چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 19718
تاریخ انتشار: 1401/06/27 00:08

بازگشت سنگ‌آهن به مسیر رشد

سنگ‌آهن توانست دوباره به کانال ۱۰۰ دلاری برگردد و نشریه پلتس نرخ سنگ‌آهن عیار ۶۲ درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را در روز 9 سپتامبر ۱۰۳.۶۵ دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد.

 خلاف روند افزایشی ایجادشده در بازار سنگآهن، زغالسنگ در آسیا و قراضه در ترکیه با غلبه سیگنالهای کاهشی، ارزان شد. اعلام وضعیت شاخصهای اقتصادی چین یکی از موارد تاثیرگذار بر عملکرد بازار سنگآهن دنیا است. در حالی که مردم نقاط مختلف دنیا با غول تورم روبهرو هستند و این موضوع از کیفیت زندگی و سطح رفاه عمومی در کشورهای با درآمد بالا کاسته و در عین حال به بحران تامین انرژی و مواد غذایی در کشورهای فقیر منجر شده، چینیها در مهار تورم موفق بودهاند. بخشی از کنترل تورم در بخش مصرف ناشی از نظارت قیمتی در این کشور است، اما در ماه اوت تورم برای تولیدکنندگان نیز کاهش داشته که برخی تحلیلگران این افت نرخ تورم را ناشی از کاهش تقاضا و رکود دانسته و بر همین مبنا نسبت به آن چندان خوشبین نیستند.

با نزدیک شدن به تعطیلات روز ملی چین، تقاضا برای خرید سنگآهن دریایی افزایش یافته است. این رشد تقاضا بهویژه برای محمولههای با تحویل نیمه تا پایان سپتامبر بیشتر بوده و این موضوع از رشد بهای این محصول حمایت کرده است.

به گزارش اکوایران پلتس در گزارش روز جمعه، 9 سپتامبر بهای هر تنسنگ آهن عیار ۶۲ درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را ۱۰۳ دلار و ۶۵ سنت ارزیابی کرد که این رقم نسبت به نرخ فروش آن در روز قبل افزایش ۳ دلار و ۸۵ سنتی داشت.

به این ترتیب در حالی که در روزهای ابتدایی هفته منتهی به 9 سپتامبر سنگآهن در کانال ۹۰ دلاری نوسان نرخ داشت، دوباره نرخ این محصول در ۲ روز پایانی هفته به کانال ۱۰۰ دلاری بازگشت. همچنین با فروکش کردن توفان در بخش شرقی چین روند حمل دریایی بهبود یافته و این موضوع خود نیز باعث افزایش بارگیریها در بنادر این بخش از چین شده است.

غلبه سیگنالهای کاهشی در بازار زغال متالورژیک

در پی کاهش علاقه خریداران به خرید زغالسنگ آسیا نرخ این محصول کاهشی شد و پلتس پریمیوم این محصول فوب استرالیا را ۲۷۱ دلار و ۵۰ سنت ارزیابی کرد.

همزمان زغالسنگ سیافآر چین افت نرخ بیشتری داشت و با کاهش ۷.۲۵ دلاری تا ۲۹۵ دلار به ازای هر تن عقب نشست؛ در حالی که از نرخ زغالسنگ ککشو کاسته میشود، زغالسنگ حرارتی همچنان در مسیر رشد نرخ نوسان دارد.

رشد تقاضا برای این محصول در بحبوحه تامین انرژی در دنیا باعث شده اقبال به تولیدکنندگان زغال حرارتی بازگردد.

در این شرایط وقوع انفجار در منابع زغال سنگ روسیه به قطع خطوط ریلی این کشور و افزایش نرخ حملونقل منجر و همزمان باعث شده اولویت لجستیکی به زغالسنگ حرارتی داده و از میزان حمل زغال ککشو کاسته
 شود.

استمرار این وضعیت اگر به کاهش ملموس عرضه زغالسنگ ککشو منجر شود، سیگنالی افزایشی برای بازارها در میان مدت تلقی میشود.

سقوط قراضه در ترکیه به کانال ۳۵۰ دلاری

پلتس ترکیه در گزارش خود از روند معاملات در روز جمعه، 9 سپتامبر به پایین ماندن تقاضا برای قراضه آهن وارداتی به ترکیه اشاره کرد. به این ترتیب بهای این محصول با کاهش روزانه ۱۴ دلاری تا ۳۵۴ دلار و ۵۰ سنت عقب نشست.

در این شرایط فروشندگان قراضه از سقوط نرخ این محصول به کمتر از ۳۵۰ دلاری واهمه دارند؛ هرچند باتوجه به رشد نسبی بهای مقاطع طویل فولادی صادراتی ترکیه به مقصد کشورهای اروپایی احتمال رشد نرخ قراضه نیز وجود دارد.

 البته فشار قیمتی قابلملاحظه به قراضه در هفتههای اخیر باعث شده بسیاری از تامینکنندگان این محصول به اصلاح محدود قیمتی نیز امیدوار
 باشند.

کاهش تورم تولیدکنندگان و مصرفکنندگان چینی

دادههای رسمی چین نشان میدهد قیمتهای مصرفکننده این کشور در ماه اوت در بحبوحه گرمای کمسابقه هوا و شیوع دوباره ویروس کرونا با سرعتی کمتر از حد انتظار افزایش یافت و درسوی مقابل تورم تولیدکنندگان در این ماه به کمترین میزان پس از فوریه ۲۰۲۱ کاهش پیدا کرد.

براساس دادههای منتشرشده ازسوی اداره ملی آمار چین که در روز 9 سپتامبر منتشر شد، شاخص نرخ مصرفکننده CPI نسبت به اوت سال گذشته تنها رشدی ۲.۵ درصدی داشت، این در حالی بود که این شاخص در ماه ژوئیه نسبت به سال قبل افزایش ۲.۷ درصدی را تجربه کرده
 بود.

در عین حال تحلیلگران شرکتکننده در نظرسنجی رویترز برای ماه اوت پیشبینی افزایش ۲.۸ درصدی شاخص نرخ مصرفکننده را داشتند.

شاخص نرخ تولیدکننده درب کارخانه نیز برای ماه اوت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۳ درصد افزایش یافت که این رقم پایینترین نرخ آن پس از فوریه
۲۰۲۱ است.

 این شاخص در ماه ژوئیه رشدی ۴.۲ درصدی داشت؛ بنابراین تولیدکنندگان چینی افت نرخ خوبی را به ثبت رساندند.

 شرکتکنندگان در نظرسنجی رویترز نیز رشد ۳.۱ درصدی برای شاخص نرخ تولیدکننده پیشبینی کرده بودند.

هشدار چین نسبت به رشد تورمی

گرچه تورم در چین برای ماه اوت کاهش داشت، اما بانک خلق چین (PBoC) در این ماه هشدار داد که چین با افزایش فشار تورم ساختاری مواجه است و تورم CPI ممکن است برای چند ماه در نیمه دوم سال از ۳ درصد فراتر رود.

دولت چین تورم مصرفکننده کمتر از ۳ درصد را هدفگذاری کرده، این در حالی است که این میزان بهمراتب کمتر از تورم فعلی در سایر اقتصادهای بزرگ دنیا است.

تحلیلگران معتقدند افزایش تورم مصرفکننده میتواند تسهیل سیاست انبساط پولی را در چین دشوار کند، این در حالی است که این کشور برای عبور از رکود نیاز به افزایش محرکهای مالی دارد.

سخن پایانی

باوجود اینکه دولت چین بهدنبال آن است که با تحریک تقاضا و تصویب محرکهای مالی، مانع به دام افتادن اقتصاد این کشور در تورم شود، همچنان نمیتوان به بهبود شرایط بازارهای کالایی امید چندانی داشت. البته در مواردی شاهد افزایش تقاضا برای خرید محصولات فلزی و غیرفلزی در بازار چین هستیم، اما همچنان نمیتوان مدعی شد اقتصاد این کشور از تورم گریخته است.

 

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2rawom