سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 23 Apr 2024
کد خبر: 19317
تاریخ انتشار: 1401/06/07 01:43

بازار روسیه و صنعت خودرو ایران

محمدعلی ذکریایی، عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع‌همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو

همکاری با روسیه و بازار آن، بهترین فرصت برای صنعت خودرو کشور است. با وجود حضور قوی ترکیه و چین در بازار روسیه، اما احتمال موفقیت شرکت‌های ایرانی در این بازار بالاست، زیرا فناوری‌های بسیاری در ایران بومی‌سازی شده و دانش فنی خوبی نیز از سوی شرکت‌ها کسب شده است.

مناقشه نظامی روسیه و اوکراین، فرصتی برای حضور شرکت‌های ایرانی در بازار این همسایه بزرگ شمالی به‌وجود آورده و با هماهنگی سفارت ایران در روسیه، وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین تلاش انجمن قطعه‌سازان همگن کشور، شاهد حضور پررنگ ۵۰ شرکت قطعه‌ساز و خودروساز ایرانی با سازماندهی مناسب تحت یک پاویون اختصاصی در نمایشگاه خودرو روسیه در سال جاری بودیم.

در حال‌حاضر شاهدیم شرکت‌های ایرانی توانسته‌اند نسبت به انعقاد قراردادها و پیش‌قراردادهایی با طرف‌های روسی اقدام کنند و امیدواریم به‌زودی نتایج درخشان حاصل از همکاری‌های متقابل را در کشور مشاهده کنیم.

تاکنون کمتر قطعه‌ساز ایرانی امکان حضور در بازار روسیه را یافته یا حتی فکر حضور در آن را داشته که به‌دلیل نوع خاص بازار آنها بوده و قطعه‌سازان کشورمان بیشتر متمایل به بازار اروپا بوده‌اند، با این حال، شرایطی که امروز به روسیه تحمیل شده و فضای تحریمی غرب علیه این کشور، امکان مناسبی را برای همکاری‌های دوجانبه با فعالان صنعتی کشورمان فراهم کرده است.

اطلاعات صنعتگران ایرانی از خودروسازی روسیه بیشتر در حد شرکت لاداست که تولید سطح بالایی ندارد، اما خودرویی مانند ال۹۰ که همزمان در ایران و روسیه تولید می‌شده، می‌تواند محور همکاری‌های خودرویی دو کشور تلقی شود.

با همکاری روس‌ها به‌طور حتم می‌توان پروژه ال۹۰ را در ایران احیا کرد و تجارب دوطرف را به اشتراک گذاشت تا خلأهای یکدیگر را در این پروژه رفع کنند. همچنین سرمایه‌گذاری‌هایی که از گذشته توسط دو کشور در پروژه ال۹۰ انجام‌شده، نیاز به سرمایه‌گذاری برای احیای این پروژه را کاهش خواهد داد. به‌جز نمایشگاه اتومبیلیی ۲۰۲۲، قطعه‌سازان ایرانی از کانال‌های دیگری با قطعه‌سازان و تیم‌های تجاری روسی مراوده دارند و اینجا به همراه بلاروس می‌تواند بازار مناسبی برای قطعه‌سازان و تامین‌کنندگان لوازم یدکی ایرانی باشد.

روابط خوب سیاسی با روسیه و حسن همجواری، دو مزیت اصلی فعالان صنعتی کشورمان نسبت به چینی‌ها و صنعتگران ترکیه است و اگر سازماندهی مناسب و برنامه‌ریزی خوبی انجام شود، بازار روسیه می‌تواند فضای صنعتی ایران را رونقی دوباره ببخشد. طی خسارت‌های واردشده به صنعت خودرو کشور در پی قرارداد با شرکت‌های فرانسوی در گذشته، تاکید می‌شود تا مواردی همچون «خسارت ترک قرارداد» در مفاد همکاری‌ها تعریف شود، دولت و قطعه‌سازان با پرهیز از عجله از لحاظ حقوقی تمهیدات لازم را در این زمینه انجام دهند تا تجربیات تلخ پژو و رنو دوباره در کشور تکرار نشود.

نمایشگاه خودرو روسیه، امسال با حضور حدود ۶۰۰ شرکت از ۱۸ کشور از جمله چین و ترکیه و در ۳۰ هزار مترمربع فضای نمایشگاهی برگزار شد.

 این بزرگ‌ترین حضور نمایشگاهی ایران در سطح بین‌المللی بود، به‌طوری‌که جمهوری اسلامی ایران در پاویونی با ۱۷۰۰ مترمربع سالن اختصاصی و ۹۰۰ متر غرفه، بزرگ‌ترین کشور حاضر در این نمایشگاه بود که در طول تاریخ نمایشگاه‌های برون‌مرزی اتفاقی نو به‌شمار می‌رود.

 نمایشگاه اتومبیلیی ۲۰۲۲ فرصتی طلایی بود تا شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز ایرانی، آخرین دستاوردهای خود را در معرض دید عموم حاضران در این نمایشگاه بین‌المللی قرار دهند.

دستاوردهای این حضور به‌زودی در تولید و بازار صنعت خودرو کشور قابل لمس خواهد بود.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qapb8