پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 92
تاریخ انتشار: 1400/05/28 12:08

بلاک چین قراردادهای اقتصادی و سیاسی را دگرگون می کند؟

شرکت‌ها و استارت آپ‌ها به دنبال این هستند که با روش‌های مختلف داده‌های دنیای واقعی را بر روی شبکه بلاک چین ثبت کنند. موضوع مهم استفاده‌های کاربردی از این فناوری هست.

شرکت‌ها و استارت آپ‌ها به دنبال این هستند که با روش‌های مختلف داده‌های دنیای واقعی را بر روی شبکه بلاک چین ثبت کنند. موضوع مهم استفاده‌های کاربردی از این فناوری هست.

با ظهور فناوری بلاک‌ چین پیرامون شفافیت این فناوری در برنامه‌های اقتصادی و سیاسی صحبت‌های گوناگونی شده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که در مسیر مبارزه با فساد نیز مؤثر هست. در این رابطه گفتگویی با مدیرعامل انجمن فناوران زنجیره بلوک داشتیم که در ادامه مشروح این گفتگو منتشر شده است.

بلاک چین امنیت داده‌ها را بالا می‌برد

محمد شرقی، مدیرعامل انجمن فناوران زنجیره بلوک در گفتگو با گسترش نیوز گفت: برای پدیده نوظهور بلاک چین کاربردها و شاخصه‌های گوناگونی تعریف شده است. دو شاخصه بنیادی این فناوری دفتر کل توزیع شده (Distributed Ledger) است که تمام داده‌ها در آن ذخیره می‌شود. بستگی به فناوری امنیت‌های مختلفی دارد. شاخصه دوم تضامین هست. به این معنا که در تضامین از این ابزار استفاده می‌شود.

شرقی اظهار کرد: تمامی داده‌های ما از فضاهای مختلف در دفتر کل توزیع شده، ثبت و ذخیره می‌شوند. به جای این که به روش سنتی دفتر کل در دست یک نفر باشد، در دست تعداد زیادی از نودهای (Node) شبکه هست. هر نود در اصل یک بازیگر هست. اگر دفتر کل در دست یک نفر باشد، ممکن برای فرد مشکلی ایجاد شود و سیستم آسیب‌پذیر می‌شود. این موضوع پاشنه آشیل سیستم هست. اگر داده‌ها در یک نقطه ذخیره شود، با افزایش امنیت هم آسیب‌پذیر خواهد بود، به این دلیل که متمرکز است. اگر داده‌ها در دستگاه‌های مختلف ذخیره شود، امنیت بالا می‌رود و داده‌ها پاک نمی‌شوند. در دفتر کل توزیع شده نودهای مختلف از داده‌ها صیانت می‌کنند و امنیت بالایی دارند.

نقش بلاک چین در حفظ امنیت داده‌های فضای مجازی

وی افزود: بلاک چینه‌ای مختلف میزان شفافیت مختلفی دارند، به طور مثال در بلاک چین بیت کوین حالت ناشناسی به صورت نسبی وجود دارد. تمامی تراکنش‌ها قابل رصد هستند اما به سادگی نمی‌توان متوجه شد که تراکنش توسط چه کسی ثبت شده است. برای این کار نیاز به ابزارهای نظارتی داریم. با این ابزار هویت فرد به کمک احراز هویت‌های قبلی پیدا می‌شود.

مدیرعامل انجمن فناوران زنجیره بلوک تأکید کرد: امنیت پایگاه داده‌ها معضل اصلی فضای مجازی هست. سالانه هزینه‌های زیادی صرف ایجاد پایگاه داده‌های امن می‌شود تا پایگاه داده‌ها هک نشوند و قابل استناد باشند. به کمک فناوری بلاک چین در شبکه بیت کوین بشر به ابزاری دست پیدا کرده است که داده‌های را با اطمینان و ضریب بسیار بالایی ثبت می‌کند. بلاک چین دیگر ضرایب امنیت متفاوتی دارند. از فناوری بلاک چین می‌توان استفاده‌های متفاوتی کرد. در بحث امنیت به پایگاه داده‌ای دسترسی داریم که هک نمی‌شود اما بدون مرز جغرافیایی و حکومتی در معرض عموم قرار دارد. همچنین این پایگاه داده بدون سانسور هست. هیچ حکومت و دولتی تأثیرگذار بر این پایگاه داده نیست و مورد قبول دولت‌ها و مردم هست. اگر مراودات و تعاملات اجتماعی و اقتصادی بر این بستر انجام شود، امنیت کافی و لازم را خواهد داشت. از سویی اقبال و اعتماد عمومی را دارد. شبکه بلاک چین توسط همه پشتیبانی می‌شود و امنیت توسط دنیا تأمین می‌شود. این کار بین بازیگران تقسیم شده است.

کاربردهای بلاک چین در زندگی حقیقی

شرقی ضمن اشاره به سناریوهای واقعی برای استفاده از بلاک چین گفت: فناوری بلاک چین یک زنجیره هست که تمامی داده‌هایش درست هستند. در نتیجه می‌توانیم زنجیره اطلاعاتی برای محصولات درست کنیم که در صنعت صحت سنجی محصولات کاربرد داشته باشد. به طور مثال برای سنجش یک جواهر باید مسیر تأمین جواهر مشخص شود. ما می‌توانیم تمام این مراحل بر رو بلاک چین ثبت کنیم. مراحل اثبات کار را بر روی شبکه بلاک چین ثبت می‌شود. در محصولات ارگانیک نیز روش برداشت، داشت و کاشت خیلی مهم هست. با سنسورها شرایط فیزیکی خاک را بر روی بلاک چین ثبت می‌کنند. بازرس با مراجعه به پایگاه داده شرایط محصولات را بررسی می‌کند. شرکت‌ها و استارت آپ‌ها به دنبال این هستند که با روش‌های مختلف داده‌های دنیای واقعی را بر روی شبکه بلاک چین ثبت کنند. موضوع مهم استفاده‌های کاربردی از این فناوری هست.

داده‌های بلاک چین قابل تحریف نیست

وی افزود: قابلیت شفافیت در بلاک‌ چین‌ها (همه بلاک‌چین‌ها شفاف نیستند) این امکان را می‌دهد که همه از بلاک چین استفاده کنند. همچنین با توجه به این که سیستم بلاک چین هک نمی‌شود، مردم می‌توانند به داده‌های ثبت شده، اعتماد کنند. ممکن مردم به دولت‌ها و شرکت‌ها اعتماد نداشته باشند اما داده‌های بلاک چین قابل تحریف نیست. به جای اعتماد به نهادها و افراد به شبکه اعتماد می‌کنیم.

انعقاد قراردادهای تجاری با بلاک چین

مدیرعامل انجمن فناوران زنجیره بلوک اظهار کرد: در قراردادها ذکر می‌شود که در زمان بروز مشکل باید به داور مورد اعتماد طرفین مراجعه کرد. پیدا کردن داور مورد اطمینان طرفین کار آسانی نیست. در این زمان می‌توانیم از شبکه بلاک چین استفاده کرد. شبکه بلاک چین قابلیت تضمین و نوشتن نرم‌افزار دارد. نوشتن نرم‌افزار بر روی شبکه بلاک چین به ما اطمینان می‌دهد که بدون دخالت هکرها نرم‌افزار نوشته شده است. نیاز به اعتماد افراد یا نهادها نداریم. همچنین هزینه تولید نرم‌افزار نیز کاهش پیدا می‌کند. به طور مثال در مراودات تجاری ذکر می‌شود که در تاریخ مشخص باید پرداخت انجام شود. این کار را می‌توانیم با نرم‌افزارها بر روی شبکه بلاک چین انجام دهیم. این برنامه بر روی شبکه بلاک چین برای همیشه قابل استفاده هست و تضمین به طرفین قرارداد هست. بلاک چین به عنوان ناظر قرارداد نیز نقش ایفا می‌کند. بلاک چین شروط و شرایط در قرارداد را نظارت می‌کند.

کاربرد بلاک چین در سیاست

شرقی خاطرنشان کرد: برگزاری رأی‌گیری یک نوع فعالیت سیاسی با نرم‌افزارهای موجود بر روی شبکه بلاک چین هست. رأی‌گیری بر روی شبکه بلاک چین غیرقابل تحریف هست. در نتیجه همه به رأی‌گیری اعتماد می‌کنند. به عنوان یک نرم‌افزار آلترناتیو برای نهادها و سازمان‌ها و شرکت‌ها قابل استفاده خواهد بود.

وی افزود: در بحث گمرک نیز بلاک چین برای ما کاربرد دارد. به این گونه که مسیر کالاها، مدارک و مجوزهای کالاها بر روی شبکه بلاک چین مشخص می‌شود. تمامی محصولات کد کالا دارند و تمام مجوزها و مسیرها مشخص هستند. کالاها و ترخیص‌ها به درستی مشخص می‌شوند و امکان ثبت اشتباه و تحریف روند وجود ندارد.

شفافیت همراه با فناوری بلاک چین

مدیرعامل انجمن فناوران زنجیره بلوک تأکید کرد: در بحث شفافیت هم بلاک چین کاربرد دارد. به طور مثال شما صندوقی ایجاد می‌کنید که روند استفاده از سرمایه موجود در صندوق مشخص هست. برای نمایش مدیریت پول به سرمایه‌گذاران نیاز به صحت سنجی و اخذ مجوز نیست. برای اعتماد به محاسبات فرد و صحت سنجی می‌توانیم از فناوری بلاک چین استفاده کرد که بستری مقبول هست. مدیریت منابع، نحوه پرداخته‌ها و مسیر پرداخت، به صورت کامل بر روی بلاک چین ثبت می‌شود. اگر دارایی‌ها روی بلاک چین باشد، در هر کشوری باشیم، اطمینان برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود. تمامی بندهای قرارداد بر روی بلاک چین ذخیره می‌شود. صندوق توسط حساب چند امضا مدیریت می‌شود. بلاک چین بدون نیاز به بانک‌ها، نهادها و سازمان‌ها امنیت دارایی‌های شما را تضمین می‌کند.

شرقی در پایان گفت: کاربرد دیگر بلاک چین در مسیر شفافیت استفاده از فرآیند تصمیم‌گیری در این شبکه هست. مدلی به نام دائو (DAO) هست که به معنای سازمان‌های غیرمتمرکز اتوماسیون شده است. در این مدل به جای تعریف فرآیند بروکراسی برای استناد، فرآیند بر روی شبکه بلاک چین تعریف می‌کنیم. در یک فرآیند اداری باید ۴ مرحله با صورت جلسه را پشت سر بگذاریم اما در شبکه بلاک چین به صورت مرحله‌ای نوشته می‌شود. در این شبکه نیازمند تائید نهاد ثالث، هزینه برای امنیت، جذب اعتماد افراد نیستیم. بلاک چین الزام اعتماد طرفین را حذف می‌کند و به شبکه بلاک چین اعتماد می‌کنیم. شفافیت پرداخت در حوزه تأمین مالی جمعی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و توزیع پول و ثروت و منابع در پروژه‌های خیره و صحت سنجی اصالت کالا مهم هست.

منبع: گسترش نیوز


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/r3wkv3