پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 10883
تاریخ انتشار: 1400/10/26 11:40
در حاشیه برگزاری نمایشگاه ایمپکس تاکید شد:

با احیای برجام، تولید داخل نادیده گرفته نشود

هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کفش، کیف، چرم و صنایع وابسته، هفته گذشته در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد. در جریان این نمایشگاه، صنعتگران حوزه کفش، کیف، چرم و صنایع وابسته، ضمن تاکید بر اینکه بسیاری از مشکلات اقتصادی و همه صنایع از جمله صنعت کیف و کفش کشور، در سایه تحریم‌ها شکل گرفت اما تحریم‌ها فرصت مناسبی برای ارتقای توانمندی‌های داخلی از تولید مواد اولیه گرفته تا محصول نهایی و ماشین‌آلات بود، ابراز نگرانی کردند که در صورت احیای برجام، تولید داخل نادیده گرفته شود. این درحالی است که محمدمهدی برادران، معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه برگزاری نمایشگاه برای حل مشکلات مواد اولیه و صنعت مورد نیاز این حوزه، قول مساعدت و همکاری داد.

امسال دهمین دوره نمایشگاه ایمپکس در قالب هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کفش، کیف، چرم و صنایع وابسته برگزار شد. 

باوجود تمامی مشکلاتی که در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته وجود داشت اما با ۲۰۰ درصد افزایش به لحاظ مساحت نمایشگاهی و حضور ۱۹۲ شرکت‌کننده این نمایشگاه برگزار شد. 

نمایشگاه سال گذشته در متراژ ۵۰۰۰ متری با حضور ۸۴ شرکت‌کننده برگزار شد که امسال متراژ آن به ۱۵ هزار متر افزایش یافت و حدود ۱۰۸ تولیدکننده بر تعداد حاضران در نمایشگاه افزوده شد.

افق روشنی در انتظار این صنف است

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت برای حل مشکلات مواد اولیه و صنعت موردنیاز این حوزه کیف و کفش و چرم قول مساعدت و همکاری داد. محمدمهدی برادران، معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه هشتمین نمایشگاه امپکس در پاسخ به لزوم توجه به مشکلات این صنف گفت: اگر به مشکلات صنعتگران داخلی به‌ویژه صنعت کفش و مصنوعات آن توجه نکنیم، بازار داخلی و خارجی دست چینی‌ها خواهد افتاد.

به گزارش گسترش نیوز، وی افزود: تفاوت نرخ ارز نیمایی و آزاد، پتروشیمی‌ها و مواد اولیه و قاچاق از مشکلات اصلی مطرح شده صنعتگران این حوزه بود.

برادران درباره موثر بودن برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها گفت: همواره نمایشگاه‌ها، جشن سالانه هر صنعتی به‌شمار می‌روند. به ویژه که نمایشگاه تخصصی خود محلی برای یک دوره آ‌موزشی و هم‌افزایی بین صنعتگران است و از حیث مدیریتی و دانش هر ساله مورداستقبال قرار می‌گیرد.

وی در ادامه گفت: گرچه در ۸ سال گذشته بازار کیف و کفش مزیت خود را از دست داد اما امیدواریم با توجه به مشکلات این صنف، افق روشنی را در پیش‌رو داشته باشیم. معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه برای حل مشکلات مواد اولیه و صنعت موردنیاز این حوزه قول مساعدت و همکاری داد.

 برادران در حاشیه هشتمین نمایشگاه امپکس درباره تعریف چارت جداگانه برای صنعت چرم به عنوان یکی از چالش‌های صنعتگران این حوزه گفت: یکی از اتفاقات خوبی که در دولت جدید در وزارتخانه درباره این مسئله وجود دارد این است که با سازمان امور استخدامی و وزارت ساختار را اصلاح کردیم و ساختار جدید چند ویژگی دارد که به این صنعت کمک می‌کند.

وی افزود: اصناف را تجمیع کرده و کسب‌وکار کیف و کفش و چرم و به‌وجودآمده است، مسئله دوم این است که این اتفاق در تولیدات سلولزی و بهداشتی دنبال می‌شد که آن را منفک کرده‌ایم و این حوزه به‌طور اختصاصی برای کیف و کفش چرم و پوشاک در قالب یک اداره کل دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: در گذشته در وزارتخانه حوزه‌های مختلفی داشتیم و یک صنعتگر باید برای رفع مشکل خود به توسعه و تجارت و وزارت و اصناف و... مراجعه می‌کرد که درحال‌حاضر با تعریف اداره‌کل نساجی و پوشاک در قالب یک پنجره واحد، این مشکل رفع خواهد شد. وی در ادامه درباره نگرانی صنعتگران کیف و کفش مبنی‌بر امضای برجام و کاهش نرخ دلار و درنتیجه افزایش قاچاق کیف و کفش و چرم به داخل کشور گفت: باید توجه کنیم که اگر یک صنعت پویا نداشته باشیم و نتوانیم قیمت‌ها را تثبیت کنیم، بازار از دست خواهد رفت. از این‌رو توصیه من به صنعتگران این است که علاوه‌بر توجه به بازارهای صادراتی، بازار کار به بازارهای داخلی و به‌ویژه نیاز طبقه متوسط و جامعه کارگری و کارمندی توجه کنند. اگر نتوانیم قیمت‌ها را ثابت نگه داریم و به نیازهای این قشر توجه کنیم، بیم از دست دادن بازار وجود دارد.

تولیدکننده فراموش نشود

رسول شجری، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کفش‌های دست دوز تهران با اشاره به مزایای برگزاری نمایشگاه ایمپکس (MPEX۲۰۲۲) گفت: این نمایشگاه به همت ۶ تشکل؛ انجمن چرم ایران، اتحادیه فروشندگان چرم مصنوعی و لوازم کفش، جامعه مدیران و متخصصان صنعت کشور ایران، اتحادیه سراجان، اتحادیه تولیدگکنندگان و صادرکنندگان چرم مصنوعی و اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران برگزار شد. هدف نخست برای برگزاری این گردهمایی، بهبود وضعیت صنعت کفش و تمامی اتحادیه‌های کشوری آن بود. 

در جریان برگزاری این نمایشگاه سعی شد صنعت کفش ایران را به جایگاه قبلی خود که بسیار افتخارآمیز بوده، برگردانیم. این مسئول اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران خاطرنشان کرد: در این دوره از نمایشگاه ایمپکس ۲۰۲۲ از کشورهایی ایتالیا، چین، ترکیه و... حضور دارند و از کشورهایی همچون عراق، ترکیه، روسیه، بنگلادش، ترکمنستان، امارات، قطر، عمان، هندوستان و سفارت‌های چین و ایتالیا دعوت کردیم تا از نمایشگاه بازدید کنند.

پتروشیمی‌ها مواداولیه را مهندسی عرضه می‌کنند

محمدرضا داورپناه، نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم مصنوعی با اشاره به قابلیت‌های بسیار صنعت کفش ایران، اظهارکرد: عملا سال‌های تحریم سبب شد در صنعت کفش تغییرات عمده‌ای حاصل شود که به جرائت می‌توان گفت ۹۵ تا ۹۹ درصد کالاهایی که در فروشگاه‌های برند عرضه‌کننده کفش، ارائه می‌شود، کفش‌های ایرانی است؛ این موضوع نشان می‌دهد قابلیت‌های بسیاری ایجاد شده است. بنابراین به نظر می‌رسد قدمی که در حوزه ایمپکس برداشته شده، تاثیرگذار بوده است.

وی با بیان اینکه طبق برآوردها تا بیش از ۵۰۰ هزار نفر به‌طور مستقیم در این صنعت مشغول به کار هستند، گفت: صنعت کفش رتبه چهارم را از منظر اشتغالزایی در کشور در اختیار دارد؛ بنابراین فعالیت و حمایت آن توسط دولت، آینده بسیار خوبی را برای اشتغال کشور ایجاد خواهد کرد.

این عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم مصنوعی درباره مشکلات این صنعت، تصریح کرد: باوجود اینکه تلاش‌ شده از قاچاق این کالاها جلوگیری شود اما هنوز منافذی وجود دارد و محصولات قاچاق در سطح بازار مشاهده می‌شود؛ بنابراین امید است که دولت در این زمینه توجه کند. از سوی دیگر برای رشد صنعت نیز انتظار می‌رود که دولت عملا از صنعت حمایت کند و امور به صورت فرمایشی و دستوری نباشند. درست است که تسهیلات بانکی در صنعت کفش نیز حائز اهمیت است اما مهم‌تر این است که مواداولیه در اختیار تولیدکننده و به ‌موقع در دسترس آنها قرار گیرد. دولت از منظر دسترسی به مواداولیه می‌تواند صنعت را مورد حمایت قرار دهد.

داورپناه از عدم‌تامین کافی و به موقع مواداولیه به‌ویژه از سوی پتروشیمی‌ها به‌عنوان یکی از مشکلات عمده صنعتگران کفش یادکرد و افزود: پتروشیمی‌ها مواداولیه را به‌درستی و به قدر کفایت در اختیار تولیدکننده قرار نمی‌دهند و به‌گونه‌ای عرضه و قیمت را مهندسی می‌کنند. پتروشیمی‌ها تصور می‌کنند چنانچه در سطح کلان، صادرات داشته باشند، رشد ایجاد خواهند کرد. این در صورتی است که عملا صادرات پتروشیمی‌ها مصداق بارز خام‌فروشی است. 

وی تاکید کرد: اگر پتروشیمی‌ها، مواداولیه را در اختیار واحدهای پایین‌دستی قرار دهند، میزان ارزش‌افزوده‌ای که ایجاد خواهد شد، بسیار بیشتر از ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد خواهد بود؛ بنابراین دولت فکری باید در این زمینه کرده تا در ابتدا صنعت داخلی در اولویت قرار گیرد، سپس برای صادرات برنامه‌ریزی شود.

این مقام صنفی خاطرنشان کرد: در بسیاری از حوزه‌ها برای مواداولیه دچار کمبود نیستیم. طبق آمار صنایع پتروشیمی، در رشته‌های مرتبط با صنعت کفش، الکل‌ها، PVCها و... را به میزان نیاز در کشور داریم؛ حتی تا حدودی مازاد هم وجود دارد، پس چرا عرضه محدود است؟ چرا مدعی هستند که برای عرضه موجودی کافی ندارند؟ دقیقا مصداق عرضه مهندسی قابل مشاهده است که در دوره‌ای که تقاضا در بازار نیست، حجم عمده‌ای به بازار عرضه می‌کنند، با توجه به اینکه تقاضایی وجود ندارد، به‌صورت طبیعی کالا مشتری ندارد و زمینه و بهانه‌ای می‌شود برای صادرات اما حال که تقاضا وجود دارد، میزان عرضه را با بهانه کمبود تولید و موجودی کاهش می‌دهند. 

نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم مصنوعی در پاسخ به این سوال که با توجه به عرضه مواداولیه در بورس کالا و براساس آنچه مقرر شده بود، سازمان بورس موضوع عرضه را مدیریت کند، چرا این اقدام انجام نشد؟ گفت: براساس نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت مقرر شد پتروشیمی‌ها به میزان تقاضای بازار، موظف به عرضه باشند و پس از آن اگر تقاضای بالقوه‌ای وجود نداشت، مجوز صادرات داده شود. اما با عرضه مهندسی، عرضه مواد اولیه پتروشیمی در بورس کالا کم است.

پیشرفت قابل‌توجه صنعت کفش با وجود فشار تحریم

در ادامه محمد عرب، رئیس هیات مدیره یک برند کفش ایرانی با بیان اینکه صنعت کشور برنامه‌ریزی کرده علاوه بر تامین بازار داخل، به کشورهای همسایه هم صادرات داشته باشد، گفت: در حال حاضر ۳۰۰۰ دستگاه پلی‌یورتان (دستگاه‌های تزریق کفش) در کشور در حال فعالیت داریم که قابل‌توجه است. از سوی دیگر، ایران قدمت بالایی در صنعت کشور داشته و جزو قطب‌های صنعت است.وی افزود: با توجه به اینکه در تولید مواداولیه ظرفیت‌ بسیاری وجود دارد و میزان تولید بالاست، تاکید ما بر این است که تا جایی که امکان دارد، از صادرات مواد خام جلوگیری شود تا در داخل با ارزش‌افزوده بالا، تولید انجام شود. برای ما بسیار مهم است که تولیدکنندهِ صادرکننده باشیم و مواداولیه وارد و محصول نهایی با ارزش‌افزوده بالا صادر کنیم؛ بنابراین نیاز به تعامل بالا با کشورهای دیگر داریم. 

این فعال صنعت کشور اظهارکرد: در حال حاضر سالانه ۲۲۰ میلیون جفت کفش تولید می‌کنیم. در حقیقت روزانه ۸۰۰ هزار جفت کفش تولید می‌شود. در حال حاضر، اشتغال در صنعت کفش حدود ۵۰۰ هزار نفر است. از سوی دیگر، چرم مصنوعی نیز اشتغال بالایی ایجاد کرده و همچون یک لکوموتیو حرکت می‌کند. تا چند سال پیش، حجم بالایی واردات کشور انجام می‌شد اما اکنون باوجود همه تحریم‌ها و مشکلات، صنعت کشور ایران پیشرفت بسیاری داشته است. در سال ۱۳۹۷ حدود ۵۰ هزار تن پلی‌یورتان وارد می‌شد؛ در حال حاضر نه‌تنها واردات انجام نمی‌شود، بلکه صادرکننده هم هستیم.عرب در ادامه و درباره صادرات گفت: در سال گذشته، ۷۶ میلیون دلار کفش چرم صادرشده که از این میزان ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلار سهم چرم مصنوعی بوده است. مقصد صادراتی ما علاوه بر کشورهای همسایه همچون عراق، افغانستان و کشورهای افریقایی، به تازگی به اروپا نیز هست. ضمن اینکه زمانی‌که به امارات صادرات انجام می‌شود، از آنجا مقصدهای دیگری هم خواهد داشت. 

این فعال صنفی در ادامه تصریح کرد: بیشترین انتظار ما از دولت در زمینه برجام و مذاکرات است. برجام موضوعی است که هم بودنش برای ما خطرناک است و هم نبودنش. از دولت تقاضا داریم در آینده با هرگونه توافق در برجام، به تولید توجه داشته باشد.

وی به رونق تولید ماشین‌آلات تولیدی این صنعت اشاره کرد و گفت: طی سال‌های اخیر ماشین‌سازی قوی در ایران راه افتاده که قبلا وجود نداشت. در سال‌های دهه ۷۰ ایران ماشین‌سازی نداشت و تمامی ماشین‌آلات وارداتی بود اما در حال حاضر برخی صادرکننده هم شده‌اند. یکی از موضوعات مهم در صنعت کفش، بحث قالب‌سازی است. پیش‌تر باید قالب‌ها را از چین، ایتالیا و... تهیه می‌کردیم اما اکنون خودکفا با کیفیت بسیار بهتر شده‌ایم. در حال حاضر افزون بر ۸۵ درصد تولید یک کفش داخلی است و صنعت کشور ایران آمادگی دارد که صنعت کشور تمامی کشورهای همسایه و منطقه که متقاضی فعال کردن صنعت کفش خود باشند را فعال کند.

نظر بخش خصوصی هم پرسیده شود

علیرضا ملک‌پور، دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم مصنوعی نیز در ادامه این نشست، اظهارکرد: در بخش صنعت کفش دو نکته قابل توجه وجود دارد. یکی از این نکته‌های حائز اهمیت، بحث اشتغالزایی است. در حال حاضر ما آماده اشتغالزایی هستیم اما نمی‌توانیم جذب نیرو، به‌ویژه نیروی متخصص داشته باشیم. کارگری که قرار است مشغول شود، دستمزدی که برایش در نظر گرفته شده، پاسخگو و کفاف مخارج زندگی‌اش نیست. از سوی دیگر، بحث افزایش حقوق و دستمزدها مطرح است که چنانچه با افزایش بالایی روبه‌رو شود، خود مشکلات عدیده‌ای دیگر ایجاد خواهد کرد؛ بنابراین این موضوع حتما باید مورد رسیدگی قرار گیرد. وی افزود: تحریم‌ها برای ما به‌عنوان صنعتگر تبدیل به یک فرصت شد. واردات با مشکل مواجه شد و فرصتی بری تولیدکننده داخلی به وجود آورد.

 ما در حال حاضر میان یک خوف و رجاء قرار گرفته‌ایم و نگران این هستیم که با احیای برجام، تکلیف صنعت داخلی در آینده چه خواهد شد. بر این اساس درخواست داریم از نظرات بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های دولت بیشتر استفاده شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3klr84