جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
کد خبر: 11018
تاریخ انتشار: 1400/10/27 12:45
وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر به استان‌های فارس و هرمزگان:

باید شاهد شکوفایی صنعت باشیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان آخرین سفر استانی خود به استان فارس و هرمزگان از پروژه‌هایی مانند شرکت پالایشگاهی پترو پیمان دانا، شرکت طالب صنعت سپاهان و مجتمع تیتانیوم کهنوج بازدید کرد؛ در آیین آغاز عملیات اجرایی احداث نیروگاه سیکل ترکیبی لامرد و جشن افزایش ظرفیت آلومینیوم جنوب حضور یافت و با فعالان صنعتی، معدنی و تجاری و اصحاب رسانه در این استان‌ها گفت‌و‌گو کرد.

در ادامه، نگاهی به فعالیت‌های انجام‌شده و صحبت‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت در این سفر داشته‌ایم که شرح آن را می‌خوانید: 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با همراهی نماینده مردم شهرستان‌های لامرد و مهر، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس و سایر مسئولان استانی و شهرستان با حضور در شهرک صنعتی مهر از شرکت پالایشگاهی پترو پیمان دانا و شرکت طالب صنعت سپاهان بازدید کرد.

سید‌رضا فاطمی‌امین در این بازدید مطرح کرد: فاز نخست این مجموعه تولیدی تاکنون با اعتباری بیش از ۳ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده ‌که برای تکمیل و به بهره‌برداری رساندن آن نیاز به ۱۰۰۰ میلیارد ریال دیگر اعتبار است. وی افزود: با توجه به سفر اخیر رئیس‌جمهوری در مهر ۱۴۰۰ در سفرهای استانی خود به فارس مقرر شد برای تکمیل فاز نخست شرکت پالایشگاهی پترو پیمان تسهیلات مناسبی توسط بانک عامل در اختیار سرمایه‌گذار قرار بگیرد. حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس هم درباره اهمیت این طرح اظهار کرد: با بهره‌برداری از این پالایشگاه اشتغالزایی حدود ۵۰۰ نفر از متخصصان و تکنیسین‌های داخلی و بومی این منطقه فراهم خواهد شد که هم در راستای محرومیت‌زدایی و هم افزایش توان داخلی کشور اثرگذار است. ایزدی گفت: هدف اصلی اجرایی شدن این طرح تولیدی، تکمیل زنجیره تولید و ایجاد ارزش افزوده مواد اولیه در راستای تحقق اهداف اقتصادی مقاومتی است.

احداث نیروگاه سیکل ترکیبی لامرد

در ادامه، وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین آغاز عملیات اجرایی احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ۹۱۳ مگاواتی لامرد با اعتبار افزون‌بر ۱۵۰۰۰ میلیارد تومان که با حضور مقامات عالی‌رتبه وزارت دفاع، معاونان وزارت نیرو، جمعی از نمایندگان مجلس و جمعی از مسئولان کشوری و استانی برگزار شد، حضور یافت. این نیروگاه برای برق‌رسانی به کارخانه آلومینیوم جنوب و سایر صنایع سیمان، منیزیم، پتروشیمی، صنایع فولاد و... در منطقه ویژه اقتصادی انرژی بر لامرد کلنگ‌زنی شد. در این نیروگاه از تکنولوژی جدید با توربین‌های کلاس F با راندمان ۵‌.‌۵۸ درصد استفاده شده و حداکثر ظرفیت عملی آن در شرایط طراحی ۷۹۵ مگاوات است. نیروگاه سیکل ترکیبی ۹۱۳ مگاواتی لامرد علاوه‌بر پاسخگویی به نیاز رو به افزایش مصرف انرژی الکتریکی در سطح کشور در اثر افزایش جمعیت، آلایندگی کمتر در تولید انرژی الکتریکی سالانه و صرفه‌جویی در مصرف سوخت را نیز داراست. این نیروگاه که با سهامداری شرکت برق و انرژی غدیر و شرکت سبا نوین در مساحتی بیش از ۸۰ هکتار امروز در لامرد کلنگ‌زنی شده است واحد نخست آن با اشتغال مستقیم ۵۰ نفر و ۱۰۰ نفر غیرمستقیم پس از ۱۸ ماه از کلنگ‌زنی به بهره‌برداری خواهد.

بازدید از مجتمع تیتانیوم کهنوج

 از دیگر برنامه‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت در این سفر، بازدید از مجتمع تیتانیوم کهنوج بود. وی در حاشیه این بازدید گفت: واحد فرآوری تیتانیوم در کهنوج فعال بوده که در یک سال گذشته به بخش خصوصی واگذار شده و پیشرفت آن به‌نسبت‌ بهتر شده است و برای ادامه کار از این روند حمایت می‌کنیم. فاطمی‌امین افزود: این واحد درحال‌حاضر ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، قول داده‌ام اگر این روند به ۶۰ درصد برسد در تامین بودجه کمک کنیم تا کار زودتر به اتمام برسد. وی تاکید کرد: برنامه سازنده شرکت سرمایه‌گذار بهمن سال آینده است و اگر کار سرعت پیدا کند پاییز سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: برای هر شهرستان طرح آمایش صنعت و معدن و تجارت داریم، در این طرح تمامی فرصت‌های شهرستان‌ها بررسی می‌شود با این هدف که اشتغال مورد نیاز آن بخش را تامین کند. فاطمی‌امین با اشاره به فعال‌سازی ظرفیت‌های معدنی این شهرستان گفت: در کهنوج معادن زیادی وجود دارد، قول می‌دهیم تا آخر امسال پروژه‌های سرمایه‌گذاری که می‌تواند اشتتغال مناسبی ایجاد کند طراحی کنیم و در اولویت قرار دهیم. وی در پایان تاکید کرد: قول می‌دهم در وزارت صنعت، معدن و تجارت به اندازه کافی پروژه سرمایه‌گذاری در کهنوج تعریف کنیم.

جشن افزایش ظرفیت آلومینیوم جنوب

در این سفر همچنین با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، مصری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان کشوری و استانی، جشن تکمیل ظرفیت و دستیابی به ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن آلومینیوم در سال در مجتمع آلومینیوم جنوب برگزار شد. کارخانه بزرگ آلومینیوم جنوب با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری سالکو ایجاد شده است.

شهرک صنایع پایین‌دستی (آلوم شهر) برای ساخت قطعات و همچنین محصولات نیمه ساخته آلومینیومی در مجاورت مجتمع آلومینیوم جنوب احداث خواهد شد که بخشی از آلومینیوم تولیدی سالکو به‌صورت مذاب به‌عنوان ماده اولیه صنایع یادشده به صنایع مستقر در آلوم شهر منتقل خواهد شد. این کار علاوه‌بر صرفه‌جویی قابل ملاحظه در مصرف انرژی باعث تشکیل خوشه صنعتی آلومینیوم در آلوم شهر می‌شود. فاطمی‌امین در این مراسم با بیان اینکه در برخی از صنایع مثل فولاد به این پایداری رسیدیم، گفت: باید در صنعت آلومینیوم نیز به همین مرحله برسیم؛ بنابراین همه انرژی باید بر صنایع پایین‌دست و بالادست متمرکز شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تمامی صنایع کشور از جمله آلومینیوم باید به‌روز‌ترین صنایع بوده و محصولاتی در بازارهای داخلی و خارجی عرضه کنند که بهترین کیفیت را داشته باشد. بنا بر گزارش شاتا، فاطمی‌امین همچنین بیان کرد: در مسیری قرار گرفته‌ایم که باید شکوفایی صنعت را شاهد باشیم. وی افزود: ایران به ظرفیت خوبی در حوزه تولید و اکتشاف آلومینیوم دست‌ یافته و باید به سمتی حرکت کند که بتوان علاو‌ه‌بر صنایع پایین‌دستی بر سایر معادن نیز سرمایه‌گذاری کرد. فاطمی امین ادامه داد: ایجاد جریان مطمئن در امین منابع اولیه می‌توان آینده آلومینیوم را تضمین کرد اما نیاز است که تجمع سرمایه‌گذاری در کشور صورت بگیرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: تمامی صنایع از جمله صنایع تولید آلومینیوم باید با بهترین کیفیت در ابتدا در بازارهای داخلی عرضه شده و سپس نسبت به عرضه در بازارهای جهانی اقدام شود.

تامین اعتبار طرح‌های نیمه‌تمام 

وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر درباره طرح‌های نیمه‌تمام، با بانک‌ها صحبت کردیم و بودجه‌ای تخصیص داده شده است. امروز مشکلات مالی در واحدهای تولید وجود دارد اما همه واحدهای تولیدی با مسئله مالی دست و پنجه نرم نمی‌کنند و بسیاری از مسائل و مشکلات، مالی نیست. خیلی از واحدهای تولیدی با مشکلاتی اعم از صادرات و بورس کالا مواجه هستند که همه آنها راه‌حل دارد که در اسرع وقت مشکلات آنها حل و فصل خواهد شد. فاطمی امین افزود: پروژه تامین مالی زنجیره‌ای راه‌اندازی شده است که با منابع موجود ۳۰ درصد منابع مالی بیشتری در اختیار واحدهای تولیدی قرار خواهد گرفت.

وی گفت: ۴ پروژه برای کمبود انرژی درحال پیگیری است که نخستین آن، بازار برق است. از آنجا که به معنای دقیق، بازار برق نداریم عملا تخصیص بهینه و توزیع انرژی موجود در حوزه برق اتفاق نمی‌افتد. وی تصریح کرد: در این راستا با وزارت نیرو هماهنگ هستیم و کار مشارکتی را آغاز می‌کنیم و با استقرار بازار برق، بسیاری از مسائل، حل و فصل خواهد شد؛ البته در کنار آن تعداد زیادی از واحدهای فولادی نیز برای احداث نیروگاه اقدام کرده‌اند تا با کمبود برق مواجه نشوند. وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: به منظور احداث نیروگاه‌ها، تفاهمنامه‌ای با وزارت نیرو با بیش از ۱۰ هزار مگاوات منعقد شده که از این مقدار یک‌هزار و ۷۰۰ مگاوات آن در استان هرمزگان است. فاطمی امین در ادامه به قیمت گاز برای نیروگاه‌های صنعتی اشاره و بیان کرد: در اقدام بعدی، دولت در بودجه سال آینده، تبصره‌ای را پیشنهاد داده که قیمت گاز برای نیروگاه‌های صنعتی معادل قیمت گاز برای نیروگاه‌های وزارت نیرو باشد که اقدام بسیار بزرگی است و سبب می‌شود بیشتر ظرفیت‌های معطل مانده در بخش تولید فعال شوند و همچنین واحدهای صنعتی تشویق می‌شوند که برق مورد نیاز خودشان را تامین کنند که به افزایش راندمان کمک می‌کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان گفت: به منظور کاهش مصرف آب و انرژی در واحدهای صنعتی در صدد کاری هستیم که انجام همزمان ۴ مورد یادشده می‌تواند مسائل بخش تولید را در حوزه برق تا ۲ تا ۳ سال آینده به‌طور کامل حل کند.

سخن پایانی

اقدامات انجام شده در سفرهای استانی از قبیل آغاز عملیات و بهره‌برداری‌ها در استان‌های مختلف می‌تواند بارقه امیدی را در دل فعالان حوزه صنعت، معدن و تجارت کشور ایجاد کند. البته این مسئله منوط به این است که توسعه در این حوزه تنها به همین قیچی‌کردن روبان و کلنگ زدن نمادین ختم نشود و دولت در طول دوره تصدی خود بر ساختار اجرایی کشور روند پیشرفت و تحقق اهداف هر یک از این پروژه‌ها را پیگری کند و به مقصد برساند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2rleb2