پنج‌شنبه 02 فروردین 1403 - 21 Mar 2024
کد خبر: 797
تاریخ انتشار: 1400/06/08 10:45

بیشتر مصرف کنید یارانه بیشتری بگیرید!

عضو «کمیسیون انرژی» مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر شرایط در کشور طوری است که آن کسی که بیشتر حامل‌های انرژی استفاده می‌کند، بیشتر یارانه دریافت می‌کند.

 هادی بیگی‌نژاد، با اشاره به تعین تکلیف یارانه پنهان در حوزه نفت و بنزین که رهبر حکیم انقلاب در بخشی از بیاناتشان در نخستین دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت سیزدهم به آن اشاره کردند، اظهار داشت: پرداختن به این موضوع پرداختن به یک امر عقلانی است.

 

بیگی‌نژاد تأکید کرد: وقتی فردی در کشوری همچون ایران زندگی می‌کند و از امکانات زیادی استفاده می‌کند حتما از یارانه هم استفاده بیشتری خواهد کرد و بلعکس، در حقیقت ما داریم با این رفتارمان می‌گوییم که هرچه می‌خواهید مصرف کنید ما به شما پول بیشتری بابت مصرف شما خواهیم داد.

 

وی افزود: در حال حاضر شرایط در کشور طوری است که آن کسی که بیشتر حامل‌های انرژی استفاده می‌کند، بیشتر یارانه دریافت می‌کند و آن فردی هم که مصرف کمتری دارد، یارانه کمتری را به خود اختصاص می‌دهد و این به مانند فردی است که استخری دارد و از موهبت‌های استخر خود جهت استفاده از آب، برق و یارانه آنها استفاده می‌کند.

 

بیگی‌نژاد بیان داشت: با این حال معتقدم نوسانات ارزی و برنامه‌هایی که در کشور شکل می‌گیرد باعث می‌شود تا دولت‌ها جرئت انجام این کار - بررسی یارانه پنهان - را نداشته باشند مثلا اگر ما بخواهیم بنزین را به نرخ آزاد بفروشیم باید بنزین را لیتری ۱۵ هزار تومان به فروش برسانیم.

 

وقتی ما به این قیمت نگاه می‌کنیم می‌بینیم که این قیمت برای جامعه ما منطقی نیست و آرامش روانی جامعه را بهم می‌ریزد لذا وقتی این اتفاق رخ می‌دهد مشکلات زیادی برای جامعه شکل می‌گیرد و نهایتا حاکمیت به این نتیجه می‌رسد که خیلی دیگر این ماجرا را ادامه ندهد.

 

این نماینده مجلس بیان داشت: تا زمانی که جلوی نوسانات ارزی گرفته نشود ما نمی‌توانیم روی خیلی از مشکلات کشور دست بگذاریم لذا نوسانات ارزی که اتفاق می‌افتد تولید دچار مشکل می‌شود و یا اینکه کارخانه‌ها ورشکست می‌شوند.

 

وی بیان داشت: با وجود نوسانات ارزی نمی‌توان راجع به اصلاحات حامل‌های انرژی صحبت کرد و راهش این است که پله پله و در گام نخست یک ثبات اقتصادی به وجود بیاید و درگام دوم موارد یک به یک اصلاح شوند.

 

منبع: میزان


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36e9j2