دوشنبه 27 فروردین 1403 - 15 Apr 2024
کد خبر: 19285
تاریخ انتشار: 1401/06/06 01:14
با حضور خودروسازان ایران در نمایشگاه اتومبیلیتی انجام شد

برنامه‌ریزی برای ورود به‌بازار روسیه

گروه صنعت: نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۲ مسکو از ۳۱ مرداد تا ۳ شهریور ۱۴۰۱ ( ۲۲ تا ۲۵ اوت ۲۰۲۲) در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی مسکو (Expo Center) با حضور حدود ۶۰۰ شرکت از ۱۸ کشور از جمله ایران، چین و ترکیه در ۳۰ هزار مترمربع فضای نمایشگاهی برگزار شد.

 در حاشیه این نمایشگاه، شرکت‌های ایرانی از جمله دو خودروساز بزرگ کشور، موفق به انعقاد قراردادهایی با خودروسازان روسی شدند.

 مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با اشاره به تجربه قبلی عرضه خودرو سمند در بازار روسیه، گفت: درباره خودرو تارا، اراده ایران‌خودرو تضمین خدمات و تامین قطعات یدکی و جلب رضایت مشتریان در بالاترین سطح خواهد بود.

مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو درباره توانایی این شرکت برای تامین نیاز بازار روسیه گفت: هدف ایران‌خودرو از حضور در این نمایشگاه تخصصی، برنامه‌ریزی هدفمند برای توسعه مشارکت و همکاری با طرف‌های روسی است.

به‌گزارش ایکوپرس، خطیبی با بیان اینکه در جریان نمایشگاه مسکو، تفاهمنامه‌ای در حوزه تامین خودرو کشنده با شرکت روسی منعقد کرده‌ایم، گفت: همکاری دو کشور در دو حوزه سواری و خودروهای نیمه‌سنگین و سنگین دنبال خواهد شد.

وی درباره سابقه حضور گروه صنعتی ایران‌خودرو با خودرو سمند در بازار روسیه و استقبال گسترده مردم روسیه از این محصول در گذشته، افزود: در تلاش هستیم برای حضور موفق و عرضه گسترده خودرو تارا در بازار بزرگ روسیه زمینه ارائه خدمات پس از فروش ایران‌خودرو را نیز به نحو بسیار مطلوبی فراهم و با تضمین خدمات و قطعات یدکی موردنیاز، سهم بیشتری در بازار خودرو این کشور کسب کنیم.

صمتخطیبی بازار روسیه را فرصتی طلایی برای حضور صنعت خودرو کشور در منطقه CIS دانست و گفت: روسیه بازار بزرگی است که ما حداکثر استفاده را از نیاز فعلی این کشور برای صادرات محصولات از طریق ایجاد شرکت مشترک و نمایندگی فروش محصولات خواهیم کرد.

وی از برنامه توسعه صادرات سایر محصولات از جمله دنا، رانا و وانت آریسان خبر داد و افزود: مطالعات بازار و کلینیک محصول تارا انجام شده و به‌زودی با دریافت استانداردهای لازم آماده ورود به روسیه خواهد شد.

صادرات آتامان به روسیه

در تفاهمنامه‌ای که به امضای مدیران ارشد ایران‌خودرو دیزل و شرکت روسی امگاتراک رسید، ایران‌خودرو دیزل محصول کشنده آتامان را به روسیه صادر خواهد کرد.

در مراسم امضای این تفاهمنامه که علی نبوی، رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) نیز حضور داشت، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: این وزارتخانه در کنار شرکت امگاتراک است و برای عرضه محصول آتامان با استاندارد مناسب همکاری خواهد کرد.

صمتمنوچهر منطقی با بیان اینکه همکاری لازم برای دریافت مجوز محصول و تایید نهایی آن انجام خواهد شد، اظهار کرد: نیازمندی‌ها در این زمینه با کمک و مساعدت طرفین برطرف خواهد شد.

وی تصریح کرد: امکان فروش و توزیع محصولات ایران‌خودرو از سوی شرکت امگا تراک در کشورهای مجاور هم وجود دارد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز در مراسم امضای این تفاهمنامه، گفت: امیدوارم روابط شکل گرفته هر روز با روند بهتری ادامه یابد. وی افزود: ایران‌خودرو دیزل یکی از بهترین تجاری‌سازان ایرانی است و دارای محصولات متنوعی در حوزه تجاری است. امیدوارم ورود کشنده آتامان به بازار روسیه، آغاز خوبی برای توسعه روابط میان دو کشور و ورود سایر محصولات ایران‌خودرو به روسیه باشد.

مدیرعامل شرکت امگا تراک نیز محصول آتامان را دارای ویژگی‌های مطلوبی برای ناوگان حمل‌ونقل روسیه دانست و اظهار کرد: استفاده از محصولات ایران‌خودرو در روسیه می‌تواند فرهنگ و سیاست دو کشور را به هم نزدیک کند.

ایستومین ضمن قدردانی از اعتماد ایران به طرف روسی برای صادرات محصول آتامان، گفت: در شرایط سیاسی فعلی، این اقدام کمک شایانی به روسیه می‌کند. خریداران روسی تمایل زیادی به خرید این محصول دارند و تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد تا بازار مناسبی برای آن ایجاد کنیم.

حضور فعال شرکت‌های ایرانی

یک گروه صنعتی ایرانی با ارائه طرح و پلتفرم جدید در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو شرکت کرد. به‌گزارش حاشیه صنعت، یک گروه صنعتی از تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان اصلی قطعات و مجموعه‌های خودرو برای خودروسازان داخلی و خارجی است که در پاویون ایران در نمایشگاه بین‌المللی صنعت خودرو در مسکو حضور داشت و به‌عرضه توانایی خود پرداخت.

علی یکه‌فلاح، مدیرعامل این گروه صنعتی با اشاره به بزرگ‌ترین حضور نمایشگاهی ایران در سطح بین‌المللی در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو و فرصت مناسب برای ارائه محصولات از سوی شرکت‌های ایرانی افزود: تجربه شرکت‌های ایرانی در طول تحریم‌ها، همچنین برخورداری از مواد اولیه و نیروی کار متخصص از جمله مزیت‌های بی‌نظیری است که می‌تواند تضمین‌کننده به‌دست آوردن سهم مناسبی از بازار خودرو و قطعه روسیه در مقایسه با سایر کشورهای شرکت‌کننده باشد.

وی خاطرنشان کرد: با ارائه پلتفرم جدید خود سعی داریم همکاری‌های مشترکی را با کشورهای شرکت‌کننده برقرار کنیم و مذاکراتی در این‌باره انجام شده و می‌توانیم بازار خوبی در این کشور و به‌ویژه منطقه داشته باشیم.

تولید خودرو با پلتفرم مشترک

در ادامه مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو، مذاکراتی با شرکت خودرویی روسی و ازبر بانک روسیه به‌منظور تولید پلتفرم مشترک انجام شده است.

به‌گزارش سایپانیوز، محمدعلی تیموری در حاشیه بازدید از نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو، اعلام کرد: از نخستین روز آغاز نمایشگاه مذاکرات فشرده‌ای با شرکت‌های خودرویی و قطعه‌سازان روسی انجام شد. بازار روسیه در مرحله نخست، ظرفیت خوبی برای صادرات قطعات شرکت‌های قطعه‌ساز گروه خودروسازی سایپاست و از سویی درباره قطعات الکترونیکی خودرو که اکنون با مشکلات واردات در ایران مواجه هستیم، می‌توانیم از همکاری شرکت‌های روسی استفاده کنیم. همچنین از چند وقت پیش، مذاکراتی را با شرکت خودرویی روسی و ازبربانک روسیه به‌منظور تولید پلتفرم مشترک برای خودرو ویژه‌ای که توسط یکی از خودروسازهای غربی در ایران و روسیه تولید می‌شد و متاسفانه با تحریم‌ها دچار مشکل شده، انجام دادیم. او خاطرنشان کرد: در حال‌حاضر مطابق توافقنامه‌های حقوقی این پلتفرم متعلق به سایپا بوده و توسط مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا دوباره طراحی شده، به‌طوری‌که استانداردهای هشتادوپنج‌گانه را پاس کرده است و با مذاکرات انجام شده احتمالا این پلتفرم با فاینانس بانک مرکزی روسیه به‌صورت مشترک توسط سایپا و طرف روسی تولید و زنجیره تامین قطعات این خودرو در ایران و روسیه فعال خواهد شد. علاوه‌بر این، مذاکرات سازنده‌ای با شرکت‌های فولادی روسی برای تامین ورق فولادی سرد که پیش از این از چین تامین و وارد کشور می‌شد برای برخی از محصولات سایپا از روسیه با نرخ بسیار مناسب انجام خواهد شد.

تیموری در پایان با ارزیابی از حضور تاثیرگذار سایپا در نمایشگاه مسکو اشاره کرد: خودرو شاهین که محصول تلاش متخصصان ایرانی است در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو به نمایش گذاشته شده است که مورداستقبال بازدیدکنندگان نمایشگاه قرار گرفته است.

خیز بلند برای تصاحب سهم بیشتر بازار

گروه خودروسازی سایپا در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر توسعه روابط اقتصادی، صنعتــی و تجاری با کشــورهای همســایه، همکاری‌های خود را با کشــورهای آسیای میانه به‌ویژه بازار روسیه وارد فاز جدیدی کرده است.

در همین راستا با عنایت به نگاه گروه خودروسازی سایپا به بازار روسیه به‌عنوان یک بازار استراتژیک صادراتی و همچنین پنجمین بازار بزرگ مصرف خودرو در جهان که یکی از بازارهای جذاب، پیچیده و بسیار رقابتی در منطقه است و نیز با توجه به حضور خودروسازان صاحب‌نام دنیا با فروش بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار خودرو در سال گذشته میلادی و برنامه‌ریزی‌های استراتژیک این گروه، محصولات شاهین و کوییک در این بازار موردمطالعه جایگاه‌یابی قیمتی در مقایسه با رقبا قرار گرفت.

همچنین گروه خودروسازی سایپا درراستای توسعه فعالیت‌های برون‌مرزی که در ۸ فرمان رئیس‌جمهوری ابلاغ ‌شده و در بخش صادرات مورد تاکید ویژه قرار گرفته، مذاکرات خود را برای همکاری مشترک با قطعه‌سازهای اصلی و تامین‌کنندگان OE برای تامین قطعات تولیدی خودروهای رنو و لادا در سایت‌های تولیدی روســیه آغاز کرد. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4m8jay