پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 4090
تاریخ انتشار: 1400/08/03 11:43

بازاریابی ضعیف، مشکل اصلی تجارت سنگ

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: مشکل اصلی در حوزه تجارت سنگ مارکتینگ ضعیف است.

به گزارش شاتا، اسدالله کشاورز در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران در نیم‌ور محلات اظهار کرد: سنگ تراورتن محلات بعد از حدود ۵ سال ثبت جهانی شد. غیر از محلات ۸ عنوان برند جهانی در معادن کشور از جمله گچ سمنان، سنگ عقیق نمین اردبیل و... به ثبت رسیده و این فرآیند برای شناساندن و معرفی ظرفیت‌های ویژه کشور ادامه خواهد داشت.

وی افزود: کشور ما جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در زمینه معدنکاری است. همچنین در برخی مواد معدنی رتبه‌های بهتر را به خود اختصاص داده‌؛ به‌طور مثال در تولید و ذخیره گچ در رتبه نخست جهان و از منظر ذخایر مس در جایگاه پنجم دنیا هستیم.معاون امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: ایران تا سال ۹۱ واردکننده فولاد بود اما درحال‌حاضر در تولید فولاد جزو ۱۰ کشور برتر دنیا قرار دارد و سال گذشته ۶.۵ میلیون تن فولاد خام صادر شد.

در حوزه سیمان نیز مصرف کشور ۶۵ میلیون تن بوده و تولیدکننده ۷۵ میلیون تن هستیم. بر این اساس، ظرفیت خالی کشور ۱۰ میلیون تن است و هیچ مشکلی در این عرصه وجود ندارد. بنابراین برای ساخت واحدهای مسکونی که رئیس‌جمهوری وعده داده هیچ مشکلی برای تامین سیمان نخواهد بود.

کشاورز درباره ظرفیت‌های محلات بیان کرد: خوشبختانه این شهرستان شرایط خوبی دارد و هر سال ۲ نمایشگاه گل و سنگ در آن برگزار می‌شود، پویایی و بالندگی که در این ۱۴ سال در نمایشگاه وجود داشته در هیچ استانی دیده نشده است. وی با اشاره به فعالیت افزون‌بر ۶۴۰۰ واحد سنگ‌بری در کشور ادامه داد: از مجموع ۲۲۰۰ معدن سنگ تزئینی در کشور حدود ۱۴۰ معدن در این منطقه قرار دارد که البته در استان تعداد بیشتر است.

معاون امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: مشکل اصلی که در حوزه تجارت سنگ وجود دارد مارکتینگ ضعیف است. ۵۰ درصد فعالیت اقتصادی به بازاریابی بازمی‌گردد و عملکرد ما در مارکتینگ ضعیف است. البته ماشین‌آلات این حوزه نیز فرسوده هستند و همین موضوع، عملکرد صنعت سنگ را با چالش‌های جدی روبه‌رو می‌کند. کشاورز درباره سنگ کوپ گفت: صادرات سنگ کوپ فرآوری‌نشده ۴۲ میلیون دلار و سنگ فرآوری‌شده ۱۰۵ میلیون دلار بوده که از نظر وزنی قابل قیاس نیستند.

وی ادامه داد: در حوزه صنعت سنگ نقاط قوتی از جمله میزان ذخایر و تنوع موجود در کشور در حوزه سنگ‌های تزیینی وجود دارد. در سنگ گرانیت ایران بیش از ۸۰ نوع رنگ و ساختار دارد. همچنین بزرگ‌ترین ذخیره تراورتن قرمز دنیا در ایران و بزرگ‌ترین ذخیره تراورتن‌های روشن در ایران و استان مرکزی واقع است. بدین ترتیب، با تکیه بر این نقاط قوت می‌توان به شرایط مناسب رسید.

معاون امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تهدیدهای این حوزه خاطرنشان کرد: بخشی از تهدیدها مربوط به عدم تعادل در قوانین و برخی مشکلات مربوط به وضعیت نامناسب ترانزیت و ترانسفر محصولات و فرسودگی ماشین‌آلات معدنی است. ناوگان معدنی بسیار فرسوده است به ‌طوری که هنوز بولدوزر ۶۰ ساله در این صنعت فعالیت می‌کند. خوشبختانه با تلاش‌ها در ۶ ماه گذشته بخشنامه واردات ۳۰۰ دستگاه جدید با توان بالا با مدل ساخت تقریبا زیر ۱۰ سال نوشته و انجام شده و توانستیم سفارش خوبی هم برای تولیدکنندگان داخلی بگیریم و این روند ادامه دارد تا در آینده ناوگان را بهسازی و نوسازی کنیم.

کشاورز درباره پنجره واحد بیان کرد: حداقل حدود ۱۵ سال است درگیر این مهم هستم اما متاسفانه با توجه به نبود برخی زیرساخت‌ها هنوز به نتیجه نرسیده است. متاسفانه بهره‌مندی مناسبی از توان تشکل‌ها و انجمن‌ها در این حوزه حاصل نشده در حالی که می‌توان از این فرصت‌ها استفاده کرد.

کشاورز از معدنکاران به‌ویژه در محلات، مدیریت باطله‌ها را خواستار شد و گفت: حجم باطله‌ها بسیار بالا و نیازمند مدیریت کامل است. در استان مرکزی طرح جامعی در این باره تدوین شده و امیدواریم راهکار مناسبی برای استفاده از این باطله‌ها ایجاد شود چراکه برخی از این باطله‌ها امکان استفاده دارند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2rqbw4