نتیجه می‌توانیم بخشی از سرمایه را به جای بازار دلار وارد بازار استیبل کوین‌ها کنیم.

تتر بهترین استیبل کوین؟

مریدالسادات خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم تتر را بهترین استیبل کوین بدانیم اما رایج‌ترین استیبل کوین در دنیا است. صرافی بایننس استیبل کوین خاص خود را دارد. به صورت کلی در بازار ارزهای دیجیتال تتر نماینده دلار است. سایر استیبل کوین‌ها در رقابت با تتر هستند تا شرایط را تغییر دهند. به تازگی ارز دیجیتالی به نام دای (Dai) نیز در میان استیبل کوین‌ها مشهور شده است. در خصوص سرمایه‌گذاری در رمز ارز دای یا تتر باید اشاره به شرایط صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز کنیم.

وی افزود: صرافی‌های متمرکز از شما احراز هویت می‌خواهند و برای کشورهای تحت تحریم و فعالین فضای دارک کار سخت می‌شود. ارزهای دیجیتال با این هدف شروع به کار کرد که رقیب نظام بانکی رایج در دنیا شود. در ابتدا فعالیت‌های دارک و خلافکارانه مشتری ثابت این بازار شدند. تتر هم رمز ارزی است که در صرافی‌های متمرکز قابل معامله است اما دای استیبل کوینی است که در صرافی‌های غیرمتمرکز قابل معامله است.

این تحلیلگر بازارهای مالی در ادامه گفت: به تازه‌کاران بازار رمز ارزها در زمان معرفی صرافی‌های غیرمتمرکز مثل یونی سواپ، پنکیک سواپ، سوشی سواپ و کوییک سواپ پیشنهاد می‌کنیم، به دلیل کارمزد بالا در این بازار خرید نکنند. اگر روزی تتر برای ایرانی‌ها تحریم شود، ارز دیجیتال دای را خریداری خواهیم کرد. این استیبل کوین در صرافی‌های غیرمتمرکز بر اساس قراردادهای هوشمند اتریوم قابل دادوستد است. در نتیجه نیازی به احراز هویت ندارد. بسیاری از فعالان نمی‌خواهند احراز هویت داشته باشند. در نتیجه اگر نیاز به معرفی کد ملی نباشد، تحریم‌ها به سادگی قابل دور زدن هستند. این اقدام برای فعالان بازارهای مالی جذاب خواهد بود.

مرید السادات اظهار کرد: تحریم‌های خصمانه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما است. این تحریم‌ها در بازار ارزهای دیجیتال هم نمایان شده‌اند. همانند عملکرد صرافی بایننس که از هر ابزاری برای شناسایی فعالان ایرانی استفاده کرد. تمامی این تحریم‌ها به مذاکرات برجام و فضای سیاسی و اقتصادی جهان برمی‌گردد. فعلاً فضا متعادل است و به شرایط آینده امیدواریم هستیم. ارزهای دیجیتالی که در کشور امریکا و چین تأسیس شده‌اند، بیشترین تهدید را دارند. به واسطه تحریم‌های احتمالی مشکل‌ساز خواهند بود.

وی در پایان گفت: هر زمان بحث تمرکز است، احتمالاً برای فعالان بازار ایران مشکل‌ساز خواهد بود. صرافی یا بلاک چین غیرمتمرکز گزینه خوبی برای دور زدن تحریم‌ها است. با قراردادهای هوشمند نیازی به احراز هویت وجود ندارد. در نهایت به فعالان بازار ارزهای دیجیتال توصیه می‌شود، ریسک‌های پیش روی را بررسی کنند و بعد از آن وارد بازار شوند.

منبع: گسترش نیوز 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2oo9q2