دوشنبه 06 فروردین 1403 - 25 Mar 2024
کد خبر: 953
تاریخ انتشار: 1400/06/10 09:16
وزارت بهداشت به فکر اسکورت واکسن‌ها باشد

بازار داغ واکسن تقلبی

این روزها اخبار زیادی از حواشی واکسن کرونا می‌خوانیم که شاید اصل ماجرای تامین واکسن را به حاشیه برده است؛ از سرقت واکسن‌ها تا ایجاد بازار مکاره برای تزریق واکسن‌هایی که آب مقطر هستند.

به گزارش مهر، با شروع واکسیناسیون عمومی علیه کووید ۱۹ در کشور، شاهد وقوع حوادث و ماجراهای تلخ و ناگواری از واکسن هستیم که از جمله آنها می‌توان به سرقت و همچنین تزریق واکسن‌های تقلبی اشاره کرد.

در شرایطی که برای تامین واکسن کرونا با دشواری‌ها و محدودیت‌های زیادی مواجهیم و به‌سختی می‌توانیم چند میلیون دوز واکسن از سازندگان معتبر خارجی تهیه کنیم، نباید اجازه بدهیم برنامه واکسیناسیون آسیب ببیند و برخی افراد را از آمدن به مراکز واکسیناسیون منصرف کند.

وزارت بهداشت که تلاش کرده در ۶ ماه گذشته از مبادی معتبر از جمله کشورهای چین، روسیه، هند و...، واکسن موردنیاز کشور را تامین کند، حالا باید یک قدم جلوتر حرکت کند و به فکر اسکورت واکسن‌هایی باشد که قرار است برای ایجاد ایمنی جمعی، تزریق شوند.

خبر سرقت ۳۰۰ دوز واکسن از یک خودرو حمل واکسن، تاسف‌آور است. اینکه چگونه چنین اتفاقی رخ می‌دهد، از خود حادثه تلخ‌تر است. باید کنکاش و بررسی شود که سارقان واکسن، چگونه از حمل محموله‌های واکسن آگاه می‌شوند و خیلی راحت می‌توانند واکسن‌هایی که با هزار مشکل و دردسر وارد کشور می‌شود را به سرقت ببرند و آنها را با قیمت‌های نجومی به مردم بفروشند.

ماجرای سرقت ۳۰۰ دوز واکسن

چند روز پیش خبری در رسانه‌ها منتشر شد؛ مبنی بر اینکه سارقان با حمله به خودرو حمل واکسن، توانسته‌اند ۳۰۰ دوز واکسن را به سرقت ببرند.

سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، این حادثه را مربوط به ماه گذشته عنوان کرده که روز دوشنبه رسانه‌ای شده است.

نکته‌ای که در این بین نباید از آن غافل شد، وقوع حوادث مشابه سرقت واکسن است، زیرا سودجویان می‌دانند که در شرایط کنونی، بازار مکاره واکسن می‌تواند برای آنها درآمدهای کلان ایجاد کند و از همین رو، درصدد راه‌هایی برای بر هم زدن نظم و امنیت در برنامه واکسیناسیون کشوری هستند.

در چنین شرایطی فرمانده انتظامی تهران بزرگ عنوان کرد از پلیس برای حمل‌ونقل واکسن درخواست محافظت نشده و پلیس فقط هنگام حمل واکسن‌ها از فرودگاه امام به وزارت بهداشت، از خودروهای حمل واکسن‌ها محافظت می‌کند.

این احتمال وجود دارد که تا الان همین ۳۰۰ دوز واکسن در نقطه‌ای از شهر تهران، با قیمت‌های کلان به فروش رفته باشد؛ همان طور که شاهد تزریق واکسن‌های تقلبی در شمال تهران بودیم. البته تزریق واکسن تقلبی که اغلب آب مقطر هستند، بازار مکاره سودجویان را داغ‌تر کرده است.

واکسن‌های تقلبی و مردم بی‌خبر

چندی پیش خبر آمد یک باند واکسن‌ تقلبی در البرز، این واکسن‌ها را حداقل به ۳۰۰۰ نفر فروخته‌اند. آن‌طور که پلیس شرح داده بود، هر پوکه پرشده تقلبی با نرخ ۱۳ میلیون تومان به‌ فروشنده بعدی داده شده و هر شیشه از این واکسن تقلبی برای تزریق به ۱۰ نفر مورد استفاده قرار گرفته است.

براساس اعلام پلیس، برخی دریافت‌کنندگان واکسن مبالغی از ۷ میلیون تا ۲۰ میلیون تومان برای یک دوز این واکسن پرداخت کرده‌اند.

سرهنگ سعید راستی با اشاره به جزییات جدید از تخلفات باند فروش واکسن تقلبی در کرج، اظهار کرد: اعضای این باند ۴ نفر هستند که به اتهام فروش واکسن تقلبی کرونا در استان البرز بازداشت شدند.

وی افزود: پوکه و شیشه واکسن‌های استفاده شد در یکی از بیمارستان‌های کرج توسط این افراد پر و به مردم به‌عنوان واکسن کرونا فروخته شده است.

دیوان محاسبات ورود کرد

در همین حال دیوان محاسبات کشور به ماجرای ویال‌های خالی واکسن کرونا ورود کرد و دفتر روابط عمومی و امور بین‌الملل این نهاد اعلام کرد: در پی اعلام خروج تعدادی از ویال‌های خالی واکسن کرونا و سوءاستفاده از آنها توسط اشخاص خاطی، جلسه‌ای با حضور معاون فنی و حسابرسی امور عمومی و اجتماعی دیوان محاسبات کشور، مدیرکل حراست وزارت بهداشت، مدیرکل بازرسی وزارت بهداشت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز و معاونان وی و رئیس بیمارستان کوثر (محل خروج ویال‌های خالی) در محل دانشگاه علوم پزشکی استان البرز تشکیل شد.

در این جلسه ضمن بررسی مراحل امحای ویال‌های استفاده شده واکسن کرونا، نقاط ضعف این مراحل شناسایی و باتوجه به اهمیت موضوع و لزوم ادامه فرآیند واکسیناسیون عمومی کشور و جلوگیری از سوءاستفاده اشخاص فرصت‌طلب و سودجو، مواردی به تصویب رسید.

به‌منظور جلوگیری از تکرار این موضوع در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، طی بخشنامه‌ای توسط حراست وزارت بهداشت، لزوم تقویت کنترل‌های داخلی در این مسیر (شامل استفاده از اتاق‌های اختصاصی به‌منظور نگهداری ویال‌های استفاده شده، نصب سیستم‌های کنترلی و دوربین‌های نظارتی در محل نگهداری این ویال‌ها، تقویت نظارت توسط رؤسای دانشگاه‌ها بر فرآیند امحاء و...) به دانشگاه‌ها ابلاغ شد.

همچنین باید تا قبل از امحای ویال‌های خالی، از تهیه صورت‌جلسه امحا خودداری شود و هرگونه تنظیم صورت‌جلسه امحا، موکول به شمارش و کنترل دقیق ویال‌ها باشد.

افراد خاطی باتوجه به صورت‌جلسات تنظیمی، شناسایی و ضمن معرفی به تخلفات اداری وزارت بهداشت، برای برخورد قانونی با آنان، به قوه قضاییه معرفی شوند. دیوان محاسبات به‌صورت مستمر و دوره‌ای، بر این فرآیند کنترل و نظارت خواهد کرد.

سخن پایانی...

به‌نظر می‌رسد تا دیر نشده وزارت بهداشت باید ترتیبی اتخاذ کند که ضمن مراقبت کامل از خودروهای حمل واکسن، مردم گرفتار واکسن‌های تقلبی نشوند. البته مدیریت این برنامه قطعا نیازمند همراهی دستگاه‌های امنیتی و قضایی است تا با تشکیل تیم‌های مشترک، از وقوع چنین حوادث تلخی جلوگیری کنند؛ آن هم در شرایطی که واکسن‌ها با هزاران دردسر وارد کشور می‌شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ayzk2