سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 23 Apr 2024
کد خبر: 16044
تاریخ انتشار: 1401/02/20 03:45

به رشد صنعت نمایشگاهی امیدوار باشیم؟

سایت نمایشگاهی یاسوج قبل از شیوع کرونا از نظر برگزاری رویدادها وضعیت بسیار خوبی داشت و سالانه حدود ۲۵ تا ۳۰ رویداد نمایشگاهی را برگزار می‌کرد. متاسفانه امروز این سایت از وضعیت اید‌آل خود فرسنگ‌ها فاصله گرفته است. در همین راستاصمت گفت‌وگویی با بابک درست، مدیرعامل سایت نمایشگاهی یاسوج ترتیب داده که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

درست گفت: ما ده‌ها بار در جلسات استانی و کشوری شرکت و از مسئولان درخواست کرده‌ایم که در تصمیم‌گیری‌های این صنعت مداخله نکنند اما متاسفانه تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده و همچنان شاهد ورود افراد غیرمتخصص به صنعت نمایشگاهی کشور هستیم.

زیان ۲ میلیاردی سایت یاسوج

درست با بیان اینکه سایت نمایشگاهی یاسوج نیز مانند دیگر سایت‌های کشور تحت‌تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت، گفت: بیشتر رویدادهای پیش‌بینی‌شده ما در سال گذشته به‌دلیل شیوع این ویروس برگزار نشدند و از ۲۶ رویدادی که در تقویم سال گذشته وجود داشت، فقط موفق به برگزاری ۳ رویداد شدیم. همین موضوع موجب شد با ضرر مالی حدود ۲ میلیاردی روبه‌رو شویم.

وی افزود: پس از شیوع ویروس کرونا، استاندار کهگیلویه و بویراحمد با توجه به حساسیتی که نسبت به این موضوع داشت، اجازه برگزاری رویدادها را صادر نکرد و همین موضوع یک چالش بسیار بزرگ در صنعت نمایشگاهی بود. سوالی که در حال‌حاضر ذهن بسیاری از فعالان این صنعت را درگیر کرده این است که متولی صنعت نمایشگاهی کیست؟ آیا استاندار یا فرماندار به‌تنهایی می‌تواند دستورات صادرشده از سوی سیاست‌گذار صنعت نمایشگاهی کشور را اجرا نکنند و با تشخیص خود اقدام به تعطیل کردن فعالیت‌های نمایشگاهی کنند؟

تصمیم‌گیر اصلی کیست؟

مدیرعامل سایت نمایشگاهی یاسوج در ادامه خاطرنشان کرد: تصمیم‌گیر اصلی صنعت نمایشگاهی در کشور کیست؟ متاسفانه در استان کهگیلویه و بویراحمد، ده‌ها سازمان و نهاد برای صنعت نمایشگاهی این استان تصمیم‌گیری می‌کنند. 

ما ده‌ها بار در جلسات استانی و کشوری شرکت کرده و از مسئولان درخواست کرده‌ایم در تصمیم‌گیری‌های این صنعت مداخله نکنند اما متاسفانه تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده و همچنان شاهد ورود افراد غیرمتخصص به حوزه صنعت نمایشگاهی کشور هستیم. 

درست در ادامه به تدوین تقویم نمایشگاهی سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: برگزاری ۲۳ رویداد نمایشگاهی در سال جاری را مصوب کرده‌ایم. 

نخستین رویداد ما خردادماه برگزار خواهد شد. البته برگزاری آنها منوط به شرایط حاصل از ویروس کروناست. اگر موج جدیدی از این ویروس در کشور شیوع پیدا کند، به احتمال بسیار قوی، از برگزاری این رویدادها نیز جلوگیری خواهد شد. البته از هم‌اکنون آمادگی برگزاری تمام رویدادها را داریم.

 وی در ادامه به تشریح مهم‌ترین چالش‌های صنعت نمایشگاهی در شرایط کنونی اشاره کرد و افزود: عدم‌ساماندهی سایت‌های نمایشگاهی یکی از معضلات مهمی است که این صنعت بزرگ با آن روبه‌رو است. 

به‌نظر می‌رسد سیاست‌گذار این صنعت به سایت کلانشهرها بیشتر اهمیت می‌دهد و به سایت استان‌های کوچک کمتر توجه می‌شود. متاسفانه صنعت نمایشگاهی در کشور به رسمیت شناخته نشده و جایگاه واقعی آن برای مسئولان روشن نیست. صنعت نمایشگاهی در اشتغال، بهره‌وری در تولید و حتی گردشگری کشور تاثیر بسزایی دارد.

درست در ادامه افزود: سایت جدید یاسوج در مکانی با منظره بسیار زیبا با حدود ۳۳ هکتار مساحت در حال احداث است. ما می‌توانیم در کنار این سایت نمایشگاهی با استفاده از ظرفیت‌های موجود با ساخت هتل و... در جذب گردشگر نیز موفق عمل کنیم.

مدیرعامل سایت نمایشگاهی یاسوج در پایان اضافه کرد: نمایشگاه‌ها، ویترین اقتصاد استان و کشور هستند اما متاسفانه نگاهی با دید بازاری در این صنعت وجود دارد. اگر نگاه امروز مسئولان به صنعت نمایشگاهی در آینده نیز ادامه داشته باشد نمی‌توان به رشد و تعالی این صنعت امیدوار بود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3wokv5