پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 10590
تاریخ انتشار: 1400/10/21 17:53

این نکات بورسی را در بحبوحه مذاکرات برجامی رعایت کنید!

معاملات بورس در چهارمین روز هفته در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس تهران با ثبت رشد دو هزار واحدی به محدوده یک ‌میلیون و ۳۳۴‌هزار واحد نزول کرد.

اغلب کارشناسان معتقدند، در شرایط کنونی که بازار در ابهام برجامی به سر می‌برد، سهامداران باید علاوه بر ارزنده‌بودن سهام، پارامترهایی چون جریان نقدینگی و ارزش معاملات را در معاملات خود در نظر بگیرند.

آراد پورکار، کارشناس و فعال بازار سرمایه روند معاملات را بررسی کرد و گفت: در حال حاضر، بورس تحت تاثیر اخبار برجامی قرار گرفته و میزان ارزش معاملات، پارامتری است که رفتار بازار را به ما نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: در حال حاضر ارزش معاملات در حداقل ممکن قرار دارد و تحت چنین شرایطی اگر بازار بخواهد موج صعودی داشته باشد، تنها یک الی دو صنعت بیشتر از سایر صنایع رشد خواهند داشت و در مقابل، سایر صنایع رشد ویژه‌ای نخواهند داشت.

وی افزود: بنابراین می‌توان گفت در شرایط کنونی، نتایج برجام صنایع پیش‌رو را مشخص خواهد کرد. اگر مذاکرات برجام با نتایج مطلوبی همراه شود، خودرویی‌ها در سودآوری پیش‌رو خواهند بود و در غیر این صورت فلزی‌ها و اوره‌ای‌ها با اقبال همراه خواهند شد. اما اگر بازار بخواهد رشد دسته جمعی داشته باشد، به طوریکه این رشد در پرتفوی تمام سهامداران مشاهده شود، ارزش معاملات باید بالاتر از هشت هزار میلیارد تومان باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به مذاکرات برجامی و بودجه ۱۴۰۱، بورس در شرایط ابهامی به سر می‌برد. سهامداران نیز با دنبال کردن اخبار برجامی، آن را از مهمترین مسائل پیش‌روی بازار سرمایه می‌دانند. از طرفی این موضوع می‌تواند جهت‌دهی نقدینگی در میان گروه‌های ریالی و دلاری را مشخص کند.

این کارشناس به سهامداران توصیه کرد: با توجه به شرایط بازار، سهامداران باید معیارهای تحلیلی خود را سختگیرانه‌تر انتخاب کنند. به عبارتی دیگر با توجه به تعدد اخبار موجود در بازار و طولانی شدن روند مذاکرات برجامی، علاوه بر ارزنده‌بودن سهام، سهامداران باید در معاملات خود به جریان نقدینگی و ارزش معاملات نیز توجه داشته باشند.

 

منبع: اقتصاد آنلاین


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2rypz3