جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
کد خبر: 17570
تاریخ انتشار: 1401/03/26 00:00

بورس صعودی می‌شود یا نزولی؟

شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته افت ۰٫۶ درصدی را ثبت کرد. به گفته کارشناسان این روند موقت است و تالار شیشه‌ای در بلند مدت روند صعودی به خود می‌گیرد.

شاخص بورس امروز چهارشنبه برخلاف روزهای اخیر با افت شاخص کل روبه‌رو شد. شاخص کل با افت حدود ده هزار واحدی به محدوده یک میلیون و ۵۶۴ هزار واحدی رسید.

شاخص‌ هم‌وزن نیز با کاهش ۰٫۲ درصدی به محدوده ۴۲۸ هزار واحدی رسید. از سوی دیگر تمامی شاخص‌های تاثیرگذار روی بازار نیز منفی شد.

رکورد معاملات شش ماهه بورس طی روز دوشنبه شکست. تحلیلگران علت این رشد شاخص را جو روانی ناشی از افزایش قیمت دلار در بازار آزاد می‌دانند.

مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: در حال بازار سرمایه بیشترین تاثیر خود را از مذاکرات برجام می‌گیرد. اگر اتفاق خاصی سیاسی خاصی ندهد می‌توان انتظار معاملات متعادل در بازار را داشت.

وی توضیح می‌دهد: بررسی معاملات چند روز اخیر نشان می‌دهد که اخبار برجام و پس از قطعنامه آژانس بیشترین تاثیر را روی بازار سرمایه دارد. علی‌رغم اینکه این قطعنامه ضمانت اجرایی نداشت اما بورس نوسانی شد و حتی بیم آن می‌رفت که شاخص کل سرخ‌پوش شود اما بازار روند معکوس نشان داد و سبزپوش شد.

مثبت شدن بورس بدون دلیل

وی ادامه می‌دهد: روز دوشنبه بازار سرمایه بدون دلیل منطقی در حدود ۴۰ هزار واحد مثبت شد. این نشان می‌دهد که بورس در برابر اخبار مثبت یا منفی واکنش نشان می‌دهد.

محبی با اشاره به عوامل تاثیر‌گذار روی بورس می‌گوید: آن چیزی که می‌تواند روی بازار تاثیرگذار باشد بحث برجام است. ما از یک طرف می‌بینیم که قیمت بسیاری از نمادها در کف هستند. از سوی دیگر که خریدار و فروشنده‌ای در بازار نیست و چراکه افراد سهامدار می‌دانند سهامشان ارزنده است.

این کارشناس بازار سرمایه در نهایت بیان می‌کند: آن‌چیزی که می‌تواند سمت‌وسوی آینده بازار سرمایه را نشان دهد، ورود پول حقیقی به بازار برای خرید یا خسته شدن سهامداران برای فروش است. اگر سهامداران بتوانند با ورود پول جدید، بورس را به سمت مثبت شدن ببرند می‌توان به آینده بورس در بلندمدت امیدوار بود. اما اگر پول جدید وارد بازار نشود روند در بلند مدت معکوس می‌شود.

 

منبع: تجارت نیوز


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4y8a7j