چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 3867
تاریخ انتشار: 1400/07/28 13:29
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست با فعالان اقتصاد مازندران عنوان کرد

تامین منابع با اصلاح مالیات بر ارزش افزوده‌

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بروکراسی‌های اداری حاکم بر فضای کسب‌و‌کار فعالان اقتصاد‌ در سطوح ملی و استانی، طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار در مجلس شورای اسلامی را در صورت اجرا و تحقق رسالت‌های آن، گره‌گشای بسیاری از مشکلات پیش روی بخش صنعت، معدن و تجارت کشور عنوان کرد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، علی رسولیان با بیان این مطلب در نشست با فعالان اقتصاد‌ جنوب استان مازندران در محل شهرک صنعتی 

«بشل» که با همراهی کیوان مرادیان کوچک‌سرایی و کمال علیپور خنکداری نمایندگان مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سوادکوه شمالی و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی انجام شد، افزود: امسال برنامه تامین ۱۰ هزار هکتار زمین برای توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور از سوی منابع ملی، نهادها و بخش خصوصی را در دست پیگیری داریم.

وی با اشاره به کمبود جدی زمین صنعتی در کشور و به‌‌ویژه استان‌های شمالی اضافه کرد: در ۶ ماه امسال، ۵۰۶ هکتار از اراضی که با هدفی غیر از تولید دریافت‌شده اما ساخته و فعال نشده بودند، پس گرفته و به متقاضیان جدید دارای اهلیت واگذار ‌شد.

رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین با بیان اینکه تمامی طرح‌های راکد سال ۱۳۹۶ به قبل را تعیین‌تکلیف کرده‌ایم، ادامه داد: در پایان سال گذشته، ۳ هزار و ۲۰۰ طرح صنعتی در مرحله نصب ماشین‌آلات بودند که امسال و تا امروز ۴ هزار و ۲۱۰ طرح در مرحله نصب ماشین‌آلات هستند که افزایش ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.

رسولیان بر حل مسئله تامین آب در شهرک‏‌های صنعتی نیز تاکید و اظهار کرد: ۲۳۵ تصفیه‌خانه فاضلاب در ۱۹۲ شهرک و ناحیه صنعتی کشور در جهت بازچرخانی پساب در حال فعالیت هستند که یکی از روش‌های تامین آب پایدار صنایع است.

وی با اشاره به پایش‌های انجام‌شده در جهت رصد علل تعطیلی واحدهای صنعتی راکد بیان کرد: در سال جاری ۱۰ درصد کاهش واحدهای صنعتی راکد را رقم زده‌ایم که در این راستا ۲۰۰ میلیارد تومان از محل منابع این سازمان با بانک‌ها توافق شد که به ‌صورت مشترک به بازفعال‌سازی واحدهای راکد اختصاص داده شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: همچنین برنامه احداث یک هزار و ۹۰۰ واحد و مجتمع کارگاهی کوچک را در سطح کشور برای اصناف تولیدی و شرکت‌های دانش‌بنیانی که توانایی خرید زمین و ایجاد واحد تولیدی بزرگ را ندارند در دستور کار داریم که امیدواریم تا پایان امسال حداقل ۱۰۰۰ واحد کارگاهی آن بهره‌برداری شود.

رسولیان با اشاره به ارائه ۲۵ خدمت حمایتی به بنگاه‌‏های کوچک و متوسط و شرکت‌های دانش‌بنیان اضافه کرد: علاوه‌بر این، مجموعه حمایت‌ها که برای برندسازی، شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، افزایش عمق داخلی‌سازی و کمک به دانشی شدن بنگاه‌‏ها انجام می‌شود، در واگذاری زمین تخفیف می‌دهیم و خارج از مزایده به شرکت‌های دانش‌بنیان زمین واگذار می‌کنیم.

وی همچنین با اشاره به بروکراسی‌های اداری حاکم بر فضای کسب‌وکار فعالان اقتصاد‌ در سطوح ملی و استانی، طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار در مجلس شورای اسلامی را در صورت اجرا و تحقق رسالت‌های آن، گره‌گشای بسیاری از مشکلات پیش روی بخش صنعت، معدن و تجارت کشور عنوان کرد.

رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: براساس قانون، پس از استقرار واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی، وظیفه اداره و نگهداری این مناطق به شرکت‌های خدماتی متشکل از مجموعه فعالان اقتصاد‌ شهرک‌ها واگذار می‌شود. از این رو، برای آنکه نهادهای خدمات‌رسان آب و برق به‌خوبی عمل کنند و عمده منابع مالی لازم که از مالیات بنگاه‌های اقتصادی مستقر در شهرک‌های صنعتی تامین‌ می‌شود، در اختیار این بخش قرار گیرد، با محدودیت‌های قانونی مواجهیم.

رسولیان با اشاره به تامین ۵۰ درصد اعتبارات شهرک‌ها و نواحی صنعتی توسط استان‌ها یادآور شد: متاسفانه در جریان تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده‌ در مجلس شورای اسلامی، پیشنهاد اختصاص یک درصد از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده‌ای که خود فعالان اقتصاد‌ شهرک‌های صنعتی پرداخت می‌کنند، به شرکت‌های خدماتی مصوب نشد و اگر منابع مالی لازم به‌درستی تامین نشود، آینده اداره شهرک‌های صنعتی نگران‌کننده خواهد بود.

وی در پایان از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست در جریان طرح اصلاح لایحه مالیات بر ارزش افزوده‌، این نقیصه جبران و منابع مالی پایدار برای شرکت‌های خدماتی شهرک‌ها و نواحی صنعتی تامین شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4v7oz4