سه‌شنبه 07 فروردین 1403 - 26 Mar 2024
کد خبر: 2980
تاریخ انتشار: 1400/07/18 11:41
در بررسی جزییات پاویون ایران در اکسپو مطرح شد

برپایی پاویونی با الهام از قصه‌های کهن ایرانی

حدود ۱۰ روز پیش بزرگ‌ترین رویداد نمایشگاهی جهان در قالب اکسپو ۲۰۲۰، پس از یک سال تاخیر آغاز به کار کرد. ۱۹۸ کشور حاضر در این رویداد تلاش خواهند کرد در مدت ۶ ماه برگزاری این رویداد، اقتصاد، تاریخ، تمدن و فرهنگ کشور خود را به رخ جهانیان بکشند.

 پاویون ایران در بین ۱۹۸ کشور جهان از حیث معماری، زیبایی و برخی ریزه‌کاری‌های خاص ایرانی در میان ۸ پاویون برتر شناخته شده است.

هزار و یک شب ایرانی در دوبی

نشید نبیان، عضو گروه طراحی پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی در گفت‌وگو با صمت درباره جزییات طراحی پاویون ایران گفت: طراحی پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی متاثر از روایت هزار و یک‌شب شهرزاد قصه‌گو شکل‌گرفته است. نبیان اظهارکرد: آن‌طور که در افسانه‌ها آمده پادشاهی در زمان‌های دور بوده که شهرزاد نامی هر شب با گفتن بخشی از قصه خود به مدت هزار و یک‌شب خشونت و سیاست او را به تعویق می‌اندازد. طراحی پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی نیز متاثر از روایت‌های هزار و یک‌شب شهرزاد قصه‌گو شکل‌گرفته است. وی افزود: پروژه نه به صورت یک بنای تکینه، بلکه به صورت یک معماری عرصه‌وار طراحی‌شده و مانند همسایگی، از پاکت‌های فضایی مختلف تشکیل‌شده که در هر پاکت مخاطبان با بخشی از قصه ایران معاصر آشنا می‌شود. نکته دیگر در طراحی پاویون ایران، وجود مرزهای نرمی است که به‌واسطه پرده‌های مهره‌ای برای هرکدام از پاکت‌های فضایی ایجاد شده است. نمای هرکدام از این پاکت‌ها متشکل از یک سطح فیروزه‌ای است که در مقابل آن پرده‌های مهره‌ای قرار داده شده‌اند.

تقابل رنگ فیروزه‌ای با رنگ کرم مهره‌ها تقابل میان عرش و فرش را به صورت نمادین یادآوری می‌کند. این طراح برتر کشور در ادامه خاطرنشان کرد: بنابر این نمای پروژه مرزهای نرمی را برای فضاها ایجاد می‌کند. در فضای بینابینی نیز اتفاقات جالبی می‌تواند به وقوع بپیوندد.

 اگر جعبه‌های آبی رنگ پوشیده‌شده در این پرده نیمه‌شفاف مهره‌ای نرم، نمایانگر فرهنگ رسمی ایرانیان باشد، اتفاقاتی که هر از چندگاهی در فضاهای بینابینی رخ می‌دهد، خرده‌فرهنگ‌ها و تعاملات غیررسمی ایرانیان را نشان می‌دهد. به عقیده من این یکی از زیباییهای پروژه به‌شمار می‌رود.

تجار از فرصت اکسپو دوبی استفاده کنند

عضو کمیته اکسپو اتاق ایران گفت: در اکسپو دوبی ۱۹۱ کشور پاویون دارند و ما در حال هماهنگی برای بازدید از ۲۰ پاویون هستیم تا جلسات B۲B تخصصی برای تجار و صاحبان صنایع برگزار شود.

عضو کمیته اکسپو اتاق ایران درباره اکسپو دوبی و اهمیت آن افزود: اکسپو دوبی یکی از بزرگ‌ترین آوردگاه‌های فرهنگی جهان است؛ این رویداد سومین رویداد پرمخاطب جهان است. دولت ایران و بخش خصوصی سعی می‌کند از این رویداد بهترین بهره‌برداری لازم را داشته باشد.

برای همین کمیته اکسپو اتاق ایران به دستور غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در اتاق ایران تشکیل‌شده است.

رامین آذرمنش در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق بازرگانی ایران گفت: با توجه اینکه علاقه‌مند بودیم هیات‌های ما به‌صورت هیات تجاری در اکسپو دوبی شرکت کنند، نه به صورت هیات گردشگری، برای همین تصمیم گرفتیم، هماهنگی‌های لازم انجام شود.

درحال‌حاضر هم در امارات هستیم تا هماهنگی‌های لازم با شورای بازرگانی کشورهای مختلف، اتاق بازرگانی دوبی، مرکز مالی دوبی، مرکز تجارت جهانی دوبی و مرکز نمایشگاهی دوبی و خدمات مبتنی بر آن در نمایشگاه اکسپو انجام شود.

او تصریح می‌کند: در اکسپو دوبی ۱۹۱ کشور پاویون دارند. ما در حال هماهنگی برای بازدید از ۲۰ پاویون کشورهایی مانند اسپانیا، ایتالیا، سنگاپور، کره جنوبی، هلند و ژاپن هستیم تا جلسات B۲B برای تجار و صاحبان صنایع کشورمان داشته باشیم.

بازدید مقامات عالی اکسپو از پاویون ایران

در دومین روز از برگزاری نمایشگاه جهانی اکسپو، پاویون ایران میزبان خالد المناعی، رئیس هیات مدیره اکسپو ۲۰۲۰ دوبی و هیات همراه، سلطان الشامسی قائم‌مقام رئیس کل اکسپو ۲۰۲۰ دوبی و سفرای کشورهای لبنان و الجزایر در امارات متحده عربی و شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران بود. مقامات و سفرای حاضر در پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ با تشکر از دست‌اندرکاران و مسئولان پاویون ایران بر ایجاد ارتباط میان ایران و کشورهای همسو تاکید کرده و رویداد جهانی اکسپو را بستری مناسب برای نیل به این مهم عنوان کردند.

سخن پایانی

اکسپو ۲۰۲۰ دوبی اول اکتبر (۹ مهر) پس از ۱۱ ماه تاخیر طی مراسمی آغاز به‌کار کرد. این نمایشگاه تا ۳۱ مارس ۲۰۲۲ (۱۱ فروردین) به مدت ۶ ماه ادامه خواهد داشت و با حضور ۱۹۰ کشور در فضایی به وسعت ۴.۸ کیلومترمربع برگزار می‌شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3e7aa2