پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 15236
تاریخ انتشار: 1401/02/08 05:30

بهترین راه خرید تایر با قیمت دولتی اعلام شد / ماجرای تحویل خودروهای ایرانی با لاستیک چینی

مصطفی تنها سخنگوی انجمن تولیدگان تایر گفت: دولت می‌تواند با کاهش هزینه‌های واردات مواد اولیه یا انرژی به تولیدکننده کمک کند، اما نمیدانم چرا مسئولان اینگونه با تولیدکننده برخورد می‌کنند.

چندی پیش کارخانه لاستیک‌سازی کیان تایر به عنوان بزرگترین تولیدکننده تایرهای معدنی کشور در شرایطی که کشور نیاز جدی به تولید لاستیک در داخل دارد به دلیل نبود اهلیت سنجی درست و اصولی در هنگام واگذاری در مسیر سقوط و ورشکستگی قرار گرفت.
آننطور که شاهدیم با توجه به افزایش هزینه‌های مواد اولیه، دستمزد کارکنان و... دیگر تولید‌کننده رمقی برای تولید محصول ندارد.
درحال‌حاضر بیشترین حجم تولید لاستیک خودروهای سنگین مربوط به لاستیک‌های بایاس (نخی) است که برای خودروهای قدیمی تر مصرف می‌شود اما نیاز ما لاستیک‌های رادیال (سیمی) است که جدیدتر هستند و تقاضای بالاتری دارند و فقط ۲ کارخانه در کشور این نوع لاستیک را تولید می‌کنند.
همچنین نرخ هر جفت تایر باری ۸ میلیون تومان است که متاسفانه تولید با این قیمت، نه تنها سودی ندارد، بلکه زیان‌ده نیز است.
گسترش نیوز در خصوص میزان افزایش نرخ تایر در سال ۱۴۰۱ و مشکلات این صنعت به گفت‌وگو با سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر پرداخت.
مصطفی تنها در خصوص میزان افزایش نرخ تایر در سال ۱۴۰۱ اظهارکرد: آخرین افزایش نرخ مربوط به آبان ۱۴۰۰ است و پس از آن هیچ افزایش قیمتی نداشتیم.در این مدت مواد اولیه و هزینه‌های تولید به شدت افزایش داشته و متاسفانه با این شرایط هنوز با افزایش نرخ موافقت نشده است. در سال ۱۴۰۰ نیز همین کار را انجام دادند و تولید‌کننده تا ابان ماه زیان داد.
دولت چاره کند!
وی با انتقادی از دولت تصریح کرد: دولت می‌تواند با کاهش هزینه‌های واردات مواد اولیه یا انرژی به تولیدکننده کمک کند، نمیدانم چرا مسئولان اینگونه با تولیدکننده برخورد می‌کنند. آیا بسته شدن کارخانه‌ها مشکلی را حل می‌کند؟ یا از اینکه کمر سرمایه‌گذاران شکسته شود مشکلی حل می‌شود؟
سخنگوی انجمن تولیدگان تایر در خصوص میزان تولید کارخانه‌ها در ۱۴۰۱ گفت: تولید طبق روند قبلی ادامه دارد و سعی بر این است که تولید را به دور از مشکلات موجود نگه داریم اما زمان این مقاومت در برابر مشکلات مشخص نیست. درحال‌حاضر حدود ۷۰ درصد نیاز کشور را در تولید میکنیم و ۳۰ درصد ما بقی وارد می‌شود.

از کجا تایر دولتی بگیریم؟

تنها پیرامون کیفیت تایر‌های ایرانی و چینی اظهارکرد: تایر‌های تولید داخل همگی از کیفیت و استاندارد بالایی برخوردارند. تایر‌های چینی مانند تمام محصولات آن دارای کیفیت‌های مختلفی هستند و هیچ دامنه معین کیفی ندارند.
وی با اشاره به اینکه برخی از خودروسازان داخلی به علت پیدا کردن تایر با نرخ پایین تر سراغ تایر چینی می‌روند، گفت: طبق دستورالعمل وزارت صمت خودرو سازان مکلف به استفاده از تایر‌های ایرانی هستند و تایر‌های ما مشکلی ندارند که بخواهند از خارج وارد کنند. تمام نیاز خودروسازان با تولید داخلی تامین می‌شود.
سخنگوی انجمن تولیدگان تایر در پایان پیرامون روش دریافت تایر دولتی تصریح کرد: بعضی از کارخانجات فروش انلاین دارند و این بهترین راه دستیابی به نرخ مصوب برای مصرف‌کننده است همچنین نمایندگی هایی در سطح شهر هستند که با نرخ مصوب تایر را عرضه می‌کنند.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2l5wpe