سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
کد خبر: 11702
تاریخ انتشار: 1400/11/28 19:30

بورس تا پایان سال رونق می‌گیرد؟

معاملات بورس در پنجمین روز هفته در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس تهران با ثبت افت ۸۴۵واحدی به محدوده یک ‌میلیون و ۲۸۲هزار واحد نزول کرد.

به زعم اغلب کارشناسان با توجه به ادامه دار شدن روند خروج پول از بازار سرمایه، نمی‌توان انتظار داشت که به این زودی‌ها بازار روند مثبتی در پیش گیرد.

حمیده صادقی، کارشناس و فعال بازار سرمایه روند معاملات بورس را بررسی کرد و گفت: بازار سرمایه این هفته را هم کم رمق و بدون رشد چشم‌گیری به پایان رساند. بورس همچنان از نبود نقدینگی رنج می‌برد و تا زمانی‌که نقدینگی کافی وارد بازار نشود، شرایط بورس به همین شکل باقی خواهد ماند. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که به این زودی‌ها بازار روند مثبتی در پیش گیرد.

وی بیان کرد: از طرفی با توجه به شنیده شدن اخبار مثبت از سوی مذاکرات و بالا رفتن قیمت کامودیتی‌ها به خصوص نفت، بازار سرمایه نباید جا می‌ماند و مانند گذشته همزمان با این افزایش‌ها رشد می‌کرد. پس می‌توان گفت روند بازار به هیچ عنوان طبیعی نیست و حاصل دخالت‌هایی است که حقوقی‌ها در بازار انجام داده‌اند.

این کارشناس تصریح کرد: همزمان با آغاز اسفند ماه، گزارش‌های بهمن ماه ارائه خواهد شد. در این بین سهامداران منتظر هستند تا با مشخص شدن عملکرد شرکت‌ها در بهمن ماه، واکنش بازار سرمایه را بررسی کنند و چینش پرتفوی خود را تغییر دهند.

صادقی با بررسی عملکرد شاخص بیان کرد: در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس پس از افت ۸۴۵واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۲۸۲هزار واحدی قرارگرفت. شاخص کل هم‌وزن نیز ۰.۰۷درصد افت کرد. رفتار حرکتی را در تصویر اول بهتر می‌توان دید که در گام آخر حرکتی کف‌ها و سقف‌ها پایین‌تر تشکیل شده که بالطبع همچنان نمی‌توان امید چندانی به تشکیل روند صعودی داشت. خط روندی را از خرداد ۹۷ داریم که شاخص به آن رسیده است.

وی افزود: از سه ema ۲۰,۵۰,۱۰۰ استفاده شده که هر سه مووینگ فلت شده‌اند که حالت ساید را به ما نشان می‌دهند . لازمه تشکیل روند ، استارت شکست مووینگ ۵۰ توسط ۲۰ در وهله اول می‌باشد.

وی ادامه داد: تصویر پایین نیز نشان می‌دهد که شاخص همچنان زیر ابر کومو قرار دارد. بنابراین انتظار می‌رود روند ساید شاخص کل حداقل تا قبل عید ادامه یابد.

 

منبع: اقتصاد آنلاین


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/27o9v4