دوشنبه 03 اردیبهشت 1403 - 22 Apr 2024
کد خبر: 7009
تاریخ انتشار: 1400/09/09 12:07
در دومین نشست شورای سیاست‌گذاری رویداد بین‌المللی ایران‌ژئو مطرح شد

ایران میزبان سفرا و تجار در نخستین رویداد ایـران‌ژئو

دومین نشست شورای سیاست‌گذاری نخستین رویداد بین‌المللی ایران‌ژئو در تالار اصفهان محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.

 براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده نخستین نمایشگاه بزرگ بین‌المللی «ایران ژئو» با شعار «مهندسی ایرانی به‌سوی فرداها» از ۳۰ دی به مدت ۴ روز برگزار شده و میزبان متخصصان و فعالان حوزه ژئوماتیک کشور خواهد بود.

در دومین نشست شورای سیاست‌گذاری رویداد بین‌المللی ایران‌ژئو، امیرمجید فخری معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رئیس سازمان جغرافیایی، مدیری نایب رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی علوم جغرافیایی ایران، ادریس مازندرانی مدیر برگزاری رویداد ایران‌ژئو و نمایندگانی از وزارتخانه‌های نیرو، جهادکشاورزی و نفت، دانشکده جغرافیا و دانشکده فنی دانشگاه تهران، دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی، شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران، دانشگاه علم و صنعت، ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های تهران، سازمان نظام‌مهندسی معدن ایران، سازمان نقشه‌برداری کشور، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و... حضور یافتند.

مجید فخری، رئیس شورای سیاست‌گذاری نخستین نمایشگاه ایران‌ژئو در ابتدای این نشست اظهارکرد: با همت مضاعفی که تمام دست‌اندرکاران این رویداد بزرگ از خود نشان داده‌اند، روند برگزاری این نمایشگاه با پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای روبه‌رو شده و در تاریخ تعیین‌شده ۳۰ دی تا ۳ بهمن گردهمایی بزرگی در شأن جامعه ژئوماتیک کشور برگزار خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در اقدامی ویژه پرداخت ۷۰ درصد از هزینه ساخت غرفه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در این رویداد را بر عهده گرفته است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری نخستین نمایشگاه ایران‌ژئو در ادامه به مصوبات جلسه نخست شورای سیاست‌گذاری نخستین رویداد بین‌المللی ایران‌ژئو اشاره کرد و گفت: دبیرخانه دائمی این نمایشگاه طبق مصوبات قبلی این نشست تشکیل‌شده است. در همین راستا از سازمان‌ها و نهادهایی که مایل به عضویت در این دبیرخانه هستند، دعوت به عمل می‌آید تا در دبیرخانه دائمی نمایشگاه ایران‌ژئو حضوری موثر داشته باشند. 

فخری همچنین خاطرنشان کرد: برای برگزاری هر چه بهتر این رویداد مهم باید تمام نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط دست در دست یکدیگر بدهند. سازمان جغرافیایی فقط ایده برگزاری رویداد را ارائه کرده و امیدواریم این نمایشگاه پس از دوره نخست برگزاری در سطح منطقه و جهان اسلام و بین‌الملل نیز برگزار شود.

رئیس شورای سیاست‌گذاری با اشاره به نخستین نمایشگاه ایران‌ژئو در ادامه به جلسه هفته گذشته با حسن زمانی رئیس هیات مدیره شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران گفت: از آنجا که بخش ژئوماتیک کشور حوزه بکری در صنعت نمایشگاهی به‌شمار می‌رود آقای زمانی نیز از برگزاری نخستین نمایشگاه ایران‌ژئو استقبال کرده و قول دادند تمام تلاش خود را برای حمایت از شرکت‌های مهندسی برای حضور در این رویداد به عمل بیاورند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با تمام محدودیت‌هایی که امروزه وجود دارد، اعتبار خوبی برای حوزه ژئوماتیک در بودجه پیش‌بینی شده اما لازمه اینکه این اعتبارات به صورت درست استفاده شود و به اولویت‌های کشور بپردازد، ایجاد وفاق و همدلی در جامعه ژئوماتیک کشور است. چندی پیش رئیس‌جمهوری از صنعت فضایی کشور بازدید کردند. در همان بازدید حوزه‌های گوناگون ژئوماتیک و کمکی که این صنعت می‌تواند در حل مشکلات کشور داشته باشد، عنوان شد. به‌عنوان مثال، چالش آب زاینده‌رود مشکل امروز نیست و به حوزه ژئوماتیک کشور مربوط می‌شود.

دعوت از سفرا و هیات‌های تجاری

در ادامه جلسه ادریس مازندرانی به‌عنوان مدیر برگزاری نخستین رویداد ایران‌ژئو اظهارکرد: با توجه به مصوبات نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری برای ارتقای سطح کیفی نمایشگاه زمان برگزاری نخستین رویداد ایران‌ژئو از تاریخ ۲۵ تا ۲۸ آبان به ۳۰ دی تا ۳ بهمن تغییر کرد. وی افزود: جایگزینی سالن ۸ و ۹ به‌جای سالن ۵ به‌عنوان محل برگزاری این رویداد نیز یکی دیگر از تغییرات مهم و عمده در برگزاری رویداد ایران‌ژئو بوده است.

پس از تغییر زمان برگزاری نمایشگاه، با هماهنگی سازمان توسعه تجارت ایران نامه‌ای برای رایزن‌های بازرگانی مستقر در نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای گوناگون تنظیم‌شده ارسال خواهد شد. در این نامه از رایزن‌های بازرگانی درخواست شده هیات‌های تجاری و مرتبطان با موضوع نمایشگاه را برای بازدید از این رویداد دعوت کنند. ضمن اینکه در هفته گذشته با همت آقای شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی موضوع صدور گذرنامه برای سفر به ایران نیز حل شده و ما می‌توانیم هیات‌های تجاری را در این نمایشگاه داشته باشیم.

مدیر برگزاری نخستین نمایشگاه ایران‌ژئو در ادامه عنوان کرد: با هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده با سازمان توسعه تجارت و امور بین‌الملل وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تمامی سفرا و دفاتر نمایندگی‌های کشورهای خارجی در ایران دعوتنامه‌ای برای بازدید از این رویداد ارسال خواهد شد.

ارسال ۱۰۰ مقاله به دبیرخانه

در ادامه جلسه وحیدی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه بیش از صد مقاله به دبیرخانه برگزاری نخستین نمایشگاه ایران‌ژئو ارسال شده، گفت: مراحل داوری این مقالات در حال اجراست. دو سخنران کلیدی از کشورهای چین و افریقای جنوبی برای سخنرانی در کارگاه‌های جانبی برگزاری این رویداد تعیین‌ شده‌اند. برای سخنرانان کلیدی داخلی نیز در حال رایزنی برای انتخاب بهترین‌های این حوزه هستیم. وی در ادامه گفت: فعلا دو کارگاه جانبی در زمینه علوم داده نیز در نظر گرفته‌شده که در خلال نمایشگاه ایران‌ژئو برگزار خواهد شد.

ازآنجا که به‌احتمال قوی سخنرانی نفرات خارجی به صورت برخط (آنلاین) خواهد بود، تمام زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری موردنیاز پیش‌بینی شده و مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت. رایزنی‌های بسیار خوبی هم به‌عمل‌آمده تا از دوره بعدی برگزاری نمایشگاه ایران ژئو، این کنفرانس‌ها به صورت بین‌المللی برگزار شوند.

لزوم تشکیل کارگاه مدیریت شهری

در ادامه جلسه، زیارتی نماینده سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها با بیان اینکه تعداد کارگاه‌های آموزشی باید افزایش پیدا کند، اظهارکرد: برگزاری کارگاه‌هایی با موضوع مدیریت شهری نیز باید به کارگاه‌های این نمایشگاه اضافه شوند تا قابلیت کاربردی برگزاری نمایشگاه ایران‌ژئو برای مردم افزایش پیدا کند. وی افزود: با توجه به تغییرات شگرف جهانی حوزه مدیریت شهری و به عبارتی نحوه اداره شهرها، یکی از بخش‌های مهمی است که باید به صورت مداوم به روز شود. اگر نتوانیم از حوزه ژئوفناوری و مباحث اطلاعات مکانی جهان در مدیریت شهری کشور بهره‌برداری کنیم، در ارائه خدمات به شهروندان دچار مشکل خواهیم شد.

 زیارتی در ادامه با بیان اینکه شهروندان ما امروزه با دنیا در تعامل هستند، بیان کرد: به همین دلیل نحوه مطالبات شهروندان تغییر کرده است. از سوی دیگر، مسئولان نیز در پی تحقق برخی از آرمان‌ها و شعارها مانند شهر کارآفرین، شهر خلاق، شهر دوستدار سالمند، شهر دانش پایه و... هستند.

 باید توجه داشت بسیاری از این آرمان‌ها بدون بهره‌گیری از ابزارهای نوین علمی قابلیت تحقق ندارد. ما نمی‌توانیم شهر کارآفرین داشته باشیم اما از ظرفیت‌های کارآفرینی در این بخش استفاده نکنیم.

 با توجه به این مطالب، باید در نحوه مدیریت شهرها در رویکرد خود تغییری ایجاد کنیم. در همین راستا باید کارگاه‌هایی با عنوان نقش ژئوفناوری در مدیریت شهری و مواردی از این قبیل در کنار برگزاری نمایشگاه ایران‌ژئو برگزار شود نماینده سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها پیشنهاد داد که سازکاری برای انتخاب برترین‌های نمایشگاه پیش‌بینی شود.

در ادامه جلسه نمایندگان دیگر سازمان‌ها و نهادها نیز به بیان نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود پرداختند.

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3grqd2