پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 18808
تاریخ انتشار: 1401/05/15 01:32

برندسازی

برندسازی شامل تمام فعالیت‌هایی است که شما تصویری از محصول یا خدمت تان را در ذهن و چشم مخاطبان ایجاد می‌کنید و باعث شکل گیری احساس و ادراک درباره ی آن محصول یا خدمت در ذهن مصرف کنندگان می شوید. با هدف این که مشتریان رفع نیازهای خود را در گرو مراجعه به شما بدانند.

مجموعه برداشت هایی که مردم درباره کسب و کار شما دارند برند شما بوده و مجموعه اقداماتی که شما برای پرورش برندتان انجام می دهید برندینگ یا برندسازی نام دارد.

برندسازی

ریشه کلمه برند از واژه Brandr در زبان باستانی بوده که به معنای سوختن است. در آن زمان دامداران برای نشان دادن مالکیت پوست حیوان را می‌سوزاندند. این معنای اولیه آرم امروزی می باشد. اما برندسازی فراتر از یک آرم است و واکنش احساسی اولیه مشتری به محصول یا خدمت شما می باشد.

در واقع برندینگ و برندسازی مجموعه ای از فعالیت ها جهت مدیریت برند یک شرکت ( ثبت شرکت در اصفهان )یا شخص حقیقی است. هدف آن افزایش آگاهی از برند و تقویت جایگاه برند در ذهن مخاطب است.

 به عبارت دیگر برندینگ تمام فعالیت‌هایی است که شما تصویری از محصول یا خدمت تان را در ذهن و چشم مخاطبان ایجاد می‌کنید. و باعث شکل گیری احساس و ادراک درباره ی آن محصول یا خدمت در ذهن مصرف کنندگان می شوید. با هدف این که مشتریان رفع نیازهای خود را در گرو مراجعه به شما بدانند.

فرآیند برندسازی

همانطور که گفته شد نام و علامت تجاری کسب و کار شما تنها بخشی از فرآیند برند سازی می باشد. با برند سازی نام و لوگوی تجاری شما ذهنیت خاصی برای مشتری تداعی کرده و مردم در هر بار خرید تنها شما را انتخاب می کنند.

با وجود رقابت تنگاتنگ در میان تعداد زیادی محصول برندسازی کار دشوار و زمان‌بری است. اما با یک استراتژی خوب باید کار را آغاز نمود. سؤالی که مطرح است این است که فرآیند برند سازی را از کجا شروع کنیم؟

روش های برندسازی

در این بخش از مقاله مراحل برندسازی را به زبان ساده شرح داده ایم تا بتوانید از این طریق مشتریان وفادار بیشتری را به برند خود جذب کنید.

۱.پیدا کردن مخاطبان هدف

 برای این منظور باید فهمید مشتریان شما چه کسانی هستند. برای تعریف شخصیت مشتریان ایده‌آل لیستی شامل مواردی مثل سن، شغل و علایق آنها تهیه کنید. با دانستن این موارد ایجاد برندی که پاسخگوی نیازهای آنها باشد و به زبان آنها صحبت کند راحت تر خواهد بود.

۲.تحلیل رقبا

 کسب و کار خود را به خوبی بشناسید و سپس به تحلیل رقبای حاضر در زمینه کسب و کار خود بپردازید. برای این کار مواردی مثل نقاط قوت و نقاط ضعف رقبا، سبک و لحن آنها، وب سایت و شبکه های اجتماعی آنها را مورد ارزیابی قرار دهید.

۳.مشخص نمودن هویت برند

برای این منظور، کسب و کار یا شرکت خود را مثل یک فرد تصور کنید. لیستی از صفت هایی که شخصیت کسب و کار شما را توصیف می کند، تهیه کنید. مواردی مثل اینکه:

  • شما دقیقا چه کاری انجام می دهید؟
  • چگونه و چرا این کار را انجام می دهید؟
  • چه چیزی شما را منحصر به فرد می کند؟

۴.انتخاب نام تجاری مناسب

 نامی که انتخاب می کنید بهتر است:

  • کوتاه بوده و تلفظ آسان داشته باشد.
  • به خاطر سپردن آن راحت باشد.
  • مرتبط با کسب و کار و ویژگی‌های برند شما باشد.
  • در آینده نیز قابل استفاده باشد.
  • دیگران قبلا آن نام را ثبت نکرده باشند.
  • اگر قصد صادرات دارید، در زبانهای دیگر معنای منفی و ناهنجار نداشته باشد.
  • برای نام دامنه و شبکه‌های اجتماعی نیز قابل استفاده باشد.

فرآیند برندسازی

۵.انتخاب شعار برند

 شعاری برای برند خود انتخاب کنید که هویت برند شما را در چند کلمه کوتاه به تصویر کشیده و به یاد ماندنی باشد.

۶.طراحی لوگو

 شکل لوگوی متناسب با برند خود را طراحی کنید. اولین و برجسته ترین عنصر کسب و کار شما که به دنیا عرضه می‌شود لوگو می باشد. برای این منظور می توانید از طراحی بهترین لوگوهای دنیا ایده بگیرید.

۷.تعریف زبان بصری برای برند

زبان بصری از لوگو شروع می‌شود و در تمام اجزای برند مثل: وب سایت، خبرنامه، فضای مجازی و طراحی محصولات نیز به چشم می‌خورد. دو عنصر اصلی تعریف زبان بصری برای برند شامل رنگ‌های برند و طرح فونت می باشند.

۸. برای برند خود صدا بسازید

صدای برند باید از شخصیت و هویت برند الهام گرفته شود.

۹.برندسازی مداوم

به طور مداوم برندسازی داشته باشید. از تمام عناصری که در بالا گفته شد در تمام بخش های کسب و کار خود به طور مداوم استفاده کنید.

شیوه های برندسازی

مهم ترین شیوه های برندسازی کدامند؟

۱.طراحی هویت بصری یکپارچه و اختصاصی: اولین گام در این مرحله طراحی لوگو مناسب است. داشتن رنگ و فونت یکپارچه برای مواردی مثل وب سایت، شبکه اجتماعی، طرح بسته بندی، پوشش کارکنان، هدایای تبلیغاتی و… اجزای دیگر این گام هستند.

شیوه های برندسازی

۲. تبلیغات: یکی از مهم ترین ابزارها برای شناساندن برند تبلیغات است که باید به شیوه اصولی و حرفه ای انجام شود تا موثر واقع گردد. تبلیغات در رسانه های تصویری و شبکه های اجتماعی و فضای مجازی از جمله روش‌های مختلف تبلیغات هستند.

۳.تولید محتوا: محتوای متمایز و منحصر به فرد از روش های اصولی برندسازی محسوب می‌شود و می‌تواند در ذهن مخاطب تاثیر گذاشته و در ذهن او جای گیرد.

سخن آخر

امیدواریم تا این مقاله به درک واضح‌تری از معنای برندینگ و برندسازی به شما کمک کرده باشد.

در هر حال، برندینگ امری نیست که بتوان در مدت زمان کوتاه به هدف مورد نظر دست یافت. اما با مطالعه موارد خلاصه و در عین حال جامعی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد می‌توانید قدم‌های اولیه مؤثری را در مسیر برندسازی و توسعه کسب ‌وکار خود بردارید.

نکته مهم

با وجود اینکه برای ثبت برند یا علامت جز در مواردی خاص الزامی وجود ندارد، ولی باید توجه داشت در حال حاضر برای تجارت و بازاریابی موفق در هر حوزه ای ثبت برند ضروری می باشد. چرا که افراد زیادی هستند که پس از مدت ها تلاش و بازاریابی، متوجه شده اند که علامت تجاری آنها بنا بر دلایل قانونی اساساً قابلیت ثبت ندارد. بنابراین کلیه زحمات آنها بر باد رفته است. و یا ممکن است که بعد از شناساندن و بازاریابی برند خود، رقبا نسبت به ثبت برند آنها اقدام نموده اند. همچنین ممکن است بعد از استفاده از یک برند متوجه شده باشند که برند مورد استفاده شان قبلا توسط شخص دیگر ثبت گردیده و به ناگاه در مقابل پرداخت خسارت های کلان قرار گرفته اند. پس در عصر حاضر ثبت علامت تجاری یا برند، اولین و اساسی ترین گام در هر حوزه اعم از برندسازی می باشد.

مسائل حقوقی مربوط به علامت تجاری چه قبل از ثبت و چه بعد از آن با توجه به قوانین و کنوانسیون های بین المللی ضرورت مراجعه به وکیل متخصص در این حوزه را دو چندان می نماید.

با اعطای امور ثبت برند در اصفهان و ثبت شرکت در اصفهان به مؤسسه حقوقی اسپادانا، با آرامش خاطر و آسودگی خیال نسبت به ثبت قانونی کسب و کار خود اقدام نمایید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3ekpn9