شنبه 25 فروردین 1403 - 13 Apr 2024
کد خبر: 14683
تاریخ انتشار: 1401/01/29 01:54

بوشهر میزبان گردشگران جام‌جهانی

چند ماهی تا زمان برگزاری جام‌جهانی ۲۰۲۲ در کشور قطر باقی نمانده است و تکلیف تیم‌های صعودکننده به این مسابقات نیز تاحدودی مشخص شده است. علاوه بر تدارکی که کشورهای صعودکننده به این مسابقات دیده‌اند، کشور میزبان نیز از سال‌ها پیش خود را مهیای میزبانی از تیم‌های صعودکرده و افرادی از نقاط مختلف جهان در این مسابقات می‌کند.

 استان بوشهر نزدیک‌ترین نقطه به کشور قطر است و بخش زیادی از مصالح ساختمانی موردنیاز برای ساخت‌وساز فضاهای جام‌جهانی از طریق استان بوشهر به قطر صادر شده است. این همسایگی فرصت بسیار خوبی است تا بوشهر بتواند بخشی از نیازهای کشور میزبان را تامین کند و به‌عنوان یکی از استان‌های هدف ایران برای گردشگران خارجی در دوران جام‌جهانی مدنظر قرار گیرد.

انتخاب استان‌های میزبان

چند روزی است که معاون اول رئیس‌جمهوری دستور داده «شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی، مشکلات زیرساختی و اقامتی جزایر ایرانی از جمله کیش را که پذیرای گردشگران خارجی در دوران برگزاری جام‌جهانی هستند، هرچه سریع‌تر برطرف کند». حتی گفته «نقشه راه عملیاتی همکاری‌های ایران و قطر در برگزاری جام‌جهانی فوتبال بین ۲ کشور نهایی و امضا شده است». در این رابطه، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث‌فرهنگی نیز گفته «۶ استان تهران، اصفهان، یزد، کرمان، فارس و هرمزگان و جزایر کیش، قشم و بندرعباس را به‌عنوان مقصد سفر تماشاچیان جام‌جهانی قطر پیش‌بینی کردیم». با این احوالات می‌توان گفت با این حرکت برخی استان‌ها برای مدتی به‌سمت توسعه پایدار، اشتغال و حتی کاهش نرخ بیکاری در جامعه با جذب گردشگر خارجی و صنعت توریسم حرکت خواهند کرد.

حذف نام بوشهر از میزبانان

اما بر چه اساسی نام بوشهر از صحبت‌های مسئولان ارشد کشوری برای مقصد تماشاچیان جام‌جهانی قطر حذف شده است؟ آیا بوشهر زیرساخت‌های مناسب برای جذب حداقلی گردشگران را نداشت؟ استان بوشهر در زمینه صنایع‌دستی رشد خوبی داشته اما در زمینه جذب گردشگر، ایجاد زیرساخت و ظرفیت مناسب پیشرفتی نداشته تا جایی که حتی گفته‌های معاون سابق امور عمرانی استانداری بوشهر «با هماهنگی‌هایی که با سفارت ایران در دوحه قطر صورت گرفته تبلیغات میدانی طرح بوشهر توریسم ۲۰۲۲ از اواخر سال ۲۰۲۰ با همکاری شهرداری دوحه آغاز خواهد شد»روی کاغذ باقی ماند. متاسفانه در استان بوشهر از ظرفیت شهرهای ساحلی آن به‌درستی برای جذب گردشگر استفاده نمی‌شود و عوامل مختلفی در این غفلت و بی‌توجهی اثرگذار است. در واقع مسئولان ارشد استانی پابه‌پای بخش خصوصی برای رونق گردشگری تلاش نکردند و این روند ادامه پیدا کرد تا با ناهماهنگی بین دستگاه‌های مختلف، بوشهر در ایجاد زیرساخت مناسب گردشگری عقب بماند. شاید نیاز بود بیشتر از آژانس‌های مسافرتی و هتلداران حمایت عملی می‌شد تا متولیان گردشگری از سرمایه‌گذاری و حضور در این حوزه دلسرد نشوند و فعال‌تر از قبل برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب گردشگری در بوشهر تلاش کنند.

وظیفه اصلی مسئولان ارشد استانی تهیه سند چشم‌انداز چندین‌ساله برای ایجاد زیرساخت مناسب و معرفی جاذبه‌های گردشگری بوشهر برای تشویق و ترغیب گردشگران خارجی برای سفر به استان بود تا تلنگری برای افزایش هرچه بیشتر توریست‌ها باشد.

بوشهر از مقاصد گردشگران جام جهانی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر در این زمینه گفت: با پیگیری‌های مکرر با وزارت متبوع و اعلام آمادگی به‌منظور فراهم کردن زیرساخت‌ها و زمینه حضور گردشگران، بوشهر یکی از استان‌های مقصد مسافران جام‌جهانی قطر خواهد بود.

اسماعیل سجادی‌منش افزود: ما از لحاظ بعد مسافت کمترین فاصله را با کشور قطر داریم و با رایزنی و حل مشکل سوخت یارانه‌ای کشتی کروز، به‌زودی این شناور در خط دریایی بوشهر به قطر و بالعکس فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. وی ادامه داد: همچنین با ۲ شرکت هواپیمایی مذاکراتی انجام شده که از مبدا بوشهر به کشور قطر و بالعکس کار جابه‌جایی مسافر انجام شود و این خط هوایی نیز، تا قبل از آغاز مسابقات جام‌جهانی فعال خواهد شد. مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، بوشهر را به‌طور حتم یکی از مقاصد گردشگران جام‌جهانی قطر دانست. وی تاکید کرد: با اعلام برنامه در راستای چگونگی ترانسفر و اسکان گردشگران در این استان در زمان انجام بازی‌های جام‌جهانی، این مهم موردقبول و پذیرش معاون گردشگری و مدیرکل دفتر توسعه گردشگری خارجی وزارت متبوع قرار گرفته است. به‌جرات می‌توان گفت برنامه‌ریزی متولیان امر برای جذب گردشگر ضعیف بوده تاجایی که استان بوشهر با این ظرفیت عظیم از ویترین مقصد گردشگران و تماشاچیان قطر خط خورد. اینکه امروز استان بوشهر باوجود داشتن ظرفیت‌های مناسب و نزدیک بودن به کشور قطر، تنها به‌دلیل نداشتن زیرساخت و برنامه مناسب نمی‌تواند سهمی در جذب گردشگران جام جهانی قطر داشته باشد، یک فرصت‌سوزی بزرگ است که شاید هیچ‌وقت این فرصت فراهم نشود و مدت‌ها حسرت آن باقی بماند. متولیان امر باید حذف نام بوشهر به‌عنوان مقصد سفر تماشاچیان جام‌جهانی قطر در صحبت‌های‌ مسئولان ارشد کشوری را به‌عنوان تلنگری قوی در نظر گرفته و در فرصت باقیمانده حداکثر تلاش خود را برای جذب بیشتر گردشگر برای ماندگاری نام بوشهر انجام دهند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3kee8a