شنبه 26 اسفند 1402 - 16 Mar 2024
کد خبر: 10729
تاریخ انتشار: 1400/10/24 21:03

این بانک ها وام ۲۰۰ میلیونی بدون سود می دهند

وام نقدی طرح بشارت بانک کشاورزی، وام نقدی طرح تبسم بانک صادرات و تسهیلات با وثیقه سیم‌کارت کمترین سود بانکی را دارند. این بانک‌ها به کارمندان خود وام ۲۰۰ میلیون تومانی بدون بهره می‌دهند.

زندگی اقتصادی مردم ایران به وام گره خورده است. وام در ایران انواع مختلفی دارد و در هر دوره از زندگی به وام‌ها نیاز داریم. وام ازدواج، وام مسکن، وام کالا، وام خودرو، وام خودروی فرسوده، وام جعاله تعمیر مسکن، وام مضاربه و وام خرید ماشین‌آلات و تجهیزات یا مواد اولیه از مهم‌ترین وام‌ها هستند. برای دریافت تمامی این وام‌ها باید مسیر پرپیچ خمی را پشت سر بگذاریم. جالب است به این نکته نیز اشاره کنیم که مردم ایران برای وام بانکی به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول افراد معمولی هستند. این افراد برای دریافت کوچک‌ترین وام باید از هفت‌خان رستم عبور کنند. برخلاف مردم عادی گروهی در ایران به راحتی وام‌های کلان می‌گیرند. موضوع زمانی جالب می‌شود که این گروه بعضا اصل وام خود را بر نمی‌گردانند. سیستم بانکی ایران سالیان سال است که با این گروه دست و پنجه نرم می‌کند. ماجرای ابربدهکاران بانکی در منازعات انتخاباتی امسال حاشیه‌های زیادی را به دنبال داشت. خیلی از مردم به این موضوع گلایه دارند و خواستار رسیدگی مراجع قضایی هستند.

در ایران برخلاف تصور، خیلی از بانک‌ها برای اعطای وام از قوانین بانک مرکزی پیروی نمی‌کنند. این موضوع واکنش وزیر اقتصاد را در دولت سیزدهم به همراه داشت. خاندوزی از بانک‌ها خواسته بود مازاد نرخ سود وام را به مشتریان برگردانند. شاید برای شما هم نرخ بهره وام در کشورها سوال باشد. به نظر شما همه کشورها شرایط مشابه ایران را دارند؟ در ادامه همراه گسترش نیوز باشید تا این موضوع را بررسی کنیم.

یک قاعده کلی در اقتصاد دنیا وجود دارد که هر چه نرخ تورم بالاتر باشد نرخ بهره وام هم افزایش پیدا می‌کند. بر این اساس ایران، ونزوئلا، آرژانتین و ترکیه بیشترین نرخ سود وام بانکی را دارند. زیمباوه با نرخ ۸۵ درصدی بهره وام بالاترین بهره بانکی را دارد. موضوع مهم انفجار تورم است. در ایران با اقتصاد تورم رو به رو هستیم. در نتیجه مردم ایران همیشه متقاضی دریافت وام هستند. 

بانک‌ها تمایل به اعطای وام ندارند

بانک‌های ایرانی تمایلی به اعطای وام ندارند. نرخ تورم مهم‌ترین دلیل بانک‌ها است.  زمانی که نرخ تورم ۲ رقمی است، نرخ بهره هم باید ۲ رقمی باشد. نرخ تورم به اندازه‌ای رشد کرده است که بانک ها مدعی ضرر هستند. در نتیجه شاهد سختگیری انها در پرداخت وام هستیم.

کشورهایی که برای پرداخت وام التماس می‌کند!

برخلاف ایران در بعضی از کشورها بانک‌ها به مشتریان خود برای دریافت وام التماس می‌کنند! در کشورهایی مثل ژاپن، آلمان و فرانسه به اندازه‌ای نرخ تورم پایین است که انگیزه مردم برای سپرده‌گذاری پول در بانک‌ها کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه مشتریان جدید را ترغیب به اخذ وام می‌کند تا دست‌کم به صورت سالانه از آنها بابت وام پرداخت ‌شده سود بگیرند.

مردم این کشورها وام مجانی می‌گیرند!

کشورهایی نیز در اقتصاد دنیا حضور دارند که به مردم وام مجانی می‌دهند. در کشورهای توسعه یافته نرخ بهره پایین است و به معنای واقعی وام در این کشورها مجانی است. سود وام بانکی در کشورهایی مثل کره جنوبی حدود ۲٫۸ درصد، در سوئیس حدود ۲٫۶ درصد و در بریتانیا حدود ۰٫۵ درصد است.

بانک‌هایی که وام بدون سود می‌دهند

در پایان نگاهی به وام‌هایی داریم که بیشترین سودها و کمترین سود را از مشتریان خود می‌گیرند. بر اساس اطلاعات سایت رده که خدمات مالی و بانکی را مقایسه و بررسی می‌کند؛ بیشترین سود را وام نقدی بانک کارآفرین، وام نقدی تسهیلات اعتباری سپرده‌گذاران بانک سامان، وام نقدی میانگین حساب بانک ایران‌زمین، تسهیلات ویژه دارندگان دستگاه کارت‌خوان بانک سامان و وام نقدی بانک سامان با سود بین ۲۱ تا ۲۴ درصد دارند. از سویی کمترین سود وام بانکی را وام نقدی طرح بشارت بانک کشاورزی، وام نقدی طرح تبسم بانک صادرات و تسهیلات با وثیقه سیم‌کارت دارند. این بانک‌ها به کارمندان خود وام ۲۰۰ میلیون تومانی بدون بهره می‌دهند.

منبع: گسترش نیوز 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2a7zy2