چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 7280
تاریخ انتشار: 1400/09/13 12:53

با بیمه‌ها مشکلات ریشه‌ای داریم

مرتضی حق‌پرست-رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم تجهیزات ورزشی

مشکلات بیمه امروز مختص یک گروه خاص نیست و بسیاری از کارفرمایان و کارگران که مخاطبان بیمه هستند در این زمینه مشکلات جدی دارند. 

متاسفانه بیمه تامین اجتماعی به هیچ وجه جوابگوی نیازهای مشاغل و اصناف مختلف نیست و نمونه بارز این موضوع در دوران کرونا و حمایت‌هایی است که باید از اقشار مختلف به عمل می‌آمد و نیامد.

درباره مشکلات بیمه‌ای اصناف در اقتصاد کنونی کشور باید گفت یکی از مشکلات پایه‌ای اصناف در حوزه‌های مختلف مربوط به بیمه‌ها است و این موضوع محدود به روزهای همه‌گیری ویروس کرونا در کشور و محدودیت‌های مربوط به آن نمی‌شود.

بیمه و تسهیلات دولتی به این دلیل ایجاد می‌شوند که از کسب‌و‌کارها حمایت کنند اما می‌بینیم ‌این موضوع امروز صورتی متفاوت یافته و قوانین بیمه بیش از اینکه حمایتگر باشند، به‌عنوان مانع عمل می‌کنند و جلوی کارآفرینی را می‌گیرند.

برای مثال، قوانین موجود در حوزه بیمه بر این منوال بود که کارفرمایان با تعداد کارگر کمتر از ۵ نفر موظف به پرداخت ۱۰ درصد از حق بیمه کارگران بودند اما اگر تعداد کارگران بیش از ۵ نفر باشد، این حق بیمه به ۳۰ درصد افزایش می‌یابد؛ یعنی بیمه به شکل غیرمستقیم کارفرما را برای محدود کردن کسب‌و‌کار تشویق می‌کرد و به این ترتیب نمی‌توان انتظار داشت توسعه مدنظر در این حوزه اتفاق بیفتد.

امروز شرایط و قوانین بیمه به ‌گونه‌ای شده که کارگر به‌راحتی از کارفرما شکایت می‌کند و تا مدتی طولانی بیمه بیکاری می‌گیرد؛ آن هم در شرایطی که در همان ایام در مشاغلی مثل تاکسی‌ تلفنی و اینترنتی مشغول به کار است. 

باید تمهیدات مناسبی برای بیمه‌ها و تعهدات اصناف به آنها اندیشیده شود تا صاحبان کسب‌و‌کار به گسترش فعالیت خود راغب شوند در حالی که به نظر می‌رسد این موضوع به شکل برعکس درآمده است.

با توجه به مشکلاتی که از گذشته در این حوزه وجود داشت، کرونا نیز یک چالش جدی در بحث بیمه‌ها و به یکی دیگر از مشکلات اصناف تبدیل شده در حالی که صاحبان کسب‌و‌کار، بیشترین همکاری را با تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا دارند اما نهادهایی مانند بیمه از حداقل‌های مدارا با این بخش نیز خودداری می‌کنند و در حالی که بسیاری از اصناف هیچ درآمدی ندارند، این نهادها تنها به تعویق انداختن زمان پرداخت تعهدات بیمه و مالیات را در دستور کار خود قرار داده‌اند. 

باید تمهیداتی در این باره اندیشیده شود تا بسترهای مناسب برای این زیست نیز فراهم باشد و صاحبان اصناف و مشاغل حمایتی را در جهت روشن نگه داشتن چراغ واحدهای صنفی خود دریافت کنند.

خدماتی مثل بیمه یا تامین اجتماعی در شرایطی که بیمه‌شدگان دچار مشکل می‌شوند می‌تواند کاربرد داشته باشد و اگر قرار است کمکی از سوی این نهادها به مردم و فعالان بازار و کسب‌و‌کار برسد وقت آن امروز است که این گروه عظیم با بحران‌های ناشی تحریم‌ها، رکود بازار و همه‌گیری ویروس کرونا مواجه هستند.

در هر حال اصناف کشور اکنون با شرایط دشواری روبه‌رو هستند و نیاز به حمایت نهادهایی مثل بیمه دارند تا بتوانند از این بحران عبور و در دوران پساکرونا روزهای بهتری را تجربه کنند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3evnp2