پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 2582
تاریخ انتشار: 1400/07/12 11:50
پیش‌شرط‌های توسعه صنعت فولاد چیست؟

تامین مواد اولیه و تکمیل زیرساخت‌های انرژی

طی یک سال اخیر، تامین انرژی مورد نیاز صنایع به بحثی جدی در کشور بدل شده است. بسیاری از فولادسازان و سایر صنایع در فصل تابستان با چالش‌های جدی در تامین برق خود روبه‌رو شدند که باعث شد از تحقق اهداف تولیدی خود بازبمانند.

 در همین حال انتظار می‌رود در ماه‌های سرد سال نیز با محدودیت در تامین گاز مواجه باشیم. درنتیجه موضوع تامین انرژی به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های اساسی در روند فعالیت صنایع، بدل شده است. این موضوع به اندازه‌ای جدی است که در نمایشگاه متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته آن نیز مورد توجه صنعتگران قرار گرفت.

هشدار برای تامین زیرساخت‌ صنایع

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در حاشیه بازدید از نمایشگاه متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه وظیفه خود می‌داند برای ارج نهادن به تلاش‌هایی که در حوزه صنعت صورت می‌گیرد، از شرکت‌ها و کارخانجاتی که زیربنای این صنعت را شکل داده‌اند، حمایت کند.

به گزارش ایراسین، طیب‌نیا با اشاره به اینکه صنعت فولاد یکی از صنایع زیربنایی و مادر کشور ما و دیگر کشورهای جهان به شمار می‌رود، افزود: صنعت فولاد جزو نخستین صنایعی است که در کشور ما شکل گرفته و هم‌اکنون در نقطه قوت خود قرار دارد؛ شرکت فولاد مبارکه نیز به‌عنوان صنعتی پیشتاز در این حوزه، وظیفه حمایتی داشته و نقش مهمی در پیشرفت و توسعه دیگر صنایع دارد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: صنعت فولاد به‌عنوان یک صنعت مادر جایگاه خود را در کشور پیدا کرده و رشد مناسبی داشته و دارد اما دغدغه‌هایی همچون تامین مواد اولیه و مسائل زیرساختی همچون آب، برق و گاز وجود دارد که متناسب با توسعه صنعت فولاد، رشد نکرده‌اند. وی اذعان کرد: زیرساخت‌های مورد نیاز در زنجیره فولاد عمدتا نقش حاکمیتی داشته و به همین دلیل نیز حاکمیت باید برای این زیرساخت‌ها برنامه‌ریزی‌های لازم را به عمل آورد؛ به نظر می‌رسد دولت محترم و البته شرکت‌های بزرگ زنجیره فولاد به‌عنوان پیشتازان حوزه صنعت باید پا به میدان گذاشته و نواقص حوزه‌های زیرساخت و مواد اولیه این زنجیره را برطرف کنند.

طیب‌نیا تصریح کرد: اگر نواقص زیرساختی و تامین مواد اولیه در زنجیره فولاد برطرف نشوند و بازبینی‌های لازم در حوزه صدور مجوزها و طرح‌های توسعه صورت نگیرد، مشکلات این زنجیره در آینده جدی‌تر خواهد شد و به همین دلیل باید با توجه به رشد این صنعت، دستورالعمل‌ها و رویه‌های گذشته نیز بازنگری‌هایی انجام شود تا بتوانیم برای توسعه صنعت فولاد در آینده برنامه‌ریزی کنیم.

ضرورت‌های تولید پایدار

عباس اکبری‌محمدی، معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه گفت: برگزاری نمایشگاه‌های مرتبط با صنعت فولاد و به طور کلی صنعت متالورژی باعث ایجاد ارتباط موثر میان تامین‌کنندگان و عرضه‌کنندگان محصولات فولادی شده و در نهایت سبب تداوم تولید پایدار می‌شود.

اکبری‌محمدی گفت: برگزاری نمایشگاه‌های مرتبط با صنعت فولاد و صنعت متالورژی باعث می‌شود ارتباط موثری میان تامین‌کنندگان تجهیزات، مواد اولیه و قطعات یدکی با عرضه‌کنندگان فولادی شکل بگیرد.

وی افزود: در نتیجه این ارتباط، تامین پایدار مواد اولیه، تجهیزات و قطعات یدکی در کنار فروش محصولات تضمین می‌شود؛ فولاد مبارکه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد در خاورمیانه و از سوی دیگر یکی از بزر‌گ‌ترین مصرف‌کنندگان مواد اولیه، تجهیزات و قطعات در خاورمیانه است؛ قطعا با ارتباطات بهتری که بین شرکت‌های تامین‌کننده و مصرف‌کننده شکل می‌گیرد، شفافیت بین زنجیره تامین برقرار و تداوم تولید تضمین می‌شود.

اکبری‌محمدی درباره برنامه شرکت فولاد مبارکه برای مواجهه با محدودیت‌های انرژی گفت: با برنامه‌ریزی‌های بلندمدتی که انجام شده است، به منظور تامین انرژی مورد نیاز برنامه‌هایی از جمله احداث نیروگاه جدید با ظرفیت‌های مورد نیاز گروه فولاد مبارکه، امیدواریم به‌زودی بتوانیم معضل محدودیت‌های انرژی را حل کنیم؛ در زمینه گاز هم در حال انجام مطالعات مربوط برای کاهش تاثیر نوسانات گازی بر تولید پایدار هستیم.

تامین نیاز بازار داخلی با وجود محدودیت منابع انرژی

طهمورث جوانبخت، معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه گفت: برپایی نمایشگاه متالکس باعث پیوند میان تامین‌کنندگان خرد و تولیدکنندگان کلان شده و تاثیر مهمی بر پویایی صنعت فولاد کشور دارد.

جوانبخت اظهار کرد: این نمایشگاه محل تلاقی تامین‌کنندگان محصولات متالورژی و فولاد است و فروشندگان و خریداران به‌خوبی می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و برگزاری چنین نمایشگاه‌ها و رویدادهایی منجر به تقویت ارتباطات بین فعالان این صنعت خواهد شد چراکه نمایشگاه‌هایی همچون متالکس بر پویایی صنعت فولاد کشور تاثیرگذار هستند.

وی در زمینه میزان فروش شرکت فولاد مبارکه و تاثیرات ناشی از محدودیت انرژی بر این موضوع افزود: شرکت فولاد مبارکه از ابتدای خرداد تا پایان شهریور امسال به دلیل محدودیت سراسری انرژی دچار کاهش تولید شد اما سعی کرد محصولات نهایی خود را به فروش برساند تا این محدودیت‌ها باعث افزایش قیمت‌ها نشوند.

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: به دنبال محدودیت منابع انرژی، محصولات ما کمی دیرتر از زمان تعیین‌شده به‌دست مشتریان رسید اما با وجود این، نیاز بازار داخلی به طور کامل تامین شد؛ همچنین با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، چند سال است برگزاری نمایشگاه‌های حوزه صنعت نسبت به گذشته کمرنگ‌تر شده اما برگزاری نمایشگاه متالکس در امسال به ارتقای صنعت فولاد به‌ویژه در بخش بومی‌سازی کمک شایان‌توجهی خواهد کرد.

وی حضور پررنگ تولیدکنندگان پایین‌دستی و تامین‌کنندگان عمده در صنایع فولادی را نقطه مثبت نمایشگاه متالکس دانست و ادامه داد: شرکت فولاد مبارکه نیز به‌عنوان شرکت اصلی در حوزه تولید فولاد و با توجه به شعار سال و استراتژی بومی‌سازی خود، همواره از تولید داخلی حمایت کرده و برگزاری نمایشگاه‌هایی مانند «متالکس» به این استراتژی و بومی‌سازی کمک می‌کند.جوانبخت در پایان با تاکید بر حمایت شرکت فولاد مبارکه از شرکت‌های دانش‌بنیان ابراز کرد: انعقاد قراردادهای متعدد شرکت فولاد مبارکه با شرکت‌های دانش‌بنیان نشان از حمایت فولاد مبارکه از این شرکت‌ها دارد.

سخن پایانی

از آنجا که بسیاری از صنایع طی ماه‌های گذشته با چالش جدی در تامین نیاز خود به انرژی روبه‌رو شده‌اند، از شرکت‌های بزرگ صنعتی به‌عنوان پیشتازان صنعتی انتظار می‌رود پا به میدان گذاشته و نواقص حوزه‌های زیرساخت و مواد اولیه را برطرف کنند تا بدین ترتیب مشکلات موجود در مسیر عملکرد صنایع رفع شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4jx7z3