سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
کد خبر: 20725
تاریخ انتشار: 1401/09/09 06:38
برگزارکننده نمایشگاه بین‌المللی متالورژی در گفت‌وگو با صمت:

ایران تبدیل به قدرت بازار فلزات منطقه می شود

صنعت فولاد و فلزهای دیگر و زیرشاخه‌های متنوع آن و البته حوزه معادن، ماشین‌آلات و تجهیزات؛ به اسم متافو پیوند خورده و بسیاری بر این اعتقاد هستند که متافو به یکی از نمادها و شناسنامه صنایع متعدد این حوزه پیشران تبدیل شده است.

صنعت فولاد و فلزهای دیگر و زیرشاخههای متنوع آن و البته حوزه معادن، ماشینآلات و تجهیزات؛ به اسم متافو پیوند خورده و بسیاری بر این اعتقاد هستند که متافو به یکی از نمادها و شناسنامه صنایع متعدد این حوزه پیشران تبدیل شده است. استقبال شرکتها و اهالی این صنایع مادر و زیرساختی از متافوی ۱۴۰۱ چگونه است؟ بزرگترین رویداد این حوزه بهطوردقیق از چه ابعادی واجد اهمیت است و چه ظرفیتهایی دارد؟

صمت برای پاسخ به این سوالات با عبدالکریم جلالی، مدیر برگزاری این رویداد گفتوگو کرده است.

مدیر برگزاری رویداد بزرگ متافو اظهار کرد: امسال با یک شرایط غیرمنتظره روبهرو شدیم. استقبال قابلتوجه شرکتکنندگان و فعالان این صنعت برای حضور در این دوره از برگزاری ایران متافو بسیار چشمگیر بود. بالغ بر ۶۵۰ شرکتکننده برای حضور در این نمایشگاه درخواست داشتند. ما پیشبینی میکردیم که با این روند رو به رشد مواجه خواهیم شد، بههمین دلیل سال گذشته درخواست خود مبنی بر افزایش تعداد سالنها را به شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی ایران و سازمان توسعه تجارت ارائه کرده بودیم. با این حال، درخواستهای زیاد فعالان این حوزه موجب شد که ما از تمام شرکتهای حاضر در این رویداد بخواهیم که با حداقل فضای ممکن در این رویداد شرکت کنند. جلالی در گفتوگو با صمت افزود: در همین راستا حدود ۳۰ الی ۷۰ درصد از فضای غرفه همه شرکتکنندگان در نوزدهمین نمایشگاه ایران متافو کم کردیم تا بتوانیم تعداد بیشتری از فعالان این حوزه را در نمایشگاه پذیرش کنیم. براساس آخرین آمار حدود ۴۰۰ شرکتکننده داخلی و ۸۰ برند تجاری در قالب نمایندگی یا حضور مستقیم از کشورهای خارجی در این رویداد حضور خواهند داشت و فضای تحتپوشش نمایشگاه بالغ بر ۲۰ هزار مترمربع مفید است. این موضوع نشاندهنده این است که اتفاقات خوبی در این نمایشگاه رقم خواهم خورد.

متافو تنها نمایشگاه فولاد نیست

این پیشکسوت صنعت نمایشگاهی در ادامه با بیان اینکه متافو تنها نمایشگاه فولاد نیست، خاطرنشان کرد: متافو تمامی حوزه فلزات را در بر میگیرد. ما سعی کردیم هر سال با یک برنامهریزی بلندمدت، نقطه توجه را بهسمت گروه کالایی خاصی از زنجیره معدن تا کالا معطوف کنیم. خوشبختانه این اتفاق طی سالهای متوالی بهدست آمد. در سالهای نخست برگزاری این نمایشگاه، شرکتهای فولادی استقبال چشمگیری از ایران متافو نداشتند. در آن ایام، بیشتر توان ما در حوزه ریختهگری، ماشینسازی، قالبسازی و... بود. با پیگیری جدی که طی سالهای متعدد داشتیم، شرکتکنندگان به یک جمعبندی خوب رسیدند. حضور در نمایشگاه ایران متافو برای آنها مفید فایده بود و بههمین دلیل تعداد مشارکتکنندگان در این رویداد بهمرور زمان افزایش یافت. امروزه شرایط بهنحوی پیش رفته که حوزه فولاد به بخش غالب نمایشگاه تبدیل شده است.

جلالی افزود: امروزه حدود ۷۰ درصد نمایشگاه به زنجیره فولاد (از معدن تا صنایع مرتبط و محصول نهایی) اختصاص داده شده است. با این حال، تلاش ما بر این بوده که سایر فلزات نیز فراموش نشوند و هر سال این نمایشگاه را بهصورت جامعتر و قویتر برگزار کنیم. پیشبینی ما بر این است که برای سال آینده نیز مساحتی بالغ بر ۸ هزار مترمربع به فضای نمایشگاهی اضافه شود تا شاهد حضور تعداد بیشتری از شرکتهای فعال در حوزه متالورژی کشور باشیم.

تاثیر برگزاری ایران متافو بر صنایع مرتبط

مدیر برگزاری نمایشگاه ایران متافو در بخش دیگری از صحبتهای خود به تاثیر برگزاری این نمایشگاه در برندینگ صنایع حاضر در این رویداد اشاره کرد و گفت: بهطورقطع برندسازی یکی از بخشهای مهم و قابلتوجهی است که میتوان در کارکردهای یک نمایشگاه تعریف کرد. شاید ایران متافو در حوزه فروش تولیدکنندگان فولاد خیلی تعیینکننده نباشد، اما بهطورحتم در حوزه برندینگ تاثیرگذار خواهد بود. ما تلاش کردیم تا این بخش تاثیرگذار و کمککننده باشد. در دنیا بهطورمعمول نمایشگاههایی که در این حوزه برگزار میشوند، بهصورت دوسالانه و سهسالانه برگزار میشوند. یکی از دلایلی که ما به این جمعبندی رسیدیم تا ایران متافو را بهصورت سالانه برگزار کنیم، این بود که ما کشوری رو به توسعه هستیم و پروژههای معدنی زیادی داریم. بسیاری از این پروژهها نمیتوانستند 2 یا 3 سال صبر کنند تا تجهیز کارخانه یا تامین مواد اولیه یا ماشینآلات را انجام دهند. از طرفی، برخی شرکتها و مجموعههای تازهوارد بهتازگی وارد این حوزه شده بودند و به حضور در نمایشگاه ایران متافو بهمنظور ورود به بازارهای داخلی و خارجی نیاز داشتند. وی خاطرنشان کرد: برگزاری سالانه نمایشگاه ایران متافو بسیار تاثیرگذار بود و موجب شد که حضور شرکتهای تعیینکننده در این رویداد بیشتر و جدیتر شود. امروزه در داخل کشور کمتر شرکت نامداری وجود دارد که از قبل پیشبینیهای لازم را برای حضور در ایران متافو انجام نداده باشد. این برگزارکننده نمایشگاهی در ادامه گفت: ما در گام نخست تلاش کردهایم که فعالان تمام حوزههای فلزی، در این رویداد حضور داشته باشند. البته گفتنی است، بنا به دلایلی ممکن است در برخی فلزات، ظرفیت خاصی نداشته باشیم. بهعنوان مثال، ما در حوزه طلا نمیتوانیم اقدام قابلتوجهی انجام دهیم. با این حال، صنایع بالادستی حوزه آلومینیوم در این سالها همواره در کنار ما بودند. فعالان حوزه تامین مواد اولیه، ماشینآلات، ریختهگری و... نیز طی این سالها در این نمایشگاه حضور داشتهاند.

جلالی همچنین تصریح کرد: ما در تلاش هستیم که با برگزاری ایران متافو موفق شویم ایران را بهعنوان یک قدرت منطقهای در حوزه بازار فلزات معرفی کنیم. تمام تلاش ما بر این است که موفق شویم به این سمت و سو حرکت کنیم. امروزه خوشحال هستیم که برند متافو به یک برند جهانی تبدیل شده است و فعالان حوزه فلزات در دنیا نسبت به آن آشنایی دارند. امیدواریم شرایط کشور به شرایط معمول روابط اقتصادی بینالمللی برسد و با رفع تحریمها شاهد حضور دوباره شرکتهای نامدار بینالمللی در این رویداد نمایشگاهی باشیم.

حمایت از رویدادهای نمایشگاهی تعیینکننده

وی در ادامه به برنامههای جانبی برگزاری نوزدهمین نمایشگاه ایران متافو اشاره کرد و گفت: مطابق معمول، کارگاههای آموزشی در خلال برگزاری این رویداد برگزار خواهد شد.  نشست دوستانه فعالان این حوزه با مدیران وزارتخانه و نمایندگان مجلس نیز از دیگر برنامههایی است که اگر شرایط بر وفق مراد باشد، برگزار خواهد شد.

در روزهای نمایشگاه در قالب گفتوگوهای مستقیم و برگزاری میزگرد، فعالان صنایع مرتبط را در کنار یکدیگر خواهیم داشت تا بحث و تبادلنظر داشته باشند.

سخن پایانی

در پایان مدیر برگزاری نمایشگاه ایران متافو گفت: در این روزهای سختی که همگی از منظر اقتصادی با چالشهای متعددی روبهرو هستیم، همانگونه که همه وظیفه داریم از تولیدکننده ملی حمایت کنیم، انتظار میرود که از رویدادهای تاثیرگذار و تعیینکننده هم حمایتهای لازم بهعمل آید. ما باید انرژیهای خود را در این راستا متمرکز کنیم. اینکه ما مدام به نمایشگاهها ضربه بزنیم و با موضوعات مشابه، انرژی شرکتکنندگان در رویدادها را مصرف کنیم، اقدام مناسبی نیست. ما باید نگاه خود را به تعامل و همکاری تغییر دهیم. توقع من این است که با همین نگاه، جایگاه متافو را که امروز بهعنوان یکی از بهترین رویدادها در منطقه از آن یاد میشود، به یک برند جهانی معتبر ارتقا دهیم. امیدوارم روزی برسد که در فضاهای مناسب نمایشگاهی و در شرایط مناسب اقتصادی کشور، نمایشگاه ایران متافو بتواند میزبان مقامات عالیرتبه کشورهای مختلف در روز افتتاحیه باشد و شرکتهای بزرگ دنیا برای حضور در این رویداد در صف قرار بگیرند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36erpz