چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 3674
تاریخ انتشار: 1400/07/26 12:22

تامین به‌موقع قطعات یدکی، چالش‌ اصلی فولاد سنگان

نیاز خط تولید به قطعات یدکی، امری اجتناب‌ناپذیر بوده اما فرآیند تامین به دلیل همکاری نکردن شرکت‌های خارجی تولیدکننده، همواره با چالش‌هایی مواجه است.

به گزارش پایگاه روابط‌عمومی شرکت فولاد سنگان، مومنی، مدیر واحد خرید فولاد سنگان اظهار کرد: در حوزه مدیریت خرید، دو زیرمجموعه تامین قطعات یدکی، تجهیزات و بخش خرید خدمات و امور قراردادها مشغول فعالیت هستند. مسئولیت بخش تامین قطعات یدکی، انجام تمام خریدهای مربوط به کارخانه اعم از مواد اولیه مصرفی خط تولید، تجهیزات مورد نیاز، قطعات یدکی، اقلام عمومی است. بخش خرید خدمات و امور قراردادها نیز عهده‌دار مسئولیت هرگونه فعالیتی است که به نوعی در راستای انجام خرید یک نوع خدمت است. از مصادیق خرید خدمات می‌توان به مواردی از قبیل قراردادهای مشاور، طراحی، حمل، بیمه یا قراردادهای مربوط به پروژه‌های توسعه در قالب‌های EPC، EP یا PC و همچنین قراردادهای مربوط به بهره‌برداری و... اشاره کرد.

وی بیان کرد: فولاد سنگان شامل کارخانجات گندله‌ و کنسانتره‌سازی بوده و کارخانه گندله‌سازی چندین سال می‌شود که وارد مدار تولید شده است. تامین قطعات یدکی این کارخانه، باوجود مشکلات تامین از منابع خارجی طبق روال در حال انجام است‌ اما کارخانه کنسانتره‌سازی به‌‌تازگی در مدار تولید قرار گرفته و تامین قطعات یدکی و مواد اولیه مورد نیاز آن پس از راه‌اندازی به فعالیت واحد خرید اضافه شده است.

مدیر واحد خرید فولاد سنگان عنوان کرد: نیاز خط تولید به قطعات یدکی، امری اجتناب‌ناپذیر بوده اما فرآیند تامین به دلیل ‌همکاری نکردن شرکت‌های خارجی تولیدکننده، همواره با چالش‌هایی مواجه است؛ البته پیش‌تر که تحریم‌ها به این شدت نبود، با تلاش مضاعف همکاران، مسیرهای مناسبی برای غلبه بر این مشکلات شکل گرفته بود و بسیاری از تجهیزات و قطعات در زمان ساخت کارخانه از کشورهای دیگر خریداری شد.

مومنی در ادامه خاطرنشان کرد: به منظور استفاده از ظرفیت‌های تولید داخلی توسط واحد مهندسی کارخانه، دو فرآیند مهندسی معکوس و بومی‌سازی قطعات با جدیت در شرکت فولاد سنگان در حال انجام است تا از این راه احساس نیاز و وابستگی به تامین از خارج کشور، هزینه‌ها و زمان تامین کاهش یابد.

وی به چالش‌های این واحد اشاره کرد و گفت: در داخل کشور به علت نوسانات شدید نرخ ارز، تورم، تغییر قوانین و... با چالش‌های متفاوتی مواجه هستیم که سعی داریم با مدیریت این موارد، آسیب‌ها را به حداقل برسانیم و تولید مستمر را حفظ کنیم.

مدیر واحد خرید فولاد سنگان به اهمیت بومی‌سازی در شرکت اشاره کرد و گفت: قطعات قبل از ورود به واحد خرید در چرخه تامین، ابتدا از مسیر واحد بومی‌سازی شرکت گذر و پس از بررسی‌های اولیه که آیا امکان ساخت داخل وجود دارد یا خیر، مورد واکاوی قرار می‌گیرد. همچنین این چرخه سبب شده تاکنون مواردی از نیاز شرکت توسط واحد مهندسی کارخانه در مسیر بومی‌سازی قرار گیرد؛ البته کارخانه‌های گندله و کنسانتره‌سازی فولاد سنگان تازه‌تاسیس بوده و با استانداردهای بالایی ساخته شده و استهلاک قطعات موجود در خط تولید و شدت نیاز قطعات یدکی که موجب توقفات خط تولید می‌شود، نسبت به دیگر کارخانه‌ها کمتر است.

مومنی در پایان اظهار کرد: کنسانتره به‌‌عنوان مواد اولیه مورد نیاز تولید گندله به همراه افزودنی‌هایی همچون سود، بنتونیت و… تا پیش از افتتاح واحد کنسانتره‌سازی، به‌ صورت کامل خریداری می‌شد و با راه‌اندازی این کارخانه، به‌ مرور حجم تامین کنسانتره از بیرون شرکت کمتر شد؛ البته سنگ‌آهن، گلوله و… برای تولید کنسانتره به نیازهای شرکت افزوده شده است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/27gad2