شنبه 01 اردیبهشت 1403 - 20 Apr 2024
کد خبر: 18757
تاریخ انتشار: 1401/05/11 23:00
صمت کم‌و‌کیف تقاضای پارچه و پوشاک را در ایام محرم بررسی کرد

بازار روشن سیاه‌فروشان

هر ساله با نزدیک شدن به ایام محرم، بازار خرید و فروش پارچه و پوشاک مشکی سکه می‌شود.

بازار روشن سیاه‌فروشان

لباس مردانه، چادر و پارچه سیاه جزو پرمتقاضی‌ترین محصولاتی هستند که در ایام محرم خرید و فروش آنها رونق می‌گیرد؛ محصولاتی که ریشه در یک سنت مذهبی و فارغ از فرهنگ آن، تحولات اقتصادی بسیاری را برای اصناف مربوط به این کالاها به‌همراه دارند. در چند سال اخیر، تمامی بازارهای اقتصادی و تولیدی اعم از پارچه و پوشاک، نوسانات شدیدی و به‌دلیل قرنطینه‌های طولانی و حاکم شدن تورم بر تولید، شرایط نامناسبی را تجربه کرده‌اند، اما با فرارسیدن مناسبت‌های مذهبی مانند ماه محرم، رونق به برخی بازارها از جمله پوشاک برگشته و به‌نظر می‌رسد این روزها می‌تواند فرصت خوبی برای ترمیم‌های اقتصادی فعالان صنف پارچه و لباس باشد. صمت در این گزارش ضمن بررسی بازار پارچه و لباس مشکی در ایام محرم، در گفت‌وگو با کارشناسان به تحلیل شرایط فعلی فعالان صنف پوشاک پرداخته است.

قیمت‌های کف بازار پیراهن مشکی

پیراهن مشکی یکی از ملزومات مورداستفاده در ایام عزاداری محرم و صفر است که در سال‌های اخیر با مدل‌ها و قیمت‌های متفاوت در بازار عرضه می‌شود؛ بنا بر اعلام فعالان صنف پیراهن‌دوزان، بیشتر پیراهن‌های موجود در بازار، تولیدات ایرانی باکیفیت هستند که با قیمت‌های مناسبی عرضه شده‌اند.  در سال‌های اخیر انواع و اقسام مدل‌های پیراهن مشکی در بازار یافت می‌شود که بسته به مدل و جنس آن، قیمت‌های متفاوتی دارد.به‌گزارش مهر، آخرین قیمت‌های مربوط به پیراهن‌های مشکی مردانه مناسب محرم در بازار از ۹۰هزارتومان آغاز شده و تا ۷۰۰ هزار تومان نیز می‌رسد.

رشد تقاضای پارچه و لباس مشکی

ولی‌الله نوری‌زاده، نایب رئیس اول اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان تهران در گفت‌وگو با صمت، بازار پیراهن مشکی را پررونق توصیف کرد و گفت: با آغاز ماه محرم، شاهد افزایش تولید و تقاضای لباس به‌ویژه پیراهن و پارچه مشکی هستیم. باید تاکید کرد رونق امسال در بازار پوشاک، بسیار بیشتر از سال گذشته بوده و این اتفاق را می‌توان مثبت و روشن برای فعالیت اصناف مربوطه عنوان کرد،برای مثال در حال‌ حاضر یافتن تعداد عمده پیراهن مشکی سه‌دکمه کار راحتی نیست و تولیدکنندگان بخش زیادی از محصولات خود را به‌فروش رسانده‌اند.

وی تصریح کرد: در تمامی مناسبت‌های ملی و مذهبی مانند ماه محرم، اعیاد شعبانیه، ماه رمضان و...، فروش برخی کالاها مانند لباس و پیراهن افزایش می‌یابد و مردم تقاضای بیشتری برای خرید این کالاها دارند، همچنین از سویی دیگر در ایام سوگواری، بخش زیادی از شهر سیاه‌پوش شده و نشان‌دهنده افزایش نیاز و مصرف پارچه مشکی در این زمینه است، بنابراین در بخش‌های مختلفی مانند مصرف لباس شخصی و آراستن شهر، در مناسبت‌های مهم، مصرف پارچه بیشتر می‌شود. وی ادامه داد: در چند وقت اخیر اعیاد شعبانیه و ماه رمضان را پشت‌سر گذاشتیم و روند تقاضا در این مدت، نشان‌دهنده بازگشت تقاضا به بازار پارچه و لباس به‌ویژه پیراهن است. استمرار این تقاضا و افزایش آن، بستگی به شرایط بازار دارد، اما به‌طورکلی دیده شده تا اواسط ماه محرم نیز مغازه‌ها از عمده‌فروشی‌های لباس خرید دارند، تک‌فروشی پیراهن و لباس مشکی هم در بازار تا آخر ماه صفر همچنان وجود دارد، بنابراین به‌نظر می‌رسد رونق بازار پیراهن مشکی، همچنان ادامه‌دار باشد.

بهبود گردش مالی اصناف

نوری‌زاده در ادامه صحبت‌های خود به تاثیر افزایش فروش پیراهن در ماه محرم بر اقتصاد اصناف مربوط به این کالا اشاره کرد. او افزایش نقدینگی تولیدکنندگان را مهم‌ترین ثمره این اتفاق معرفی کرد و در این‌باره توضیح داد: افزایش فروش تولیدات در مناسبت‌هایی مانند محرم را می‌توان اتفاقی مهم و موثر در بهبود اقتصاد تولیدکنندگان پوشاک و اصناف مرتبط با آن عنوان کرد، چرا که در تمامی حلقه‌های زنجیره، عرضه و تقاضا و مبالغ مالی در گردش نیز بیشتر می‌شود. کالاها در صنف پیراهن‌دوزان به‌صورت نقدی مبادله می‌شود و چک و بازپرداخت بلندمدت در کار نیست، بنابراین نقدینگی در دست تولیدکنندگان افزایش می‌یابد که این موضوع تاثیر بسیار مهمی در بهبود فعالیت کارگاه‌های تولیدی دارد.

نایب‌رئیس اول اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان تهران ادامه داد: بسیاری از هزینه‌های تولید مانند دستمزد نیروی کار، حامل‌های انرژی و دیگر مسائل افزایش یافته و به‌دلیل نوسانات بازار و رکودهایی که گاه به صنف پوشاک و پیراهن‌دوزان وارد شده، این صنف شرایط چندان مناسبی نداشته است، اما با افزایش تقاضا و فروش، رونق به تولید بازگشته و سرمایه در گردش تولیدکنندگان فزونی یافته است، در چنین شرایطی است که فعالان صنفی توانایی اداره کردن کارگاه‌های خود و ادامه فعالیت را دارند؛ بنابراین به‌طورکلی وضعیت فعلی صنف پیراهن‌دوزان را می‌توان مناسب و مطلوب توصیف کرد.

مواد اولیه تولید پیراهن، داخلی است

نایب‌رئیس اول اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان تهران شرایط فعالان صنعت پیراهن‌دوزی را به نسبت سایر اصناف پوشاک، بهتر توصیف کرد.

او پایین بودن نرخ مواد اولیه را عامل اصلی این موضوع معرفی کرد و توضیح داد: در چند سال اخیر بنا بر ایجاد شرایط مختلف، رکود نسبی در تمامی بازارها به‌ویژه پوشاک حاکم شد. صنف پیراهن‌دوزان نیز نوسانات مختلفی را سپری کرد، اما در حال‌ حاضر، وضعیت به نسبت بهتری نسبت به سایر فعالان حوزه پوشاک دارد، دلیل این اتفاق را می‌توان عوامل مختلفی عنوان کرد که مهم‌ترین آنها پایین بودن نرخ مواد اولیه تولید پیراهن نسبت به سایر پوشاک است؛ در توضیح این موضوع باید گفت در چند سال گذشته بنا به رخ‌داد اتفاقات مختلفی از جمله افزایش نرخ ارز و دیگر مشکلات مربوط به واردات مواد اولیه، صنف پارچه و پوشاک ایران درگیر مشکلات جدی برای تامین مواد اولیه وارداتی خود شد، از این‌رو نرخ تمام‌شده تولید افزایش یافت.

نوری‌زاده تصریح کرد: با شیوع ویروس کرونا و شکل‌گیری رکود در بسیاری از بازارها از جمله بازار پوشاک، مشکلات مالی بیشتر شده و فعالان صنفی پارچه و پوشاک که از مواد اولیه وارداتی استفاده می‌کردند، درگیر چالش شدند، اما در صنف پیراهن‌دوزی چنین روندی حاکم نبوده و مهم‌ترین دلیل آن، وارداتی نبودن مواد اولیه و پارچه‌های تولید پیراهن است.

تولیدات ایرانی باکیفیت هستند

نوری‌زاده در ادامه سخنان خود، ضمن تاکید بر مناسب بودن کیفیت پارچه‌های تولید داخل گفت: به‌طورکلی پیراهن نسبت به سایر اقلام پوشاک، افزایش قیمت چندانی نداشته، چون پارچه‌های مصرفی در این صنف، تولید داخل هستند و به‌طورکلی مواد اولیه تولید پیراهن‌ها، داخلی است. در حال ‌حاضر از پارچه بروجرد برای تولید پیراهن‌ها استفاده می‌شود که کیفیت این پارچه از بسیاری پارچه‌های وارداتی تایلندی، ژاپنی و حتی کره‌ای بهتر است، بنابراین پیراهن‌های تولید داخل، علاوه بر مناسب بودن قیمت، از کیفیت بسیار بالایی نیز برخوردار هستند، حتی تولیدکنندگان مانتو نیز برای پوشاک تابستانه خود می‌توانند از این پارچه داخلی استفاده کنند.

وی در پایان، سیاست‌های دولت سیزدهم را به‌نفع صنعت نساجی توصیف کرد و گفت: با روی کار آمدن دولت جدید، سیاست‌ها و تصمیمات مناسبی برای حمایت از صنف پوشاک و به‌طورکلی صنعت نساجی کشور شکل گرفته است، به‌طوری که تولیدکنندگان، مواد اولیه داخلی را با سهولت بیشتری تهیه کرده و با دست‌اندازهای کمتری می‌توانند به تولید بپردازند، همچنین افزایش مبادلات نقدی به‌دلیل روی کار آمدن چک‌های صیادی نیز بیشتر شده است؛ تمامی این نکات در کنار هم، حمایت دولت سیزدهم از صنعت نساجی را نشان می‌دهد و در حال‌ حاضر شاهد مزایای این دست از حمایت‌ها هستیم.

رونق رفته بازنخواهد گشت

امیر قدیمی‌نژاد، فعال صنعت پارچه و لباس و رئیس اسبق اتحادیه بنکداران و طاقه‌فروشان پارچه تهران در گفت‌وگو با صمت، به بازار کلان پارچه و لباس در ایام محرم اشاره کرد. او افزایش فروش را تنها برای دسته‌ای از تولیدکنندگان پارچه و لباس دانست و در این‌باره توضیح داد: در مناسبت‌های مذهبی مانند ماه محرم، فروش رسته مشخصی از لباس‌ها و پارچه‌ها افزایش می‌یابد. در این زمان، بیشتر، پارچه مشکی خواهان  پیدا می‌کند و رونق به نسبت خوبی در بازار این کالاها ایجاد می‌شود، اما باید تاکید کرد تمام فعالان و تولیدکنندگان صنف پارچه و لباس، پارچه مشکی تولید نمی‌کنند، بنابراین افزایش فروش و درآمد تنها برای تولیدکنندگان پارچه و لباس‌های مشکی بیشتر از سایرین است.

وی ادامه داد: استفاده از پارچه مشکی برای سیاه‌پوشی بازارها، معابر، مساجد و تولید پیراهن و لباس مشکی و سایر لوازم سوگواری، در ماه محرم افزایش می‌یابد، به‌طورکلی در مناسبت‌ها مانند اعیاد یا سوگواری‌ها، فروش پارچه و لباس، به‌صورت مقطعی افزایش پیدا می‌کند، اما این رونق مستمر نیست. در شرایط فعلی، مشکلات متعددی برای فعالان صنعت پارچه و لباس وجود دارد که مهم‌ترین آن رکود بازار است؛ بنابراین نمی‌توان گفت با برپایی مراسمات مذهبی، رونق رفته بازار پوشاک، بازخواهد گشت.

نابسامانی شرایط اقتصادی بازار

قدیمی‌نژاد در ادامه ضمن تاکید بر نامناسب بودن بازار پوشاک، به دلایل رکود جدی این بازار اشاره کرد و گفت: تمامی فعالان حوزه پوشاک، در تولید و عرضه پارچه مشکی فعال نیستند و بخش زیادی از فعالان صنعت پارچه و پوشاک، در حال ‌حاضر شرایط اقتصادی نابسامانی دارند. مهم‌ترین دلیل این موضوع را می‌توان افزایش بهای تمام‌شده تولید و در نهایت کاهش تقاضای بازار معرفی کرد. در توضیح این مشکل باید گفت با تغییر نرخ تعرفه‌های واردات، هزینه تامین مواد اولیه وارداتی برای صنعت پوشاک افزایش چندبرابری یافت، همچنین دیگر محدودیت‌های وضع‌شده واردات مواد اولیه مانند نخ و پارچه از سوی دولت، به‌طورمستقیم بر بهای تمام‌شده تولیدات پارچه و لباس تاثیر گذاشت. این فعال صنعت پارچه و لباس تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین پیامدهای بالا بودن قیمت تمام‌شده تولیدات داخلی، واردات بی‌رویه و ورود لباس قاچاق به بازار است، چرا که پوشاک خارجی از بهای پایین‌تری نسبت به تولیدات داخلی برخوردار و برای فروشندگان و همچنین مردم به‌عنوان جامعه مصرف‌کننده، خرید و استفاده از این کالاها مقرون به صرفه‌تر است، بنابراین بیشتر سرمایه‌ها به‌سمت واردات لباس سوق داده می‌شود و بازار مصرف نیز پذیرای آنها است.

قدیمی‌نژاد کاهش هزینه تولید را مهم‌ترین راهکار استمرار حیات تولیدکنندگان داخلی پارچه عنوان کرد و گفت: تنها راهکاری که می‌توان با آن از رکود سنگین فعلی بازار پارچه و پوشاک خارج شد، کاهش نرخ تمام‌شده تولید است. دولت باید بستری را برای حذف محدودیت‌ها و کاهش هزینه‌های واردات مواد اولیه فراهم کند، چرا که تنها در این صورت کالاهای تولید داخلی می‌توانند با پوشاک وارداتی و قاچاق موجود در بازار رقابت کنند.

سخن پایانی

به‌گفته فعالان صنعت پوشاک، در ماه‌های محرم و صفر، تقاضا برای استفاده از پارچه مشکی برای سیاه‌پوشی خیابان‌ها، تکایا و مساجد بیشتر می‌شود، همچنین مردم نیز بنا به ذات ایام سوگواری، بیشتر متقاضی خرید لباس‌های مشکی هستند و همین موضوع سبب شده تا هر ساله رونق اقتصادی در این دسته از تولیدات پوشاک، وجود داشته باشد. در سال‌های اخیر به‌دلیل همه‌گیری کرونا و کاهش تجمعات، بازار پارچه مشکی در ایام محرم کم‌رونق‌تر از قبل بوده، اما با گشایش‌های مجدد، به‌نظر می‌رسد شرایط اقتصادی بازار پارچه مشکی به رونق نزدیک‌تر شود. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3gdpxx