پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 18708
تاریخ انتشار: 1401/05/10 01:32

بازار سهام متعادل می‌شود

با وجود افت سنگین شاخص بورس در معاملات روز گذشته، دو نکته مثبت هم در جریان معاملات مشاهده شد که می تواند منجر به متعادل شدن بازار سهام شود.

بورس تهران دیروز افت سنگینی داشت. وضعیت طوری بود که اکثر نمادها با کاهش قیمت مواجه شدند و به ازای هر ۵ نماد منفی، تنها یک نماد مثبت وجود داشت.

با این حال در معاملات روز گذشته دو نکته مثبت مشاهده شد. ابتدا اینکه حقوقی ها در برخی نمادها دست به خرید زدند و از سهام خود حمایت کردند که این منجر به متعادل شدن تعدادی از نمادها شد. نکته دوم هم رشد ارزش معاملات خرد بود. دیروز ارزش معاملات خرد بازار سهام بیش از ۲۶۰۰ میلیارد تومان بود که در مقایسه با روز شنبه حدود ۲۰ درصد رشد داشت. ضمن اینکه ارزش معاملات روز شنبه هم نسبت به ارزش معاملات روز چهارشنبه رشد بیش از ۱۰ درصدی را ثبت کرده بود.


با این حساب در دو روز متوالی ارزش معاملات خرد بازار سهام افزایش یافته که اگر این روند در چند روز دیگر هم تکرار شود می توان امیدوار بود که کف بازار در همین حوالی است و مجددا بورس وارد یک دوره صعودی کوتاه مدت خواهد شد.

البته رشد ارزش معاملات که دیروز رخ داد و حمایت حقوقی ها از نمادها، در شرایط فعلی بازار تنها می تواند بورس را برای چند روز متعادل کند و فقط جلوی ریزش آن را بگیرد. برای رشد بازار هم باید در انتظار مشاهده چند رویداد مثبت دیگر ماند که فعلا چیزی مشاهده نشده است.

فعلا در عوامل چندگانه که می توان توسط آن ها روند معاملات آتی را تحلیل کرد، فقط ارزش معاملات بهبود داشته و خروج پول حقیقی ها و شاخص قدرت خریداران حقیقی همچنان وضعیت بدی دارند.


مثبت شدن شاخص به شرط حمایت حقوقی ها

در جریان معاملات دیروز حدود ۵۴۰ میلیارد تومان پول حقیقی ها از بازار خارج شد. مدت هاست این روند در بورس جریان دارد و حقیقی ها بیش از یک ماه است که پول جدید وارد بازار نکرده اند. همچنین شاخص قدرت خریداران حقیقی نیز دیروز به عدد ۰.۶۶ رسید که در سال ۱۴۰۱ دومین عدد کوچک در این شاخص است.

در شرایط فعلی برای بازار امروز می توان متعادل شدن شاخص ها و حتی شاید سبز رنگ شدن آن ها را متصور بود، اما به این شرط که خریدهای حقوقی ها مثل دیروز پررنگ و پرقدرت باشد. چنانچه این اتفاق رخ ندهد و بازار با افت مواجه شود هم احتمال کمی دارد که شاخص مثل روز گذشته افتی بزرگ داشته باشد و اگر افتی هم در کار باشد، افتی کوچک خواهد بود.
منبع: اقتصاد نیوز


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3ekpev