جمعه 03 فروردین 1403 - 22 Mar 2024
کد خبر: 13048
تاریخ انتشار: 1400/12/20 12:15

بازی جدید روسیه بر علیه کشورهای دیگر

روسیه اعلام کرد که صادرات بیش از ۲۰۰ محصول شامل تجهیزات فناوری و پزشکی، خودرو و ماشین آلات کشاورزی را تا پایان سال میلادی جاری متوقف می کند اما نفت، گاز و زغال سنگ که منبع اصلی درآمد دولت هستند، در این لیست جای نگرفتند.

دولت روسیه در بیانیه ای اعلام کرد این تدابیر که شامل تعلیق صادرات تجهیزات برقی، واگنهای ریلی و لوکوموتیو، کانتینر، توربین، ماشین آلات برش فلز و سنگ، نمایشگرهای ویدیویی، پروژکتورها، کنسولها و تابلوهای برق است، برای حفظ ثبات بازار روسیه ضروری است. بعلاوه دولت صادرات چندین نوع چوب و محصولات چوبی به کشورهایی که اقدامات خصمانه ای علیه روسیه در پیش گرفته اند را معلق کرده است.

اقتصاد روسیه با تحریم‌هایی که علیه بانکها و بانک مرکزی این کشور اعمال شده و فهرست طولانی از شرکتهایی که از روسیه خارج شده یا فروش در این کشور را در واکنش به حمله نظامی پوتین به اوکراین متوقف کرده اند، بیش از پیش منزوی شده است. از بزرگترین شرکتهای نفتی بین المللی تا بزرگترین تولیدکنندگان محصولات مصرفی و اپل و مک دونالد، همگی روسیه را ترک کرده اند.


مسکو اکنون در برابر تحریمهایی که متحدان غربی علیه این کشور وضع کرده اند، دست به تلافی زده است. اما درست همان طور که اروپا به دلیل وابستگی به واردات انرژی روسیه، از تحریم انرژی روسیه خودداری کرده است، روسیه هم نگران قطع بزرگترین منبع درآمد خود یعنی صادرات انرژی بوده است.


طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، درآمد نفت و گاز به طور میانگین ۴۳ درصد از کل درآمد سالانه دولت روسیه در فاصله سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ بوده است.

استراتژی انرژی روسیه تا سال ۲۰۳۵ افزایش صادرات و درآمد انرژی را اولویت داده که نشان دهنده نقش محوری هیدروکربنها برای دولت روسیه است. با این حال صادرات انرژی روسیه حتی پیش از این که آمریکا واردات انرژی این کشور را ممنوع کند، برای یافتن خریداران با مشکل روبرو شده است. تصمیم آمریکا برای ممنوعیت واردات نفت روسیه، احتمالا فروش محموله های نفت روسی را دشوار می کند زیرا خریداران به دلیل نگرانی از نقض تحریمها، تمایلی به خرید نفت روسیه ندارند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اگرچه ممنوعیت آمریکا شامل بخش کوچکی از صادرات نفت روسیه می شود اما تاثیر غیرمستقیم آن می تواند بزرگ باشد زیرا شمار رو به رشدی از معامله گران و خریداران به تحریم خودخواسته مبادرت کرده و برای اجتناب از لطمه دیدن شهرتشان، نفت روسیه را خریداری نمی کنند.

منبع: ايسنا


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45bk94