چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 3852
تاریخ انتشار: 1400/07/28 11:58

بحران آب سخت‌تر می‌شود

وزیر نیرو گفت: به‌دنبال کاهش میزان بارندگی در سال آبی گذشته، میزان ذخایر آبی کشور به ۱۸ میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، علی‌اکبر محرابیان در حاشیه بازدید از تاسیسات و میزان ذخیره آبی سد اکباتان همدان، افزود: بارش‌های سال آبی گذشته نسبت به سال قبل آن ۵۰ درصد و نسبت به میانگین ۵۰ ساله ۳۷ درصد کاهش داشته است. وی با اشاره به اینکه حجم ذخیره آب پشت سدهای کشور در حال ‌حاضر حدود ۱۸ میلیارد مترمکعب است اظهار کرد: این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۲۵ میلیارد مترمکعب بود که نشان‌دهنده کاهش ۷ میلیارد مترمکعبی ذخایر آبی کشور است.

محرابیان با اشاره به اینکه میزان مصرف آب در کشور طی سال‌های اخیر افزایش یافته، گفت: مجموع مصرف آب بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعتی، آشامیدنی و آب‌های قابل مدیریت کشور در سال ۱۳۸۰ حدود ۸۷ میلیارد مترمکعب بوده، در حالی که این میزان در سال گذشته به ۱۰۰ میلیارد مترمکعب افزایش یافته است.

به‌گفته وی، شواهد علمی از وضعیت بارش‌ها و همچنین آمارهای موجود ذخایر آبی کشور نشان می‌دهد سال سختی را پشت سر گذاشته و شرایط سخت‌تری هم پیش رو داریم. وزیر نیرو تصریح کرد: از عموم مردم می‌خواهیم صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب در بخش‌های مختلف را به‌صورت جدی در دستور کار قرار دهند؛ به‌ویژه در بخش کشاورزی الگوی کشت باتوجه به شرایط بارندگی‌ها و با هدف کاهش میزان مصرف آب باید اصلاح شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/396ex3