چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 2863
تاریخ انتشار: 1400/07/17 11:14
در گفت‌وگو با فعالان صنعت خاکستری مطرح شد

بازار سیمان در آستانه التهاب

بررسی‌ها حکایت از آن دارد که زمستان امسال شاهد کمبود قابل‌توجه گاز خواهیم بود؛ این روند به منزله تحت فشار قرار گرفتن صنایع مادر ازجمله واحدهای سیمانی خواهد بود. این در حالی است که روند تولید سیمان طی ماه‌های گذشته نیز به دلیل کمبود برق با افت قابل‌توجهی روبه‌رو شد.

 این افت تولید خود را به شکل کمبود در بازار، رشد بهای فروش این محصول ساختمانی و همچنین التهاب در روند خرید و فروش سیمان نشان خواهد داد. بنابراین انتظار می‌رود سیاست‌گذاران تامین سوخت جایگزین برای واحدهای سیمانی را در اولویت قرار دهند؛ هرچند همین اقدام نیز با اما و اگرهای متفاوتی روبه‌رو است که ازجمله آنها می‌توان به افزایش بهای تمام‌شده تولید سیمان اشاره کرد.

ضرورت تامین سوخت جایگزین

حسین چهرگانی، مدیرعامل شرکت سیمان گلستان در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: چنانچه صنایع سیمان کشور در ماه‌های آینده با چالش در تامین گاز روبه‌رو شوند، از میزان تولید آنها کاسته خواهد شد و دوباره التهاب به بازار این محصول ساختمانی بازمی‌گردد. البته این‌بار این التهاب شدت بیشتری خواهد گرفت و شاهد رشد هرچه بیشتر نرخ سیمان در بازار سیاه خواهیم بود. درنتیجه فعالان صنعت سیمان ضمن یادآوری به مسئولان درخواست دارند از هم‌اکنون به فکر چاره‌ای برای رفع این کمبود باشند.

وی افزود: طی هفته‌های اخیر مسئولان شرکت گاز نسبت به کمبود این منبع انرژی در امسال هشدار داده‌اند. در همین حال تاکید کرده‌اند که انتظار می‌رود مصرف گاز کشور در مقایسه با سال گذشته، حدود ۱۰ درصد افزایش یابد. این در حالی است که صنایع سال گذشته با مشکلات جدی در تامین سوخت موردنیاز خود روبه‌رو شدند.

چنانچه این کمبود در امسال با شدت بیشتری ادامه یابد، آسیب‌های غیرقابل جبرانی به روند تولید سیمان وارد خواهد شد. توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که طی ماه‌های گذشته، ذخیره کلینکر واحدهای سیمانی کاهش جدی یافته است. درنتیجه این افت عرضه به مراتب با شدت بیشتری در این دوره ظهور و بازار این محصول را ملتهب خواهد کرد. بنابراین انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر تمهیداتی برای رفع این کمبودها اندیشیده شود. این فعال صنعت سیمان گفت: بدون تردید تولیدکنندگان سیمان‌ از تمام ظرفیت خود برای تولید بهره می‌گیرند و توان خود را برای ذخیره‌سازی کلینکر تا ماه‌های سرد سال به کار می‌بندند. با وجود این، فرصت کمی باقی مانده و میزان ذخیره‌سازی به‌قدر نیاز نخواهد بود؛ درنتیجه باید به فکر راه‌حل‌های دیگری برای مقابله با این شرایط باشیم.

چهرگانی تاکید کرد: در چنین شرایطی تامین سوخت موردنیاز صنایع سیمانی باید در اولویت مسئولان باشد چراکه این واحدها در ماه‌های گذشته و با قطعی مداوم برق با چالش‌های بسیاری مواجه شده‌اند و دیگر از عهده رفع کمبودهای جدید برنمی‌آیند؛ درنتیجه انتظار می‌رود حتی در صورت تامین نشدن گاز، مازوت به‌عنوان سوخت جایگزین در اختیار صنایع قرار گیرد. البته تامین مازوت نیز به الزاماتی نیاز دارد و باید از هم‌اکنون در برنامه‌ها گنجانده شود. به‌عنوان مثال، برخی واحدهای سیمانی کشور در مناطق دور از ذخایر مازوت جای گرفته‌اند.

در چنین شرایطی انتظار می‌رود شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران یا نیروگاه‌ها در تامین مازوت موردنیاز این واحدها کمک کنند؛ به‌ویژه که در ماه‌های سرد سال، حمل مواد سوختی مانند مازوت با دشواری انجام می‌شود.

وی گفت: ضمن آنکه انتظار می‌رود مسئولان تسهیلاتی را به این امر اختصاص دهند. در درجه نخست آنکه نرخ مازوت و گاز باید برابری کند یا حتی با توجه به هزینه حمل‌ونقلی که به آن اختصاص می‌یابد با بهای کمتری در اختیار کارخانه‌ها قرار گیرد تا بدین‌ ترتیب هزینه مضاعفی به واحدهای تولیدی تحمیل نشود.

این فعال صنعت سیمان در پایان گفت: انتظار می‌رود مازوت در قالب قراردادهای اعتباری در اختیار سیمانی‌ها قرار گیرد. صنایع سیمان در چند ماه اخیر به دلیل محدودیت در تامین برق، تولید نداشته‌اند؛ بنابراین توان مالی کافی برای خرید مازوت ندارند. کما اینکه هزینه مصرف گاز نیز پس از مصرف و با صدور قبض پرداخت می‌شود. اگر دو اقدام یادشده اجرایی شوند، همزمان با ذخیره‌سازی مازوت می‌توان به تنظیم بازار سیمان امید داشت.

آرامش گذرای بازار سیمان

علی‌محمد بد، فعال صنعت سیمان در گفت‌وگو با صمت تاکید کرد: سیمان یکی از محصولات ساختمانی پرمصرف و غیرقابل جایگزین است و همین موضوع نیز آن را در رده محصولات استراتژیک قرار می‌دهد. وی افزود: بازار سیمان طی ماه‌های گذشته با التهابات و فراز و نشیب بسیاری همراه بوده است. تامین نشدن سوخت موردنیاز صنایع در ماه‌های سرد سال گذشته و به‌دنبال آن تامین نشدن برق این واحدها در روزهای گرم سال، روند تولید این محصول را تحت‌تاثیر قرار داد. در چنین شرایطی، شاهد شدت گرفتن التهاب در بازار سیمان و رشد قابل‌توجه نرخ فروش آن بودیم. بد تاکید کرد: چنانچه طی ماه‌های آینده شاهد قطع گاز در واحدهای سیمانی کشور باشیم و در همین حال سوخت جایگزین مناسب برای این واحدها تامین نشود، شاهد بازگشت مجدد التهاب به این بازار خواهیم بود.

وی افزود: توسعه‌نیافتگی صنعت برق و گاز در طول سال‌های اخیر و افزایش ظرفیت در سایر صنایع، کشور را با چالشی اساسی در تامین زیرساخت‌های انرژی و همچنین کمبود در رفع نیازهای صنعتی و برق مصرفی مردم روبه‌رو کرده است. بدون تردید این چالش به‌سرعت برطرف نمی‌شود و مستلزم سرمایه‌گذاری در حوزه‌های گوناگون انرژی ازجمله برق و گاز است. وی در پایان گفت: باید این‌طور نتیجه گرفت که درحال‌حاضر مشکل کمبود سیمان رفع شده و شاهد بازگشت آرامش به بازار این محصول ساختمانی هستیم اما این پایان کار نیست و انتظار می‌رود همین روند در ماه‌ها و سال‌های آینده نیز ادامه یابد.

سخن پایانی

از مجموع موارد یادشده می‌توان این‌طور برداشت کرد که درحال‌حاضر آرامشی گذرا بر بازار سیمان سایه افکنده است. در همین زمان این صنایع با خطر قطع گاز روبه‌رو هستند. شرایطی که می‌تواند به کاهش تولید یا افزایش هزینه تولید آنها منجر شود. بنابراین از سیاست‌گذاران انتظار می‌رود اقدام مناسبی برای رودررویی با این شرایط اتخاذ کنند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2o5ol4