پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 9314
تاریخ انتشار: 1400/10/07 12:52
در گفت‌و‌گوی مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران با صمت مطرح شد:

برای ۱۲هزار بافنده ایجاد شغل کرده‌ایم

هیات وزیران در دی ماه سال ۱۳۱۴ هـ.ش حق انحصاری صادرات قالی و قالیچه و نظارت در تهیه آن از هر نوع را به شرکت سهامی فرش ایران واگذار کرد و این شرکت با موضوع ترویج صنعت فرش بافی و سایر صنایع کوچک دستی برای مدت نامحدود فعالیت خود را آغاز کرد.

شرکت سهامی فرش ایران در طول بیش از ۸۶ سال فعالیت مستمر در این حوزه ثابت کرده که تولید فرش‌های باکیفیت و با بهره‎گیری از مواد اولیه مطلوب و رنگ‌های طبیعی و گیاهی از اهداف اصلی‌اش بوده و در کنار آن از نقش آموزش، اشتغال و گسترش فرش‌بافی در مناطق مرزی و حاشیه کویر نیز باز نمانده و تربیت بسیاری از نیروهای ماهر در صنعت فرش‌بافی حاصل تلاش این شرکت در طول چند دهه است. شرکت سهامی فرش ایران با اتکا به تجارب فنی و هنری خود و مهارت طراحان و بافندگان ماهر، برگ‎های زرینی را در دفتر افتخارات خود به ثبت رسانده که از این میان می‎توان به ثبت رکورد گینس در طراحی و بافت بزرگترین قالی جهان در مسجد شیخ زاید ابوظبی به مساحت ۵۶۳۲ متر و همچنین قالی مسجد سلطان قابوس عمان به متراژ ۴۳۴۳ متر مربع اشاره کرد. با توجه به حضور شرکت سهامی فرش ایران در چهارمین جشنواره صنعت سلامت‌محور در این شماره روزنامهصمت گفت‌وگویی را با... انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید: 

 تولیدات این شرکت شامل چه محصولاتی هستند؟

به طور کلی تولیدات شرکت سهامی فرش ایران شامل انواع قالی، گلیم، گبه، تابلو فرش و سایر دستبافته‎های سنتی در سه سبک شهری، روستایی و عشایری است که در ۲۲ منطقه جغرافیایی کشور در حال تولید هستند.

در زمینه دامنه فعالیت در داخل کشور و صادرات چه برنامه‌هایی را داشته‌اید؟

شرکت سهامی فرش ایران با در اختیار داشتن ۲۴ شعبه در شهرهای مختلف کشور، طیف متنوعی از انواع بافته‌های جغرافیای ایران را پوشش می‌دهد که ضمن تامین سلایق متنوع مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی قشر گسترده‌ای از فعالان حوزه فرش دستباف را تحت پوشش خود قرار داده است. از برنامه‎های آتی شرکت سهامی فرش ایران نیز افزایش تولید با کیفیت فرش‎های دستباف با طرح و رنگ‎های متنوع و با حفظ اصالت‎هاست تا با بازاریابی و عرضه شایسته منجر به ارتقاء جایگاه فرش دستباف ایران در سطح منطقه و جهان شود.

تعداد پرسنل شرکت چقدر است و در زمینه اشتغال‌زایی در منطقه چه نقشی ایفا کرده‌اید؟

این شرکت درحال‌حاضر ۱۲ هزار بافنده ماهر در سرتاسر میهن پهناورمان دارد. ماهیت قالیبافی به گونه‎ای است که در مناطق دوردست و کمتر برخوردار امکان ایجاد شغل وجود دارد؛ بر همین اساس شرکت سهامی فرش ایران در دوردست‎ترین و محرومترین مناطق کشور اشتغال‌زایی نموده و قالیبافان بسیاری را مشغول به کار کرده است.

شاخص‌های‌سلامت در محصولات شما چه نقشی دارند؟

با توجه به تاکید و ابلاغ سیاست‎های کلان سلامت از سوی مقام معظم رهبری در جهت حمایت از تولید با کیفیت داخلی و اجرای طرح تحول نظام سلامت برای دستیابی به جامعه سالم و با نشاط، ضرورت انجام مسئولیت‎های اجتماعی توسط صنایع پیشرو در این حوزه دو چندان می‎‌شود. لذا شرکت سهامی فرش ایران با اتکا به تولید سلامت محور، محصولات خود را به طور کامل از بهترین الیاف طبیعی پشم و ابریشم تهیه می‎‌کند. رنگرزخانه شرکت سهامی فرش ایران در کارخانه کرج، الیاف مورد استفاده در بافت فرش‌ها را با مواد گیاهی رنگ کرده و در اختیار واحدهای تولیدی شرکت در سراسر کشور قرار می‎دهد.استفاده از بهترین مواد اولیه طبیعی و گیاهی در تولید محصولات طی سالیان متوالی مورد استقبال مشتریان عزیز این شرکت قرار گرفته است.

نقش جشنواره ملی صنعت سلامت محور را در این عرصه چطور ارزیابی می‌کنید؟

جشنواره ملی صنعت سلامت محور، توانسته است در دوره‌های فعالیت خود با معرفی شاخص‌های سلامت در محصولات مورد استفاده مردم کشور در ترویج فرهنگ استفاده از این محصولات، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

این جشنواره با انعکاس سلامت محصولات به مصرف کنندگان، ارائه راهبردهای سازمانی سازگار ارزش‌های سازمانی متناسب با استانداردهای سلامت و ایمنی محصولات و تهیه یک برنامه مشخص و مدون برای مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی جهت سلامت محصولات در این حوزه نقش‌آفرین هستند. به‌علاوه طراحی و تولید محصولات با کمترین تاثیر نامطلوب بر سلامت مصرف‌کنندگان، استفاده از مواد اولیه‌ای که کمترین تاثیر منفی بر سلامت را دارند، بهینه‌سازی فرآیندهای تولید محصولات با رویکرد کاهش خطر برای مشتریان و انجام تحقیق برای جایگزینی مواد اولیه سالم و ایمن‌تر در فرآیندهای تولید محصولات از موارد دیگری است که جشنواره صنعت سلامت‌محور می‌تواند تولیدکنندگان را به سوی آن سوق دهد. 

همین‌طور بهبود مکانیسم‌های ارتباطی فعال با مشتریان محصولات به منظور شناسایی نیازها و انتظارات ایشان، طراحی و به‌کارگیری کانال‌های ارتباطی تعاملی با مشتریان محصولات به منظور ارتقای سلامت و ایمنی محصولات و انجام نظرخواهی از مشتریان با موضوع سلامت از مواردی است که این جشنواره می‌تواند از طریق آن در این حوزه تاثیرگذار باشد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3nzqr3