چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 3913
تاریخ انتشار: 1400/07/28 18:08

بحران جهانی که بورس ایران را تحت تاثیر قرار داد!

بازار سرمایه روند نسبتا متعادلی را با شروع مثبت در اول هفته و پایانی منفی در انتهای آن تجربه کرد.

بحران جهانی انرژی باعث شده نرخ های جهانی حسابی بالا بروند و همین عامل بازار سرمایه را نیز متاثر کرده است. اگر این عامل را فاکتور بگیریم می توانیم بگوییم بازار هفته‌ با ثباتی را پشت سر گذاشته است.

محمد خبری زاد کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: با بحران انرژی که در جهان به وجود آمد، نرخ‌های جهانی افزایشی شد، به صورتی که نفت، مس، روی، مخصوصا محصولات پتروشیمی و شیمیایی بالاترین نرخ بین ۵ یا ۶ سال گذشته را تجربه کردند و رکورد‌های قیمتی خودشان را شکستند. در روز شنبه روند معاملات مثبت بود، اما در ادامه روند ثابت شد، ولی امروز که روز پایانی هفته است شاخص کل با افت اغلب سهام شرکت ها به کار خود پایان داد. در مجموع شاخص کل در هفته‌ای که گذشت ۲ یا ۳ درصد مثبت بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اگر در حال حاضر بخواهیم نگاهی به روند ورود و خروج پول حقیقی ها داشته باشیم، باید بگوییم در مجموع برآیند ورود و خروج پول به صندوق‌های سهامی و ETF منفی بوده به صورتی که حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان خروج پول حقیقی یا به عبارتی تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی داشته ایم، این عدد در ابتدای هفته مثبت بوده اما در انتها منفی شد. در نهایت در هفته ای که گذشت شاهد خروج ۱۲۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بوده ایم.

خبری زاد عنوان کرد: در مقابل به صندوق‌های ETF با در آمد ثابت حدود ۳۰۰ میلیارد تومان پول وارد شده است. پر بازده‌ترین نماد‌ها در هفته گذشته نماد‌های خکمک، وبملت، وغشان و وایران بودند و بیشترین اُفت را نماد‌های داوه، غمینو، کمرجان، شسینا و زشریف داشتند.

این کارشناس بازار سرمایه به این پرسش که چه عواملی بر روند بازار در هفته ای که گذشت اثر داشته است؟ پاسخ داد: از خبرهای اثرگذار می توان به رشد فزاینده قیمت های جهانی و حضور رئیس جدید سازمان بورس اشاره کرد، در کنار این عوامل بازار سرمایه هنوز با قیمت گذاری دستوری دست و پنجه نرم می‌کند که از این عامل نباید غافل شویم. به صورتی که گویا وزارت صنعت به دنبال سرکوب قیمت ها است و نمی گذارد قیمت ها در بورس کالا به قیمت‌های جهانی نزدیک شوند، این برداشت ما از صحبت های وزیر صمت بوده است.

مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه؛ عنوان کرد: در هفته‌ای که گذشت شاخص کل با رشد ۲.۸ درصدی به کانال یک‌ میلیون و چهارصد هزار واحدی بازگشت تا رشد شاخص کل از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون به ۹.۸ درصد برسد.

وی ادامه داد: رشد شاخص کل بیشتر بر پایه شرکت‌های بزرگ بود به نحوی که شاخص ۳۰ شرکت بزرگ رشد ۳ درصدی را تجربه کرد، در صورتی که شاخص کل هم وزن کمتر از نصف شاخص کل یعنی ۱.۱۴ درصد و شاخص فرابورس هم ۰.۹ درصد افزایش یافت.

این کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: زیان شاخص کل هم‌وزن از ابتدای سال تا به امروز به ۹.۷ درصد رسید، ولی شاخص فرابورس بالاترین بازدهی را از بین این شاخص‌ها از ابتدای سال با ۱۲.۵ درصد رشد داشته است. همچنین ارزش معاملات خرد با اُفت ۵ درصدی نسبت به هفته گذشته و کاهش ۱۸ درصدی نسبت به ماه گذشته، به میانگین روزانه ۴.۶۶۱ میلیارد تومان رسید و با در نظر گرفتن خروج نقدینگی حقیقی می‌توان گفت که بازار هنوز برای رشد مردد است.

گزارش های پالایشی ها جذاب نیست

وی به این پرسش که چه عواملی بر روند بازار در هفته‌ای که گذشت اثر گذاشته است؟ پاسخ داد: انتصاب رئیس جدید سازمان بورس و برخی اعضای هیئت‌مدیره، شورای عالی بورس و افزایش نرخ‌های جهانی به ویژه در صنایع فلزی و معدنی مخصوصا فولاد، مس و حفظ سطح بالای نرخ‌های جهانی محصولات پتروشیمی در کنار توقف اُفت نرخ ارز‌های خارجی مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر بازار طی هفته فعلی بود. از طرف دیگر ادامه عرضه‌های سنگین اوراق بدهی دولتی و جذب نقدینگی به این سمت با توجه به نرخ‌های جذاب نیز بر روند بازار تأثیرگذار بوده است. در بین گزارش‌های مالی صنایع نیز پالایشگاه‌ها عموماً گزارش‌های ناامیدکننده‌ای منتشر نمودند و در مقابل صنعت سیمان گزارش‌های عملکردی خوبی ارائه داد و احتمالاً طی یکی تا دو هفته آینده بقیه صنایع بزرگ مثل شیمیایی، فلزی و معدنی هم گزارش‌های خوبی داشته باشند.

قلی پور در رابطه با وضعیت صنایع نیز گفت: از صنایع بزرگ صنعت چند رشته‌ای صنعتی با ۵.۴ درصد، صنعت فلزات اساسی با رشد بیش از ۵ درصد و کانی‌های فلزی با رشد ۴.۷ درصدی بیشترین تأثیر را در رشد شاخص‌ها داشتند. بیشترین رشد را نیز صنایع اطلاعات و ارتباطات با ۸.۵ درصد، غذایی با ۶.۴۸ درصد و لیزینگ با ۵.۶ درصد داشتند. از طرف دیگر از صنایع بزرگ، صنعت فرآورده‌های نفتی با کاهش ۳.۲ درصدی بیشترین تأثیر منفی را روی شاخص داشت، البته بیشترین کاهش مربوط به صنعت انتشار و چاپ با ۹.۷۵ درصد، وسایل ارتباطی با ۷.۴۶ درصد و منسوجات و محصولات کاغذی با ۵.۷ درصد بود.

وی ادامه داد: البته از ابتدای سال صنعت وسایل ارتباطی با رشد ۶۳ درصدی رکورد دار بازدهی در بین صنایع بوده و بعد از آن صنعت یوتیلیتی (تأمین آب برق گاز بخارآب) با ۵۲ درصد و سپس صنعت محصولات شیمیایی (عمدتاً پتروشیمی‌ها) با ۳۸ درصد بازدهی قرار گرفتند. از طرف دیگر بیشترین اُفت در بین صنایع از ابتدای سال مربوط به صنعت محصولات چوبی با ۵۲ درصد، انتشار و چاپ با ۳۷ درصد و کانی غیرفلزی با ۳۵ درصد بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: همچنین صنایع برتر از نظر جذب نقدینگی حقیقی طی هفته را می‌توانیم صنایع شیمیایی، مخابرات، چند رشته‌ای صنعتی و اطلاعات و ارتباطات و هتل و رستوران بدانیم و در مقابل بیشترین خروج پول حقیقی در صنایع بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، سرمایه‌گذاری‌ها، فلزات اساسی، خودرو و ساخت قطعات و فرآورده‌های نفتی اتفاق افتاد.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با عملکرد حقیقی و حقوقی‌ها بیان کرد: در هفته گذشته به صورت متوسط روزانه ۲۴۵ میلیارد تومان پول توسط حقیقی‌ها از بازار خارج شد تا جمع هفته به ۱۲۲۶ میلیارد تومان برسد، هرچند که نسبت به خروج ۳.۷۰۰ میلیارد تومانی هفته قبل‌تر اوضاع یک مقدار بهتر بود. در کل در یک ماه گذشته ۸۲۸۴ میلیارد تومان توسط حقیقی‌ها خارج شد تا این عدد از ابتدای سال به بالای ۳۰ هزار میلیارد تومان برسد.

در پایان می توان عنوان کرد در هفته‌ای که گذشت ۱۲۰۰ میلیارد تومان پول‌ حقیقی ها از بازار خارج شد و شاهد بیشترین خروج پول حقیقی از صنایع بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، سرمایه‌گذاری‌ها، فلزات اساسی، خودرو و ساخت قطعات و فرآورده‌های نفتی بوده ایم. بازاری که بیشتر از هفته های قبل دچار سردرگمی شده و سرمایه‌گذاران را در بلاتکلیفی برای خرید یا فروش گذاشته است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4mxd83