یک‌شنبه 02 اردیبهشت 1403 - 21 Apr 2024
کد خبر: 16217
تاریخ انتشار: 1401/02/24 03:20

بهترین تغذیه مناسب برای افزایش هوش کودکان

تمامی والدین دوست دارند که کودکان باهوشی داشته باشند و فرزندشان بتواند استعدادهای خاصی را از خود نشان دهد. توجه به تغذیه مناسب برای افزایش هوش کودکان یکی از راه‌هایی است که می‌تواند در این زمینه به آن‌ها کمک نماید. البته مشخص است که منظور ما از تغذیه سالم، خوردن زیاد مواد غذایی مختلف نیست بلکه لازم است کودک از سنین خردسالی تحت توجه والدین باشد و مواد غذایی سالم در حد متعادل برای کودک تامین شود تا بتواند از نظر جسمی و ذهنی رشد کاملی داشته باشد.

ما در این مطلب به این موضوع خواهیم پرداخت اما در ادامه به کمک و نقشی که مشاوره کودک و مشاوره تغذیه در هوش کودک خواهند داشت نیز اشاره خواهیم کرد.

 تغذیه مناسب برای افزایش هوش کودکان - مشاورمود

چگونه می‌توان هوش کودکان را سنجید؟

پیش از آن که به مبحث بالا بپردازیم لازم است ببینیم به چه کودکانی باهوش گفته می‌شود و چگونه می‌توان متوجه شد کودکی باهوش است؟

هوش یا intelligence یک موضوع خاص و پیچیده است، از این نظر که هنوز بسیاری از روانشناسان نتوانسته‌اند تعریف درستی برای آن ارائه دهند؛ از این حیث که اولا ممکن است برخی روانشناسان آن را با استعداد یکی دانسته و بعضی دیگر تعریف‌شان از هوش به این معنا باشد که کودک بتواند در یادگیری توانمند باشد به طوری که بتواند با محیط اطراف خود سازگار شود و مشکلی در برقراری ارتباط با دیگران و انجام کارهایی که به وی واگذار می‌شود نداشته باشد. پس این طور که معلوم است نمی‌توان به راحتی در اندازه‌گیری هوش کودکان موفق شد زیرا اگر زندگینامه بسیاری از دانشمندان مانند ادیسون و انیشتین و دیگران را خوانده باشید دیده‌اید که در برخی موارد دچار ضعف بوده و در مواردی دیگر از هوش بالایی برخوردار بوده‌اند. بنابراین لازم است معیارها و ملاک‌های مشخص و البته متفاوتی وجود داشته باشد تا بر اساس آن‌ها بتوان هوش کودکان را اندازه‌گیری کرد.

نکته دیگر آن که وقتی صحبت از هوش کودک به میان می‌آید یک سری مفاهیم در ذهن ما نقش می‌بندد و با خود می‌گوییم اگر ما تغذیه مناسب برای افزایش هوش کودکان در نظر بگیریم و یا برای سنجش هوش به مشاوره کودک مراجعه کنیم می‌توانیم با تغذیه مناسب و اطلاع از توانایی‌های او کمک کنیم تا کودکمان یادگیری خوبی داشته باشد و بتواند مفاهیم مشخصی را در ذهن تشکیل دهد و مسائل مرتبط با سن و سال خود را با روشی درست حل نماید، بنابراین به این طریق می‌توانیم به باهوش شدن او کمک کنیم.

هر چند که این موارد پر اهمیت است اما روانشناسان این حوزه تعاریف متعددی برای هوش دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • عده‌ای از روانشناسان هوش را کنش مغزی و توان روانی می‌دانند.
  • برخی دیگر معتقدند چنانچه کودک بتواند مسائل و اموری که با آن‌ها روبرو می‌شود را حل نماید باهوش است.
  • گروه دیگری از روانشناسان هوش را در داشتن مفاهیم انتزاعی و ترکیبی از تفکر و تخیل به شمار می‌آورند.
  • و در نهایت گروهی دیگر معتقدند هوش درک روابط علت و معلولی بین پدیده‌ها و اتفاقات مختلف است و چنانچه کودک بتواند چنین درکی داشته باشد پس باهوش است.

اهمیت تغذیه مناسب برای افزایش هوش کودکان

بی‌شک داشتن تغذیه مناسب برای افزایش هوش کودکان یکی از کارهای مهمی است که بر عهده والدین است و می‌تواند سهم بسزایی در این خصوص داشته باشد اما ذکر این نکته در این میان ضروری است که هوش کودکان می‌تواند ارثی باشد و از طریق ژنتیک به آن‌ها برسد، اما نمی‌توان تاثیر تغذیه در دوران کودکی را نیز در این خصوص بی‌تاثیر دانست. به همین دلیل با مراجعه به مشاوره تغذیه ، والدین می‌توانند با در نظر گرفتن فهرست غذایی مناسب بخصوص تا 2 سالگی نقشی موثری را در تقویت هوش فرزندشان ایفا نمایند. به عنوان مثال تغذیه با شیر مادر تا پایان 2 سالگی بسیار پر اهمیت است زیرا شیر مادر حاوی پروتئین و انواع ویتامین‌ها و املاح مغذی است که می‌تواند در ساخت کامل سیستم عصبی و سلول‌های مغزی کودک نقش داشته باشد.

تغذیه مناسب کودکان برای افزایش هوش

با مراجعه به یک مشاوره تغذیه آگاه و حرفه‌ای، وی به شما خواهد گفت که استفاده از ماهی بخصوص ماهی‌های آزاد به دلیل سرشار بودن از امگا 3 تا چه اندازه می‌تواند در افزایش هوش آن‌ها موثر باشد. از بهترین منابع تغذیه مناسب برای افزایش هوش کودکان می‌توان به تخم‌مرغ نیز اشاره کرد. وجود ویتامین‌های گروه B در تخم مرغ می‌تواند در حافظه و رشد فعالیت مغزی کودکان نقش داشته باشد. همچنین میوه‌های تازه و حتی میوه‌های خشک شده که به صورت آجیل درآمده‌اند می‌توانند در این امر نقش مهمی ایفا نمایند. میوه‌هایی مانند توت، توت فرنگی، تمشک، بلوبری و .. برای بچه‌ها بسیار مفید است. انار نیز به لحاظ داشتن آنتی اکسیدان می‌تواند قوه ادراک، حافظه و ذهن کودک را تقویت نماید.

مصرف انواع حبوبات مانند لوبیا‌چیتی، لوبیا‌قرمز، عدس، لپه و... به دلیل سرشار بودن از اسیدهای چرب امگا ۳ می‌تواند تقویت سلول‌های عصبی و خون سازی نقش داشته و به افزایش هوش کودکان کمک کنند. بنابراین بهتر است در هفته حداقل دو الی سه بار آش یا سوپ را در برنامه غذایی کودک خود بگنجانید. چنانچه برای دریافت مشاوره تغذیه به مشاوران این حوزه مراجعه کنید به شما خواهد گفت که استفاده از شیر و ماست و سایر محصولات لبنی که حاوی ویتامین B هستند تا چه اندازه می‌تواند به رشد بافت‌های مغز کمک کند. نکته مهم دیگر آن که محصولات لبنی دارای ویتامین D بوده و می‌تواند علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن در بهبود عملکرد مغز نیز موثر باشد.

مراجعه به مشاوره کودک چه نقشی در افزایش هوش کودک دارد؟

بسیاری از والدین توقع دارند نشانه‌های هوش و ذکاوت کودک خود را از سنین 5 الی 6 سالگی به بعد مشاهده نمایند در حالی که رشد مغزی کودکان از همان بدو تولد اتفاق می‌افتد و تا دو سالگی می‌توان کارهای مختلفی را برای افزایش هوش کودک انجام داد. اگر در همین زمان به مشاوره کودک و یا روانشناسان متخصص در این زمینه مراجعه کنید متوجه خواهید شد که عوامل متعددی در این خصوص نقش دارند.

آموزش

آموزشی که کودک از والدین دریافت می‌کند و محیطی که در آن رشد می‌کند می‌تواند در هوش کودک موثر باشد یک محیط آموزشی غنی و پربار می‌تواند سبب رشد توانایی‌های ذهنی و هوشی فرزند شما را فراهم آورد.

مشاوره کودک با مشاورمود

سن

هر چه کودک از نظر سن تقویمی رشد نماید طبیعتا بر توانایی‌های وی افزوده می‌شود. هدایت این توانایی‌ها به سمت و سویی صحیح می‌تواند یکی از عوامل رشد هوشی کودک به شمار آید. راهنمایی گرفتن از مشاوره کودک به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید مسیر درستی را برای بروز توانایی‌های فرزندتان انتخاب نمایید.

بهترین مرکز مشاوره آنلاین

 

در این مطلب سعی کردیم به نکات و مواردی که کمک می‌کند هوش کودکان افزایش یابد بپردازیم. در حال حاضر وب سایت‌ها و مراکز مشاوره متعددی مانند وب سایت مشاورمود، انتخاب نو، درمانکده و یا هنر زندگی هستند که می‌توانند آگاهی‌های لازم در این خصوص را در اختیارتان قرار دهند. یکی از بهترین وب سایت‌ها مشاورمود به آدرس الکترونیکی https://moshavermood.com/ است که می‌توانید به عنوان مثال با مراجعه به بخش مشاوره کودک از تمامی اطلاعاتی که در خصوص روانشناسی کودک، تغذیه مناسب برای افزایش هوش کودکان و استعدادیابی و سنجش هوش کودک و .. در اختیار شما قرار گرفته است استفاده نمایید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qa7ej