جمعه 03 فروردین 1403 - 22 Mar 2024
کد خبر: 18758
تاریخ انتشار: 1401/05/11 23:05

بازار مواد خوراکی محرم کمبود ندارد

بهنام نیک‌منش ـ معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران

با فرارسیدن ایام مهم مذهبی مانند ماه مبارک رمضان یا محرم، بحث توزیع کالاها به‌ویژه اقلام خوراکی و تنظیم بازار، بیش از پیش دغدغه فعالان بازار و مصرف‌کنندگان می‌شود. باید بر این موضوع تاکید کرد که بازرسان اتاق اصناف ایران و وزارت جهاد کشاروزی، همواره وظیفه نظارت و بازرسی بازار را در شرایط فعلی دارند؛ این بازرسی‌ها سبب می‌شود تا ضمن تامین نیازهای بازار، تنظیم‌گری و ثبات در بازار کالاها حفظ شود. در چند مدت اخیر نیز با شروع ماه محرم، افزایش تقاضای مواد خوراکی و اقلام مرتبط، از جمله بدیهیات است. هیات‌ها، تکایا و سایر افرادی که در پخش نذورات فعالیت دارند، از جمله متقاضیان مهم مواد غذایی بوده و در این مدت، حفظ ثبات بازار در کنار تامین کامل نیازها، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در ماه محرم برای تخصیص اقلام استراتژیک و مواد خوراکی به استان‌ها و مناطق، ابتدا تقسیم‌بندی براساس نیاز و سایر مولفه‌ها انجام می‌گیرد و سپس به هر بخش، مواد غذایی اختصاص می‌یابد. در حال‌ حاضر وزارت جهاد کشاورزی، وظیفه سهمیه‌بندی اقلامی همچون برنج، روغن، شکر و سایر کالاهای پرمصرف را در ایام محرم برعهده دارد.

وزارت جهاد کشاورزی به هر منطقه، اعتبارات لازم را برای تخصیص کالاهای مذکور اختصاص داده و براساس این اعتبارات، بازرسان اتاق اصناف ایران، به بررسی و پایش عملکرد هر بخش در توزیع کالا می‌پردازند. این سهمیه‌بندی و نظارت سختگیرانه به آن جهت است که اقلام و کالاهای موردنیاز ایام محرم، به‌طورمستقیم و بدون هیچ مشکلی به‌دست جامعه مصرف‌کننده یا همان مردم برسد، در این صورت مشکلاتی از جمله کمبود یا افزایش قیمت‌ها در پی نبود ساماندهی لازم، پیش نخواهد آمد. باید تاکید کرد در مناسبت‌هایی همچون ماه محرم که نیاز مردم به کالاهای اساسی و اقلام خوراکی بیشتر و نظم و ثبات بازارها در این زمان‌ها بیشتر مدنظر است، نمایندگان اتاق‌های اصناف شهرستان‌ها و اتاق ایران و همچنین واحدهای صنفی در بحث توزیع کالاهای اساسی، همانند سنوات گذشته، همه نوع همراهی و همکاری لازم را در توزیع کالاهای اساسی به‌کار خواهند گرفت. به‌نظر می‌رسد که در توزیع کالاها، دولت توجه بیشتری به ظرفیت‌های واحدهای خرد در توزیع کالاها داشته باشد. این واحدها با نظارت بازرسان اتاق‌های اصناف می‌توانند نقش موثر و خوبی را در تنظیم بازار و توزیع کالاها ایفا کنند.

در رابطه با شرایط فعلی بازار و نرخ کالاهای اساسی مانند برنج و سایر اقلام خوراکی باید گفت نسبت به هفته‌های گذشته، ثبات قیمتی را شاهد هستیم. امروز تا حدی تورم و افزایش قیمت‌ها کنترل شده و دلیل اصلی این اتفاق را می‌توان فراوانی کالاها در بازارها عنوان کرد،برای مثال در شرایط فعلی حبوبات یکی از اقلام پرمصرف است و در نگاه نخست به‌نظر می‌رسد به‌دلیل افزایش تقاضا، رشد قیمتی را شاهد باشیم، اما از آنجایی که فصل برداشت حبوبات آغاز شده است، این کالا در بازار به‌وفور یافت می‌شود و از این‌رو قیمت‌ها تغییری نداشته‌اند. برنج نیز از دیگر کالاهای مهم و استراتژیک است که به‌سبب فرارسیدن فصل برداشت برنج داخلی، این کالا نیز تا حدی کاهش نرخ داشته است. برای کاهش بیشتر نرخ برنج، به‌نظر می‌رسد وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ای برای افزایش واردات برنج خارجی داشته باشد.

مرغ، یکی از مهم‌ترین کالاهایی است که در چند مدت اخیر کاهش نرخ را در بازار تجربه کرده و دلیل اصلی آن را می‌توان عرضه مرغ منجمد به بازار از سوی شرکت پشتیبانی امور دام دانست.

فراوانی مرغ منجمد، بر نرخ مرغ گرم اثرگذار است و سبب شده این کالا نیز کاهش نرخ داشته باشد، از این‌رو برای تمام اقلام خوراکی استراتژیک و پرمصرف در ایام محرم، هیچ کمبودی وجود نداشته و فراوانی کالاها سبب شده تا ثبات قیمتی را شاهد باشیم؛ باید تاکید کرد وجود کالا به‌میزان مناسب، همواره از ارکان اصلی ثبات و تنظیم بازار است. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4j56nz