پنج‌شنبه 23 فروردین 1403 - 11 Apr 2024
کد خبر: 15944
تاریخ انتشار: 1401/02/19 04:38
در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی ایران‌بیوتی تاکید شد

برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی ایران در منطقه

۲۸۶ شرکت داخلی و خارجی، نوین‌ترین تولیدات و خدمات خود را در جریان برگزاری بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی مواد شوینده، پاک‌کننده، بهداشتی، سلولزی و ماشین‌آلات در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران به نمایش گذاشتند.

به گزارش صمت، در این نمایشگاه، شرکت‌های موفق و صاحب برند کشور، آخرین دستاوردها و فناوری خود را در زمینه تولید محصولات بهداشتی در معرض دید بازدیدکنندگان و فعالان بازار داخلی، کشورهای همسایه و بازارهای صادراتی قرار دادند و به عقیده مسئولان و فعالان نمایشگاهی، امسال تنوع محصولات گوناگون در راستای جلب رضایت مشتریان و ایجاد رفاه برای خانوار ایرانی و نفوذ در بازارهای بین‌المللی، موفقیت قابل‌توجهی داشت.

امضای تفاهمنامه همکاری با روسیه

مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران از برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی ایران در کشورهای منطقه خبر داد و گفت: در همین راستا، تفاهمنامه با کشور روسیه برای برگزاری نمایشگاه‌های مشترک منعقد شده است.

هومن رازدار، مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در حاشیه بازدید از بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی مواد شوینده، پاک‌کننده، بهداشتی و سلولزی و ماشین‌آلات وابسته با اشاره به استقبال تولیدکنندگان ایرانی از این نمایشگاه، اظهارکرد: بیش از ۱۷ هزار مترمربع مساحت نمایشگاه زیر بار رفته که نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد پیشرفت به لحاظ حجم و سطح اشغال داشتیم. 

وی با بیان اینکه بیش از ۸ شرکت خارجی در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند، افزود: همه تلاش می‌کنیم امسال را که سال دانش‌بنیان نام‌گذاری شده، از شرکت‌هایی که پایه دانش‌بنیان دارند، حمایت کنیم.

رازدار با بیان اینکه در راستای توسعه نمایشگاه بنا داریم همکاری‌های منطقه را گسترش دهیم و در قالب نمایشگاه‌های اختصاصی و انعقاد تفاهمنامه این موضوع را پیش می‌بریم، تصریح کرد: برای حمایت از صادرکنندگان، نمایشگاه‌های اختصاصی ایران را در کشورهای منطقه برگزار کنیم تا محصولات‌شان را بتوانند در کشورهای دیگر هم به فروش برسانند.

مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: برای نخستین‌بار تفاهمنامه تهاتر فضای نمایشگاهی و حمایت از محصولات دانش‌بنیان ما با روسیه منعقد شده که توسعه صادرات و بازار ایران سطح کمی از حجم واردات روسیه را به خودش اختصاص داده است و در جلسات مشترک در اتاق بازرگانی روسیه نیز بحث بر سر این بود که بتوانیم این عدد ۴ میلیارد دلار صادرات‌ در سال نخست به روسیه را در سال ۲۰۲۲ به حدود ۱۰ میلیارد دلار برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: تعداد نمایشگاه‌ها تقریبا به همان دوره قبل از کرونا برگشته و امیدواریم در سال ۱۴۰۱ بتوانیم برگزاری حدود ۹۰ عنوان نمایشگاه را داشته باشیم و در عین حال توسعه کمی و افزایش کیفی وضعیت نمایشگاه‌ها را محقق کنیم.

رازدار تصریح کرد: در این نمایشگاه از توانمندی‌های تولیدکنندگان داخلی بازدید شد که توان رقابت در قیمت و حجم تولید و ساپورت بازار هم در آن کاملا مشهود است و به نظر می‌آید نمایشگاه نسبت به دوران قبل از کرونا به همان توازن تعداد غرفه‌ها رسیده است. امیدواریم با تقویت نمایشگاه بتوانیم شاهد تقویت صنعت و توسعه صادرات باشیم.

تسهیل صادرات محصولات آرایشی و بهداشتی

محسن صفدری، سرپرست صنایع شیمیایی و پلیمر وزارت صنعت، معدن و تجارت در بازدید از بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی موادشوینده، پاک‌کننده، بهداشتی و سلولزی و ماشین‌آلات وابسته، اظهارکرد: سال‌هاست شاهد شکوفاتر شدن این نمایشگاه هستیم و با توجه به ممنوعیت‌هایی که از سال ۹۷ به بعد وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ورود محصولات آرایشی و بهداشتی اعمال کرده، شاهد رشد و بالندگی این صنعت هستیم. این نمایشگاه در ۷ سالن برگزار شد و تقریبا تمام تولیدکنندگان خوب کشورها حضور داشتند. 

 وی با بیان اینکه عمده مواد اولیه صنایع آرایشی و بهداشتی وابسته به صنعت پتروشیمی است، افزود: نوسانات قیمت‌های جهانی و قیمت ارز، صنعت پتروشیمی ما را متلاطم کرده است. حال باید فکری کنیم و این وابستگی صنعت پتروشیمی که بسیاری از صنایع کشور متاثر از آن هستند را بتوانیم برطرف کنیم. صفدری تصریح کرد: صادرات مانند قبل اتفاق می‌افتد. ممنوعیت‌هایی در زمان کرونا برای صادرات محصولات بهداشتی اعمال کردیم که پس از پیک کرونا، این ممنوعیت‌ها برداشته شد و سازمان توسعه تجارت هم آماده هرگونه همکاری برای بحث تسهیل صادرات و کمک به صادرات واحدهای صنعتی تولیدکننده محصولات آرایشی و بهداشتی است.

وی خاطرنشان کرد: صنایع آرایشی و بهداشتی باید بتوانند برای کشور ارزآور شوند و همان‌طور که از واردات بی‌نیاز شدیم بتوانیم به اقتصاد و ارزآوری کشور و این صنعت را کمک کنیم که روزبه‌روز پیشرفت و بالندگی بیشتری داشته باشد.

ظرفیت بالای صنایع آرایشی و بهداشتی ایران

علی مرادی، مدیر برگزاری این رویداد در گفت‌وگو باصمت گفت: در بیست‌ونهمین نمایشگاه ایران‌بیوتی، ۳۰ درصد شرکت‌ها در حوزه شوینده‌ها و پاک‌کننده‌ها و ۷۰ درصد آرایشی و بهداشتی حاضر بودند و این نشان می‌دهد صنعت آرایشی و بهداشتی کشور ظرفیت بسیار بالایی دارد. 

مرادی درباره جزئیات برگزاری این دوره از رویداد ایران‌بیوتی افزود: خوشحالم نخستین نمایشگاه قرن ۱۵ و از سوی دیگر، نخستین نمایشگاه تقویم نمایشگاهی تهران در سال ۱۴۰۱ را ما برگزار کردیم. ۲۹ سال است نمایشگاه را با نظارت انجمن صنایع آرایشی‌وبهداشتی و انجمن صنایع سلولزی ایران برگزار می‌کنیم و به لطف خداوند، روز‌به‌روز و سال‌به‌سال نمایشگاه‌های پربارتری را نسبت به دوره قبل داشته‌ایم.

وی در ادامه با بیان اینکه امسال دو پاویون از کشور‌های ترکیه و هندوستان در این نمایشگاه داشتیم، خاطرنشان کرد: مساحت تحت‌پوشش این نمایشگاه، حدود ۳۴هزار مترمربع فضای ناخالص بود و بیش از ۹ کشور در رویداد امسال حضور داشتند. حدود ۳۰۰ شرکت داخلی و خارجی حضور فعالی در این نمایشگاه داشته و آخرین دستاورد‌های تولیدی و خدماتی خود را در معرض دید علاقه‌مندان گذاشتند. به علاوه اینکه در بخش نوآوری‌های دانش‌بنیان این نمایشگاه میزبان بیش از ۱۰شرکت دانش‌بنیان فعال در این حوزه بود.

مرادی با اشاره به وضعیت کنونی فعالان صنعت آرایشی و بهداشتی، تصریح کرد: در حوزه صنایع آرایشی و مواد اولیه به‌ویژه در صنعت آرایشی در ۵، ۶ سال گذشته به‌دلیل ممنوعیت واردات، تولیدکنندگان ایرانی خوبی در این عرصه واردشده و تولیدات باکیفیتی هم از نظر کیفیت و هم بسته‌بندی داشته‌اند. از این‌رو می‌توانیم این نوید را بدهیم که دست‌کم سال آینده ۲۰ تا ۳۰ شرکت دانش‌بنیان در این حوزه خواهیم داشت. در این نمایشگاه، ۳۰ درصد شرکت‌ها در حوزه شوینده‌ها و پاک‌کننده‌ها و ۷۰ درصد آرایشی و بهداشتی هستند و این نشان می‌دهد صنعت آرایشی و بهداشتی کشور ظرفیت بسیار بالایی دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بیان مهم‌ترین چالش‌های تولیدکننده‌های صنایع آرایشی و بهداشتی پرداخت و گفت: در بخش تولید این صنایع، تامین مواد اولیه و تخصیص ارز واردات و همچنین نوسانات نرخ ارز، از چالش‌های بزرگ در این حوزه به‌شمار می‌‌رود. امیدوارم اوضاع کنونی کشور کمی بهتر شود تا بتوانیم نمایشگاه‌های پربارتر و بهتری برگزار کنیم؛ بنابراین هر قدر واردات تسهیل شود، صنعتگران بهتر می‌توانند ظرفیت تولیدات خود را تکمیل و تولید کنند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3wokrx