شنبه 01 اردیبهشت 1403 - 20 Apr 2024
کد خبر: 19355
تاریخ انتشار: 1401/06/08 00:38
مدیران فولادی، مدعیان مبارزه با فساد

بازگشت به مسیر رشد و توسعه

انتشار گزارشی از تخلفات مالی شرکت فولاد مبارکه در هفته گذشته، جامعه را با عوارض انتخاب سیاسی مدیران آشنا کرد.

 یکی از مهم‌ترین آسیب‌های مجموعه‌های اقتصادی، سیاسی‌کاری و ورود افراد سیاسی به مسائل و تصمیمات بنگاه‌داری است. تعهد افراد سیاسی به افرادی که آنان را سر کار آورده‌اند، منشأ مشکلات زیادی برای مجموعه‌های اقتصادی است، بنابراین چنانچه تخصص، معیار نخست برای انتصاب افراد باشد، شاهد بهبود عملکرد صنایع خواهیم بود،همان‌طور که شرکت فولاد مبارکه امسال توانسته به دور از نگاه سیاسی، در مسیر رشد تولید و ارتقای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیرساختی گام بردارد.

در مبارزه با فساد با هیچ‌کسی تعارف نداریم

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در جمع کارکنان این شرکت اظهار کرد: مسئله ما جدا کردن خط خود از خط دشمن است، همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «مراقب باشید مطالبه‌گری و راهکارهای‌تان با دشمنان نظام مخرج مشترک پیدا نکند». به‌گزارش روابط‌عمومی شرکت فولاد مبارکه، طیب‌نیا با بیان اینکه نمونه این‌گونه اتفاقات را در دیگر شرکت‌های بزرگ دنیا داشته‌ایم، ابراز کرد: فولاد مبارکه متعلق به یک فرد یا سهامدار نیست، بلکه نماد اقتدار ملی است، هدف‌گذاری دولت سیزدهم خدمت به مردم با شیوه کار مجاهدانه و پاکدستانه و مبارزه با فساد است و یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ماموریت‌های ما در فولاد مبارکه نیز همین است. وی اضافه کرد: ما از همان روزهای ابتدایی با نهادهای نظارتی ارتباط تنگاتنگی داشتیم و تلاش کردیم گلوگاه‌های فساد را شناسایی کنیم و در اعمال تغییرات ساختاری، قبل از تذکر دیگران پیشتاز باشیم و این مسیر را با هدف بازگرداندن فولاد مبارکه به هدف و ریل اصلی خود یعنی رشد و توسعه بی‌وقفه دنبال کردیم. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: امروز فرصتی برای من فراهم شد تا بتوانم در چنین شرایطی با شما کارکنان خدوم شرکت به‌صورت مستقیم و بدون واسطه صحبت کنم و در این فرصت فراهم‌شده از شما درخواست دارم اگر از وجود فساد یا اشتباهی در هر سطح مدیریتی در شرکت مطلع شدید، موضوع را به ما انتقال دهید، چرا که رویکرد جدی ما مبارزه با تخلف و فساد است؛ بنده همواره سعی می‌کنم به هر بهانه‌ای در محافل عمومی، از جمله مساجد و رستوران‌های شرکت در جمع شما عزیزان حضور پیدا کنم تا برای شنیدن مسائل در دسترس بوده و امکان طرح مباحث مختلف از جمله موارد این‌چنینی فراهم باشد. وی با تاکید بر ضرورت اعتماد کارکنان فولاد مبارکه به مدیران این شرکت اضافه کرد: در مبارزه با فساد با هیچ‌کسی و در هیچ سطحی تعارف نداریم، اما به اصول اخلاقی هم پایبند هستیم و با آبروی افراد بازی نمی‌کنیم، تاکنون هم سعی کرده‌ایم سفارش‌ناپذیر باشیم؛ با باج‌نیوزها و فیک‌نیوزها مقابله کرده‌ایم، باج نداده‌ایم و کوتاه نیامده‌ایم و ان‌شاءالله در این مسیر مستدام خواهیم بود. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: مبارزه با فساد هزینه دارد و اگر رویکرد ما هم معامله‌گری باشد، چه‌بسا چیزی علیه ما ننویسند و همراه‌مان باشند؛ ما باید مسیرمان را به کمک کارکنان این شرکت پرقدرت ادامه دهیم، چرا که هدف بزرگی داریم و هدف ما، هدفی متعالی و ارزشی است؛ فولاد مبارکه افتخار ملی و مولود انقلاب است و باید این افتخارآفرینی‌ها ادامه پیدا کند، ما باید در گام دوم انقلاب اسلامی جایگاه خود را پیدا و با پرواز در افق بلندتر نقش‌آفرینی کنیم.  وی با بیان اینکه بنده قصد اظهارنظر راجع به گزارش تحقیق و تفحص ندارم، گفت: در این گزارش، اسم افرادی بدون اینکه تخلفی داشته باشند، برده شده و برخی نهادها یا سازمان‌هایی که متوجه شدند مبالغی خارج از سازکارهای قانونی به آنان پرداخت شده، آنها را برگشت داده‌اند؛ به هر روی گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه باید رسیدگی و در زمان خود شفاف‌سازی شود. وظیفه ما شفاف‌سازی و برخورد با فساد است، اما در کنار آن، باید از اصالت و خوشنامی فولاد مبارکه دفاع کنیم.

ضرورت مبارزه با تخلفات مالی

نماینده مردم شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی درباره حواشی اخیر گزارش تحقیق و تفحص فولاد مبارکه، بیانیه‌ای صادر کرد. به‌گزارش ایراسین، پروین صالحی، نماینده مردم شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی در این بیانیه مبارزه با فساد را حرکتی لازم برای تطهیر اقتصاد کشور دانست و اظهار کرد: «اینجانب عقیده دارم فولاد مبارکه یک صنعت عظیم است که نقش آن را در رونق تولید و اشتغال و مقابله با مشکلات سنگین ناشی از تحریم‌های ناجوانمردانه و پشتیبانی این مجموعه از بخش‌های فرهنگی و اجتماعی را هرگز نباید فراموش کرد. نکته‌ای که دشمنان قسم‌خورده مردم ایران هم به‌خوبی می‌دانند و تخریب آن را در دستور کار قرار داده‌اند». در قسمت دیگری از بیانیه پروین صالحی آمده است: «من موافق تحقیق از این شرکت به‌صورت منطقی و با نظارت قوه قضاییه بودم، اما به دور از هیاهو و عوارضی که به‌طورکامل برای نظام قابل‌پیش‌بینی بوده است. متاسفانه با سهل‌انگاری، یک پیش‌نویس تاییدنشده که به‌گفته رئیس هیات تحقیق و تفحص، بخش‌هایی از آن، دستکاری هم شده، توسط برخی خبرگزاری‌ها منتشر شد». نماینده مردم مبارکه در این بیانیه خاطرنشان کرد: «من به‌عنوان نماینده مردم، قاطعانه با هر حرکتی که بخواهد حق جوانان و خانواده‌های شهرستان مبارکه را نادیده بگیرد، مقابله خواهم کرد و به‌هیچ‌وجه کمک‌هایی را که از سوی شرکت فولاد مبارکه به شهرستان شده است، غیرقانونی نمی‌دانم، بلکه میزان آن را بسیار کمتر از حقوق این مردم صبور می‌دانم».

سخن پایانی

پس از انتشار گزارشی درباره تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه، شاهد خبرپراکنی‌های گسترده در این باره بودیم. در این گزارش به تخلفات اشخاص، در راستای دستور رئیس‌جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت اشاره شده که با آغاز فعالیت مدیریت جدید در فولاد مبارکه، طی ۱۰ ماه گذشته، برخوردهای لازم با تخلفات انجام گرفته است. مدیریت جدید این شرکت با شروع فعالیت خود در فولاد مبارکه، مقابله با فساد را در اولویت خود قرار داده و با رویه‌های نامناسب برخورد کرده است، برهمین اساس نیز بسیاری از مدیران غیرمتخصص از این مجموعه برکنار شدند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4dxvod