پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 4731
تاریخ انتشار: 1400/08/11 12:13

برقی‌سازی کراس‌اوور ایران‌خودرو در دستورکار

خودروسازان جهان به سمت تولید خودروهای برقی حرکت کرده‌اند و قرار است تا ۲۰۲۵ میلادی بخش زیادی از تولیدات خودروسازان بین‌المللی خودرو برقی یا به‌اصطلاح سبز باشد.

 تردد خودروهای سوخت فسیلی محدود و تا ۲۰۴۰ بخش زیادی از تولیدات خودروسازان جهانی برقی خواهد شد. گروه صنعتی ایران‌خودرو علاوه‌بر پروژه طراحی و تولید موتور سه‌استوانه، برقی‌سازی محصولات را نیز با هدف کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی در دستور کار قرار داده است.

داود خسروی، مدیرعامل شرکت جتکو زیرمجموعه گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان اینکه تولید خودروهای برقی و برقی‌سازی خودرو از گام‌های موثر در کاهش آلایندگی هواست، گفت: حذف سوخت فسیلی می‌تواند به کاهش آلایندگی هوا به‌ویژه در شهرها و کلانشهرها کمک کند و قوای محرکه خودروها به‌جای موتور بنزینی، الکتریکی باشد.

نمونه‌سازی تارای برقی

مدیرعامل شرکت جتکو با اشاره به اینکه در برقی‌سازی دو رویکرد وجود دارد که شامل هیبرید کردن خودرو و برقی‌سازی کامل خودرو است، بیان کرد: در رویکرد برقی‌سازی که اقدام مرتبط با شرکت دانش‌بنیان جتکو است، تمام سامانه پیشرانه خودرو شامل موتور، گیربکس و متعلقات آنها، اگزوز و... از خودرو حذف‌شده و سامانه پیشرانه برقی جایگزین آن می‌شود.

خسروی با اشاره به حرکت ایران‌خودرو به‌سوی برقی‌سازی محصولات و تولید خودرو تارای برقی، عنوان کرد: در این راستا، مرحله نخست نمونه‌سازی تارا برقی انجام و تا پایان سال نیز نمونه‌سازی صنعتی آن تولید و رونمایی خواهد شد. پس از آن، آزمون‌های خودرویی روی آن انجام و در صورت فراهم شدن شرایط، امکانات، تسهیلات و زیرساخت‌ها شهری، تولید انبوه امکان‌پذیر خواهد شد.

مشخصات خودرو برقی

مدیرعامل شرکت جتکو با اشاره به امکانات خودرو تارای برقی، خاطرنشان کرد: خودرو تارا می‌تواند به ازای هر بار شارژ باتری، حدود ۳۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد و موتور آن گشتاوری حدود ۳۰۰ نیوتن متر تولید کند. همچنین سرعت حدود ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب زیر ۱۰ ثانیه، برای این خودرو در نظر گرفته‌شده است.

خسروی با بیان اینکه علاوه‌بر خودرو تارا، برقی‌سازی محصولات جدید گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: برقی‌سازی کراس‌اوور جدید ایران‌خودرو در دستور کار جتکو قرار دارد؛ نسخه برقی این محصول نیز با فاصله کمی از نسخه بنزینی آن، قابل رونمایی و عرضه خواهد بود.

خسروی برقی‌سازی خودرو را حرکتی بنیادین دانست و گفت: این مسیر در گروه صنعتی ایران‌خودرو با قوت و قدرت استمرار می‌یابد تا سبد محصولات این خودروساز در بازه زمانی ۱۰ ساله به شکل قابل‌ملاحظه‌ای در برقی شدن بیشتر محصولات متمرکز شود.

مدیرعامل جتکو، با بیان اینکه در ایران، سالانه بیش از یک میلیون خودرو تولید و وارد بازار می‌شود، عنوان کرد: با برنامه‌ریزی جامع و مدون می‌توان در مدت یک دهه آینده علاوه‌بر برقی‌سازی تمامی وسایط نقلیه عمومی، به‌تدریج به‌طور موثر در مسیر جایگزینی خودروهای شخصی نیز اقدام کرد.

 خوشبختانه با وجود موانع اقتصادی و تحریم‌ها، ایران‌خودرو از تولید خودرو برقی که آینده خودروهای جهانی به شمار می‌رود، غافل نبوده و توانسته با ورود به این راه، نتایج خوبی در حوزه توسعه محصول کسب کند.

مدیرعامل شرکت جتکو با اشاره به پروژه‌های فعلی جتکو، از تولید نخستین سامانه داخلی‌سازی شده پلتفرم برق و الکترونیک خودروهای بنزینی خبر داد و گفت: تا پایان آبان جاری نمونه اولیه این سامانه رونمایی خواهد شد. 

این محصول، اقدامی بسیار موثر در زمینه خودکفایی و توسعه دانش بومی در حوزه برق و الکترونیک خودرو بوده و قطعا صرفه‌جویی ارزی قابل‌توجهی به‌دنبال خواهد داشت.

آمادگی خدمات‌دهی به «تارا» اتوماتیک

همزمان با تولید انبوه خودرو تارا اتوماتیک، شرکت ایساکو آمادگی کامل خود را برای ارائه خدمات پس از فروش این خودرو اعلام کرد. به‌گزارش ایکوپرس، مدیرعامل شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو در این‌باره گفت: ایساکو، همواره قبل از ورود خودروهای جدید به بازار اقدامات متعددی در راستای ارائه خدمات پس از فروش آن به انجام می‌رساند و بر همین منوال، هم‌اکنون با تامین قطعات و لوازم یدکی، آموزش کارکنان نمایندگی‌ها و امدادگران، تجهیز نمایندگی‌های منتخب به ابزار مخصوص، نرم‌افزار دستگاه‌های عیب‌یاب و تهیه مستندات راهنمای تعمیرات، آماده ارائه خدمات به خودروهای تارا دنده دستی و تارا اتوماتیک است. سیدرضا مفیدی ادامه داد: مدارک و مستندات راهنمای تعمیرات و کاتالوگ قطعات یدکی تارا اتوماتیک نیز همچون تارا دنده‌دستی به‌منظور بهره‌برداری کارشناسان نمایندگی‌ها در سیستم مستندات فنی در دسترس قرار گرفته است.

 وی درباره پذیرش حضوری این خودرو در نمایندگی‌ها گفت: تارا در نمایندگی‌های منتخب پذیرش خواهد شد و پس از ترخیص، به‌منظور اطمینان از کیفیت مناسب خدمات ارائه‌شده، همچون سایر محصولات ایران‌خودرو برای آن طرح فالوآپ یا پیگیری رضایت مشتری اجرا خواهد شد.

 مفیدی همچنین گفت: تاکنون کارشناسان فنی ۸۰ نمایندگی منتخب برای ارائه خدمات به تارا آموزش دیده‌اند و این تعداد در مرحله بعدی به ۱۱۰ نمایندگی خواهد رسید، همچنین طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده تا پایان امسال، ۲۰۰ نمایندگی در سراسر کشور به نمایندگی‌های یادشده اضافه و آماده خدمت‌رسانی به دارندگان تارا می‌شوند.

سخن پایانی

بنابر این گزارش نمونه صنعتی تارا برقی تا پایان سال رونمایی می‌شود. امید است تولید خودروهای برقی از یک نمونه به تعداد بیشتر برسد. به‌طوری‌که خودروهای برقی جایگزین محصولات بنزینی شده و کم‌کم خودروهای با سوخت فسیلی از چرخه تولید و مصرف حذف شوند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4dz6j2