چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 16992
تاریخ انتشار: 1401/03/05 09:00

برجام بی خاصیت شده است/ دولت می خواهد تحمل مردم را بالا ببرد

ترقی: سعی دولت این است که تاب آوری مردم را بالا ببرد و با کمک هایی که به مردم می کند در این مسیر گام بر می دارد.

حمیدرضا ترقی می گوید:« دولت می خواهد تاب آوری مردم را بلا ببرد» این جمله ناخودآگاه اذهان را به این سمت و سو می برد که گرانی ها، تورم، سفره کوچک مردم، آلودگی هوا، و.. همه و  همه پادزهر یا همان معجون معروف دولت برای افزایش تحمل مردم است. آیا یارانه رئیسی می تواند عاملی باشد که مردم بیشتر تحمل کنند؟ آیا تاثیری بر سفره آنها داشته است؟

حمیدرضا ترقی در گفتگو باگسترش نیوز به تمام این سوالات پاسخ داده است که در ادامه می خوانید. با گسترش نیوز همراه باشید.

گرانی ها اثر یارانه را از بین می برد

ترقی در مورد اثرگذاری یارانه ها بر سفره مردم اظهار کرد: پرداخت یارانه مشکلات اقشار ضعیف جامعه را برطرف نمی کند. کنترل درست قیمت کالا ها و نظارت است که می تواند کمک کند در غیر این صورت با افزایش قیمت ها اثر این یارانه از بین می رود و نمی توان مشکل سفره مردم را حل کرد. باید نسبت به کنترل قیمت کالا ها اقدام کرد و هر چه سریعتر کالابرگی که مردم بتوانند به وسیله آن کالاهای اساسی مورد نیاز خود را تامین کنند سامان داده شود و زیر ساخت آن هر چه زودتر ماده شود و طبیعتا کالابرگ می تواند در رفع بخشی از مشکلات معیشتی مردم و تامین نیاز های اولیه آنان موثر باشد. قطعا این مشکلات صرفا با پرداخت یارانه به نحو مطلوبی حل نخواهند شد.

وی افزود: امروز برجام بی خاصیت شده و نقش آنچنانی در وضعیت اقتصاد کشور ما ندارد. عمده مشکلات امروز جهانی است. مثلا مشکل غلات و مواد غذایی مشکلی در دنیا است. قیمت غلات در کل دنیا افزایش پیدا کرده است. قیمت دانه های روغنی در دنیا افزایش پیدا کرده است. این ها ناشی از مشکلاتی بین المللی و جهانی است. چه جنگ اوکراین و چه سایر بحران های دنیا و ذخیره سازی هایی که برخی از کشور های دنیا داشتند عامل این تهدیدات است. نمی توان مشکلات امروز کشور را چندان به برجام گره زد. طبیعتا اگر برجام تصویب می شد و درآمد های ارزی ما آزاد می شد مقدار قابل توجهی از مشکلات در حد یک درصد قابل حل بود اما امروز آنچه که مسلم است این است که نباید درآمد های نفتی محدود را صرف هزینه های جاری کشور کنیم.

ترقی درپایان گفت: طبیعتا سعی دولت این است که تاب آوری مردم را بالا ببرد و با کمک هایی که به مردم می کند در این مسیر گام بر می داردباید وضعیت کشور را با کشور هایی که امروز دچار چنین وضعیتی هستند مقایسه کرد.

منبع: گسترش نیوز 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3wol56