پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 7507
تاریخ انتشار: 1400/09/15 13:39

تاثیر مذاکرات بر بازارهای داخلی

حسین مریدسادات- مدرس و تحلیلگر بازارهای مالی

دور نخست مذاکرات برجام در دولت سیزدهم در وین اتریش برگزار شد و نخستین خروجی این جلسه نظر مشترک تمامی شرکت‌کنندگان مبنی بر دستیابی به دیدگاه مشترک است. نتیجه و خروجی این جلسه پالس مثبتی برای داشتن یک دیدگاه مشترک و رسیدن به یک توافق را از خود به جا گذاشت.

اما سوال اساسی این است: اگر برجامی اتفاق بیفتد چه تاثیری بر نرخ دلار خواهد گذاشت؟

اگر توافقی حاصل شود، به‌طور قطع گشایش‌های اقتصادی بیشماری به‌وجود خواهد آمد و تحریم‌های بسیاری رفع خواهد شد، پول‌های بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف و طلب‌های ایران به‌عنوان مثال در کره نقد خواهد شد و به‌نوعی دریافت طلب‌ها و گشایش‌های اقتصادی تاثیر مثبتی بر نرخ دلار خواهد گذاشت؛ به این معنی اگر برجامی در کار باشد قطعا با گشایش‌های اقتصادی نرخ دلار کاهش پیدا خواهد کرد و می‌توانیم نرخ دلار را در کانال ۱۵ هزار تومان پیش‌بینی کنیم و اگر برجامی در کار نباشد، باتوجه به عواملی که در حال ‌حاضر در بعد اقتصاد کلان وجود دارد و افزایش پایه پولی و چاپ پولی که در سال‌های گذشته صورت پذیرفته، ریال در برابر دلار تضعیف خواهد شد.

 در این صورت حتی رسیدن نرخ دلار به ۴۰ هزار تومان هم محتمل است.

واقعیت‌های میدانی حاکی است که ایران در مذاکرات جدید همان‌طور حاضر شده که از قبل وعده داده بود.

 این دور مذاکرات در راستای حاصل شدن توافق و تامین منافع متقابل است و گفت‌وگوها این بار حول مذاکره برای رفع تحریم‌ها است.

 امید است نتایج و اخبار مثبت مذاکرات از این پس، بر بازارهای داخلی نیز تاثیر مثبت بگذارد و شرایط کلی اقتصاد و در پی آن بازار سرمایه رو به بهبودی برود. 

در صورت محقق شدن برجام و حصول توافق، سهام شرکت‌هایی که فروش آنها ریالی است، مثل گروه خودرویی، صنایع غذایی و گروه‌هایی از این قبیل مورد استقبال اهالی بازار سرمایه قرار می‌گیرند. 

در کل اگر توافق خوبی حاصل شود، می‌تواند آثاری مثل ثبات اقتصاد، کاهش نرخ ارز، بازگشت سرمایه‌های خارج از کشور و دسترسی شرکت‌ها به بازارهای جدید را به همراه داشته باشد. 

محقق شدن برجام می‌تواند جو روانی مثبت ایجاد کند. در حال ‌حاضر افزایش نرخ بهره و ترس از سیاست‌های قیمت‌گذاری دستوری سبب شده در بازار سرمایه جو خرید وجود نداشته باشد و گمان می‌رود اوضاع بورس از این بدتر نخواهد شد؛ به این دلیل که در این چند ماه اتفاقات بد زیادی برای بازار افتاده و فعالان این بازار خوش‌بین هستند که اخبار و اتفاقات برجام به نفع بازار بورس تمام شود.

تمام این گمانه‌زنی‌ها با ایجاد جو روانی مثبت، تاثیر مثبت خود را بر بازار می‌گذارد.

 در صورت روند مثبت مذاکرات و حصول نتایج قابل‌قبول، صنایع مختلف خاصی در بازار به‌استثنای گروه‌هایی که سهم‌های دلاری در آنها هستند، به دلیل کاهش احتمالی نرخ ارز مورد حمایت قرار خواهند گرفت و ورود نقدینگی خوبی را شاهد خواهیم بود. همین مهم باعث رشد بازار و صنایع و بهتر شدن شرایط می‌شود.

به‌علاوه اینکه ترسی که در این بازار مشهود است، کم‌کم از بین خواهد رفت و سهم‌ها مورد اقبال قرار می‌گیرند. مقاومت‌های پیشرو و سقف‌های قبلی در سهم‌ها و شاخص پس گرفته می‌شود. 

در این شرایط اگر نشست‌ها و مذاکرات برجام ادامه‌دار و مثبت باشند، روند مثبت احتمالی در بازار نیز ادامه‌دار خواهد بود و تحقق چشم‌انداز مساعدی را تا پایان سال نوید می‌دهد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4dleq3