پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 19034
تاریخ انتشار: 1401/05/26 01:06
فضای بکر سرمایه‌گذاری برای صنعت بیمه

بیمه، سپر بلای حیوانات خانگی می‌شود

نگهداری از حیوانات خانگی پدیده‌ای است که این روزها در میان مردم به‌ویژه جوانان باب شده که علل مختلفی دارد.

 دنیای مدرن باوجود گسترش فناوری انسان‌ها را تنهاتر کرده و باعث شده بسیاری از جوانان برای پر کردن خلأهای عاطفی خود به حیوانات و نگهداری از آنها تمایل پیدا کنند. براساس مطالعات انجام‌شده زمانی که جوامع در حال‌ گذار از شیوه‌های سنتی به صنعتی هستند، نقش حیوانات پررنگ‌تر می‌شود؛ البته در جوامع سنتی حیوانات نقش بیشتری داشته‌اند، اما به‌نوعی دیگر. از آنجا که صاحبان حیوانات خانگی، علاقه و وابستگی خاصی به حیوانات خود دارند، سلامتی حیوانات‌شان بخشی از دغدغه آنها به‌شمار می‌رود. «بیمه حیوانات خانگی»، از صاحبان آنها در برابر هزینه‌های غیرمنتظره محافظت می‌کند. در واقع با افزایش هزینه‌های مراقبت بهداشتی، مراقبت از حیوانات خانگی هم بسیار دشوار و گران شده است؛ بنابراین بیمه حیوانات خانگی، راهی برای جبران هزینه‌های درمان حیوانات خانگی به‌شمار می‌رود.

صمت در این گزارش به چگونگی بیمه حیوانات خانگی پرداخته است.

هزینه‌های سرسام‌آور درمان حیوان خانگی

عسل اشتری، کارشناس امور بیمه درباره بیمه حیوانات خانگی در ایران به صمت گفت: حیوانات خانگی در بیشتر کشورها تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. در ایران نیز چند سالی است که بیمه مخصوص حیوانات خانگی رایج شده است. اغلب بیمه‌هایی که برای حیوانات در نظر گرفته شده، مربوط به هزینه‌های درمانی این موجودات دوست‌داشتنی است.

وی با تاکید بر اینکه واکسیناسیون حیوانات خانگی اهمیت بالایی در حفظ سلامت‌شان دارد، گفت: از برخی بیماری‌هایی که امکان بروزشان در سگ‌ها و گربه‌ها و حتی حیوانات دیگر وجود دارد، تا حد زیادی با تزریق به‌موقع واکسن، پیشگیری می‌شود، اما واکسیناسیون حیوانات تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیست.

وی در ادامه توضیح داد: این روزها به‌دلیل تغییر فرهنگ و سبک زندگی، حیوانات خانگی از اعضای خانواده محسوب می‌شوند و باتوجه به هزینه بالای نگهداری و درمان این حیوانات، وجود بیمه برای دارندگان آنها مهم شده است.

پرندگان هم بیمه می‌شوند

این کارشناس امور بیمه درباره تاریخچه بیمه حیوانات خانگی اظهار کرد: در ابتدا این بیمه‌نامه تنها برای سگ و گربه طراحی شده بود، اما امروزه علاوه بر سگ و گربه، پرندگان تزئینی مانند کاسکو، مرغ مینا، فنچ و طوطی نیز تحت پوشش بیمه حیوانات خانگی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: بیمه دیگری نیز برای حیوانات وجود دارد که بیمه حیوانات اهلی است. این نوع بیمه دام‌ها را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. خدمات بیمه دام‌ها تنها ازسوی چند شرکت‌ بیمه ارائه می‌شود که آن هم محدود به برخی دام‌ها نظیر اسب و گاو است.

تقبل هزینه‌ها از بستری تا ویزیت

اشتری در پاسخ به این پرسش که بیمه حیوانات خانگی شامل چه خدماتی است، توضیح داد: بیمه‌نامه حیوانات خانگی، هزینه‌های درمانی مشخصی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی افزود: این بیمه‌نامه هزینه‌های جراحی و بستری، هزینه‌های پاراکلینیکی نظیر تشخیص دامپزشک، هزینه آزمایش‌های مختلف، آمبولانس، رادیوگرافی، بیهوشی، تجویز و تهیه دارو را پوشش می‌دهد.

این کارشناس بیمه با بیان اینکه بیمه حیوانات خانگی هزینه‌های مربوط به درمان بیماری‌های ناشی از حوادث این حیوانات را نیز پوشش می‌دهد، گفت: این حوادث شامل انواع سوختگی، گازگرفتگی، شکستگی، حساسیت‌های پوستی، پارگی تاندون، زخم دهان، جراحی و آسیب به بافت نرم است.

اشتری ادامه داد: بیمه حیوانات خانگی در صورت بروز تمام بیماری‌های حیوانات مانند عفونت مثانه، آسم، برونشیت، فشار خون، آکنه، اسهال، سرماخوردگی، مشکلات قلبی مانند آریتمی یا گرفتگی، عفونت گوش، مسمومیت، تومور، سینوزیت و بیماری‌های دیگر خدمات ارائه می‌کند.

پرداخت نیمی از هزینه‌های سرطان

وی با بیان اینکه بیمه‌نامه حیوانات خانگی هزینه درمان انواع سرطان‌های مربوط به این موجودات را هم پرداخت می‌کند، تصریح کرد: درمان انواع سرطان در حیوانات مانند پوست، ریه، روده و... تحت پوشش این بیمه است.

اشتری افزود: هزینه‌های پاراکلینیکی مربوط به سرطان مانند تشخیص اولیه، بیهوشی، شیمی درمانی، رادیوتراپی، سونوگرافی و ام‌آرآی نیز تحت پوشش بیمه قرار دارد و بیمه‌گذار تنها ۵۰ درصد هزینه‌های درمان سرطان حیوان خانگی را پرداخت می‌کند.

حق بیمه بیشتر؛ خدمات بهتر

وی یادآور شد: در صورت پرداخت حق بیمه بیشتر، هزینه‌های مربوط به عقیم‌سازی، پاراکلینیک و ویزیت‌های دوره‌ای و دارو هم تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

این کارشناس امور بیمه مهم‌ترین مزیت بیمه حیوانات خانگی را پوشش آنلاین هزینه‌های عقیم‌سازی حیوان دانست و گفت: عقیم‌سازی حیوانات خانگی از ابتلای حیوان به بسیاری از عفونت‌های دستگاه تناسلی و عفونت‌های ناشی از جفت‌گیری و کیست‌های تخمدان جلوگیری می‌کند.

وی دیگر مزیت بیمه‌نامه حیوان خانگی را پوشش ریسک سرقت و گم شدن حیوان خانگی اعلام کرد و گفت: از آنجایی که خرگوش‌ها و همسترها تحت پوشش هیچ بیمه‌ای قرار نمی‌گیرند، شرکت‌های بیمه‌گر در قبال سرقت و گم شدن این حیوانات تعهدی ندارند.

کاهش هزینه درمان با بیمه حیوانات خانگی

وی پاسخ به این پرسش که آیا برای بیمه‌گران بیمه حیوانات خانگی صرفه اقتصادی دارد، اظهار کرد: درباره این نوع بیمه‌نامه باید بگویم بسیاری از هزینه‌های مربوط به حیوانات را می‌توانید با برنامه‌ریزی دقیق برای واکسن زدن آنها و فراهم آوردن شرایط مناسب نگهداری آنها برطرف کنید، اما علائم برخی از بیماری‌ها به‌طور ناگهانی در حیوانات ظاهر می‌شوند که در این صورت مراجعه به بیمارستان حیوانات ضرورت می‌یابد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هزینه نگهداری از حیوانات خانگی در بیمارستان بسیار زیاد است، گفت: هنگامی که سگ یا گربه شما دچار بیماری ناگهانی شود، هزینه درمانش چند برابر خواهد شد. در این شرایط بیمه حیوانات خانگی می‌تواند در کاهش هزینه‌های درمان موثر باشد.

اشتری خاطرنشان کرد: شرکت‌های بیمه‌ای که حیوانات را نیز مورد حمایت قرار می‌دهند، تنها مبلغ مشخصی از هزینه‌های مربوط به درمان آنها را بر عهده می‌گیرند. شرکت بیمه‌گر همچنین، تنها یک سال، این عضو جدید خانه شما را بیمه می‌کند؛ از همین رو به‌نظر می‌رسد دریافت حق بیمه و پوشش‌های ارائه‌شده برای بیمه‌گر نیز صرفه اقتصادی داشته باشد.

هزینه‌های بالا، علت انصراف از درمان حیوان خانگی

شهره شجاعی، کارشناس امور بیمه درباره علت به‌وجود آمدن بیمه حیوانات خانگی در ایران به صمت گفت: امروزه حیوانات خانگی برای بسیاری از افراد مانند عضوی از خانواده، مهم و باارزش هستند.

وی افزود: از آنجایی که حیوانات نیز مانند انسان‌ها دچار انواع بیماری‌ها می‌شوند و باتوجه به اینکه هزینه‌های درمان آنها ممکن است بسیار سرسام آور باشد، برخی افراد از درمان آنها منصرف می‌شوند، اما با بیمه حیوانات خانگی این امکان برای افراد فراهم می‌شود که بخشی از هزینه درمان را تامین کنند.

صرفه‌جویی در هزینه با بیمه

وی با اشاره به اینکه بیمه حیوانات خانگی تا سقفی معین هزینه‌های درمان را پوشش می‌دهد، گفت: افراد با بیمه کردن حیوان خانگی موردعلاقه خود در هزینه‌های احتمالی درمان صرفه‌جویی می‌کنند.

شجاعی با بیان اینکه بیمه حیوانات خانگی هزینه بیماری سگ، گربه و پرنده‌های تزئینی را پوشش می‌دهد، اظهار کرد: این بیمه‌نامه نخستین بار با نیازسنجی بیمه دانا طراحی و به مردم ارائه شد.

بیمه حیوانات اهلی

وی یادآور شد: باتوجه به ضرر و زیان هنگفتی که ممکن است به انواع دام و طیور وارد آید، برای انواع دام از جمله اسب، گاو و گوسفند نیز بیمه‌نامه دام و طیور طراحی شده و به متقاضیان ارائه

 می‌شود.

این کارشناس امور بیمه توضیح داد: بیمه‌نامه دام و طیور شامل پوشش ریسک مواردی از جمله مرگ ناشی از امراض طبیعی، بیماری شامل بیماری‌های داخلی نظیر تب، پیچ‌خوردگی روده‌ها، هپاتیت، پارگی لیگامان‌های پستان و...، نقص عضو، آسیب‌های ناشی از حوادث مانند صاعقه، سیل، آتش‌سوزی و زلزله، اختلالات عمومی اندام‌های حرکتی مانند دررفتگی و شکستگی اندام حرکتی و ستون فقرات می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در شرایطی که شرکت‌های بیمه در پوشش بیمه انسان‌ها درمانده‌اند، بیمه حیوانات خانگی توجیه دارد، گفت: باتوجه به نیاز انسان به نگهداری از حیوانات خانگی و همچنین استفاده از دام و طیور چه از جهت تغذیه و چه فعالیت‌های تفریحی و کسب درآمد از این طریق، هزینه نگهداری بالای این حیوانات این پوشش‌های بیمه‌ای را بسیار مهم و حیاتی ساخته است.

شرایط بیمه شدن حیوان خانگی

شجاعی درباره شرایط بیمه شدن حیوان گفت: حیوانات قبل بیمه شدن توسط دامپزشک شرکت بیمه‌گر معاینه می‌شوند و در صورت تایید سلامت منعی برای بیمه وجود نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: برای بیمه شدن طوطی و پرندگان تزئینی محدودیت سنی وجود ندارد، اما حد نصاب سن برای بیمه شدن سگ و گربه حداقل 2 ماه و حداکثر ۱۰ سال است.

این کارشناس امور بیمه اظهار کرد: مشکلات و بیماری‌هایی که قبل از بیمه شدن حیوان وجود داشته، آسیب‌های عمدی، آسیب دیدن بر اثر تغذیه اشتباه، بیماری‌های ناشی از تشعشعات اتمی، آسیب ناشی از جنگ و شورش، نقص‌های مادرزادی و آسیب ناشی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان از جمله مواردی است که از شمول بیمه خارج است.

وی درباره چگونگی اطلاع‌رسانی درباره بیمه حیوانات خانگی اذعان کرد: متاسفانه در ایران باتوجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد، در زمینه بیمه حیوانات خانگی اطلاع‌رسانی بیمه‌ها نیز ضعیف است و شرکت‌های بیمه‌گر صرفا در وب‌سایت‌های خود اقدام به فروش این بیمه‌نامه مهم می‌کنند.

با این حال هر روز بر شمار دریافت‌کنندگان این خدمت بیمه‌ای افزوده می‌شود و همچنان کلینیک‌های دامپزشکی بیشتری طرف قرارداد این خدمت می‌شوند.

سخن پایانی

باتوجه به علاقه و نیاز مردم به نگهداری از حیوانات خانگی و همچنین هزینه‌های بالای نگهداری از این قبیل حیوانات نیاز به پوشش بیمه‌ای هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود. در همین زمینه بیمه حیوانات خانگی به کاهش خطر مالی و هزینه‌های غیرمنتظره دامپزشکی کمک می‌کند. البته باید گفت این بیمه فقط هزینه‌های درمانی و خطرات مربوط به سگ، گربه، اسب و پرنده را پوشش می‌دهد. به هر حال چنین طرحی، آن هم با پوشش مناسب می‌تواند آرامش بی‌نظیری را برای صاحبان حیوانات خانگی به ارمغان بیاورد. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4j5j5e