دوشنبه 06 فروردین 1403 - 25 Mar 2024
کد خبر: 16687
تاریخ انتشار: 1401/02/31 01:04
رئیس هیات‌عامل ایدرو تاکید کرد

بهبود کیفیت خودرو در اولویت دولت

گروه صنعت: مدتی است موضوع کیفیت و قیمت خودرو جزو اخبار داغ رسانه‌هاست. رضایتمندی مشتریان یکی از مولفه‌های مهم در تولید و عرضه محصولات بوده که در چند سال اخیر در حوزه خودروسازی دچار چالش شده است. در این راستا، پیرو دستورات رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهوری برای بهبود کیفیت خودروها، وزارت صنعت، معدن و تجارت تلاش دارد مسیر ارتقای کیفیت محصولات را تدوین و با برنامه‌ریزی قیمت‌ها را کاهش دهد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات‌عامل ایدرو با تاکید بر اینکه بهبود کیفیت در صنعت خودرو دغدغه رهبر معظم انقلاب و مردم، اولویت اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت است بر ضرورت ارائه برنامه‌های ارتقای کیفی خودروسازان از طریق تعامل با مجموعه‌های دانش‌بنیان تاکید کرد.

علی نبوی گفت: رئیس‌جمهوری به‌واسطه فرمان ۸ ماده‌ای، محورهای کلیدی اصلاح و بهبود صنعت خودرو را ابلاغ کرده‌اند و وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز پیگیر منویات رهبر معظم انقلاب در حوزه کیفیت و تحقق ۸ محور اصلاحی است.

 وی اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه خودرو پس از ۳ سال با بحث‌های گسترده درباره صنعت خودرو در رسانه‌ها همزمان و نمایشگاه فرصتی برای توسعه گفت‌وگوهای نقادانه و کارشناسانه شد.

رئیس هیات‌عامل ایدرو با اشاره به اینکه یکی از اهداف جدی برگزاری نمایشگاه، تعاملات و ارتباطات تجاری است، گفت: ارائه و نمایش واقعی توانمندی‌ها و تلاش‌های انجام‌شده در صنعت خودرو به مردم نیز از محورهای مهم و در این برهه ضروری است.

او اضافه کرد: برگزاری نمایشگاه خودرو امسال شروع دوباره‌ای برای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی خواهد بود تا با برنامه‌ریزی دقیق به سمت افزایش کیفیت در تمامی بخش‌های صنعت خودر برویم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: توان ساخت خودروهای با کیفیت و خوب در کشور وجود دارد و حمایت حاکمیتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مقام سیاست‌گذار این حوزه، مستمر و جدی خواهد بود.

راه‌اندازی مراکز آزمون‌های کیفی

نبوی همچنین در مراسم رونمایی از مراکز آزمون صنعت خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تاکید کرد: کیفیت‌افزایی در تولید خودرو در بخش زیادی وابسته به ارتقای آزمون‌ها و تدقیق شاخص‌های کنترل استانداردهاست.

رئیس هیات‌عامل ایدرو با تاکید بر اینکه موضوع افزایش کیفیت خودرو جزو محورهای اصلی برنامه‌های سیاست‌گذارانه وزارتخانه است، عنوان کرد: تمام تلاش‌ها مبتنی بر افزایش ایمنی، بهبود کیفی قطعات و محصول نهایی و سازگاری بیشتر با محیط‌زیست متمرکز است. او افزود: در مسائل مربوط به خودرو نباید به وضع موجود راضی باشیم و انتظارات غیرکارشناسی و بسیار دور از واقعیت و ضربتی داشته باشیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: مرور تاریخ توسعه نشان می‌دهد توسعه در هر حوزه‌ای گام‌به‌گام اما با استمرار و برنامه کارشناسانه و به دور از افراط و تفریط محقق شده است و بازگشت صنعت خودرو به فضای دور از افراط و تفریط، یکی از الزامات بهبود این صنعت به‌شمار می‌رود.

نبوی با تاکید بر حمایت همه‌جانبه وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایدرو از راه‌اندازی مراکز آزمون صنعت خودرو گفت: بنچ‌مارک و بهره‌جویی از دانش جهانی در این عرصه باید مدنظر متخصصان باشد و الزامات آن هم از جمله تامین مالی و امثال آن از سوی ذی‌نفعان و با هم‌افزایی بین‌بخشی انجام شود.

در برنامه رونمایی از مرکز آزمون صنعت خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، آزمایشگاه‌های اندازه‌گیری بخارات سوخت خودرو یورو ۶، اندازه‌گیری آلاینده‌های سامانه تهویه مطبوع خودروها، کاتالیست کانورتر، توان سرچرخ و مصرف انرژی خودروهای برقی و تست ذرات معلق خودرو به بهره‌برداری رسیدند. همچنین عملیات ساخت آزمایشگاه‌های ایمنی سیستم‌های ذخیره انرژی و باتری‌های پک خودروهای برقی، آلایندگی خودروهای سواری تا سطح یورو ۶ و مرکز تست تصادفات آغاز شد.

امضای یک تفاهمنامه

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران (استصنا) درباره ارائه فرصت‌های بومی‌سازی و استفاده از فرصت‌های داخلی در حوزه ساخت داخل قطعات و تجهیزات صنعت نفت تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

براساس این تفاهمنامه که فرشاد مقیمی، معاون نوسازی و بهره‌برداری ایدرو و عباس فتحی، دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران (استصنا) امضا کردند، طرفین درباره توسعه داخلی‌سازی تجهیزات صنعت نفت با هم همکاری خواهند کرد.

ایجاد گسترش زمینه‌های همکاری به‌منظور استفاده از ظرفیت‌های داخل در حوزه ساخت قطعات و تجهیزات، توانمندسازی تولیدکنندگان برای تولید محصولات با کیفیت داخلی، ارتقای دانش فنی و بروزرسانی دانش فنی تولیدکنندگان صنعت نفت از محورهای تفاهمنامه منعقد شده است.

مقیمی در مراسم امضای این تفاهمنامه گفت: تجربیات کشورهای پیشرو و توسعه‌یافته نشان می‌دهد تقویت بهبود و تکمیل زنجیره ارزش، تولیدات صنعتی مبتنی بر قابلیت‌های ذاتی و مزیت‌های رقابتی آنها، یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تضمین‌کننده موفقیت صنایع است.

وی در ادامه افزود: توسعه تعامل و همکاری بین خریداران و بهره‌برداران تجهیزات، قطعات و ماشین‌آلات صنعتی و سازندگان آنها و از آن مهم‌تر ارتقای شیوه رویکرد تعاملی بین آنها، مهم‌ترین دلیل توسعه نظام پیمانکاری فرعی در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته است.

برگزاری سمینار برای آشنایی سازندگان با راهکارهای تقویت و توسعه برنامه بومی‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های داخل و همچنین همکاری در ایجاد بانک‌های اطلاعاتی و تشکیل شبکه‌ها درباره کنسرسیوم‌های تولیدی و صادراتی از دیگر محورهای این تفاهمنامه است.

استفاده از دانش داخلی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از آمادگی شرکت‌های تابعه ایدرو برای ساخت سکوهای فشارافزای گاز در راستای برداشت بهینه گاز منطقه پارس جنوبی خبر داد.

سکوهای فشارافزا موسوم به کمپرسور پلتفرم، سکوهای گازی هستند که با استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات مستقر روی آن و تزریق گونه‌هایی از مشتقات باعث افزایش فشار گاز برای برداشت می‌شوند.

تفاوت این پلتفرم با سایر پلتفرم‌ها در اندازه ابعاد و تجهیزات مستقر در آن است به‌طوری که سکوهای گازی موجود ۲۴۰۰ تا ۲۶۰۰ تن اما کمپرسور پلتفرم‌ها بالای ۱۰ هزار تن وزن دارد.

نبوی امیدواری کرد: از ظرفیت و دانش فنی مجموعه ایزوایکو و مبین‌سازه در راستای اصلاح افزایش فشار گاز ترش در فازهای پارس جنوبی استفاده شود.

منطقه پارس جنوبی با توجه به برداشت همزمان ایران و قطر با افت فشار گاز و در نتیجه کاهش برداشت مواجه می‌شود. شرکت نفت و گاز پارس پروژه‌هایی را برای بهبود فشار گاز ترش برای افزایش برداشت از چاه‌های منطقه پارس جنوبی ذیل فاز ۱۱ این منطقه تعریف کرده است.

برآورد می‌شود در آینده حدود ۲۰ سکوی فشارافزای گاز برای دیگر فازهای پارس جنوبی تعریف، ساخت، نصب و راه‌اندازی شود. پیش از این ایدرو از طریق شرکت‌های ایزوایکو و مبین‌سازه رکورد ساخت و نصب سکوهای ۲۶۰۰ تنی گازی را در فاز ۱۴ به ثبت رسانده است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2oa5ol