جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 18560
تاریخ انتشار: 1401/05/04 01:38
فولاد مبارکه اصفهان، نشان توسعه و نماد حرکت به سمت پیشرفت صنعت

ایران به جمع تولیدکنندگان تختال فولادهای الکتریکی پیوست

شرکت فولاد مبارکه اصفهان از شرکت‌های پیشرو ایرانی است که در زمینه تولید ورق‌های فولادی فعالیت‌ می‌نماید.

این شرکت با ماموریت ایفای نقش محوری در توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی کشور و ارتقای سطح فناوری صنعت فولاد، به‌عنوان سازمانی جهان تراز حدود ۵۰ درصد از مصرف فولاد کشور را جهت استفاده در صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی، صنایع فلزی سبک، صنایع فلزی سنگین و لوله‌های انتقال سیالات، صنایع بسته‌بندی، صنایع لوازم خانگی و الکتریکی و صنایع لوله و پروفایل تولید می‌کند. شرکت فولاد مبارکه دارای ۷ مجتمع صنعتی در اقصی‌نقاط کشور بوده و بیش از ۲۰ هزار نفر در بخش‌های مختلف این شرکت به کار اشتغال دارند.
در کشور ما صنعت فولاد به لحاظ وجود منابع عظیم معدنی و نیروی انسانی جوان، کارامد و تحصیلکرده و نیاز به سازندگی پس از جنگ تحمیلی، از جایگاه ویژه و استراتژیکی برخوردار بوده است. به همین منظور تلاش شده است که با نگاه به این منابع عظیم معدنی و نیاز بازار داخل و امکان صادرات محصولات فولادی، سیاست‌گذاری دقیق و عمیقی پیرامون این صنعت انجام گیرد و در چشم‌انداز توسعه ۲۰ ساله کشود، دستیابی به ۵۵ میلیون تن فولاد هدف‌گذاری شود.
کارنامه تولید در شرکت فولاد مبارکه اصفهان به‌ویژه در سال‌های اخیر، در پرتو تلاش‌های همه جانبه کارکنان در گروه فولاد مبارکه، درخشان و افتخار آفرین بوده است. یکی از افتخارات این شرکت، دستیابی به رکوردهای متوالی در بیشتر نواحی زیرمجموعه شرکت بوده که نشانه پویایی و شادابی نیروی انسانی و احساس مسئولیت کارکنان و اعتماد به نفس نیروهای خدوم و تلاشگر گروه بوده است.
 موضوع مهم دیگری که موجب سرعت توسعه و سودآوری بیشتر شرکت شده است، تصمیم‌گیری‌های آگاهانه در اجرای طرح‌های توسعه است که نتیجه آنها ایجاد توازن در تهیه و تأمین مواد اولیه موردنیاز، افزایش تولید آهن اسفنجی، تولید تختال بیشتر و توسعه سبد انواع ورق‌های فولادی بوده است.


حمایت از تولید داخلی
یکی دیگر از شاخصه‌های تولید محصولات فولاد مبارکه، در تامین نیاز بازار داخل است. فولاد مبارکه معتقد است که به هر شکل ممکن باید از تولید ملی حمایت شود تا از خروج ارز و منابع ایران عزیز جلوگیری کرده باشد تامین بازار داخل صنایع کشور همواره مد نظر و اولویت فروش و عرضه محصولات شرکت بوده و آمار و درصد فروش تولید در بازار داخل موید این مهم است.
 فولاد مبارکه حمایت از تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان داخلی را بسیار ضروری می‌داند وبا عرضه بیش از ۷۰ درصد محصولات خود، ثابت کرده است که مدافع تولید داخل و ایجاد فرصت شغلی و اشتغال آفرینی برای جوانان این مرز و بوم است.
فولاد مبارکه در روند تولید به‌ویژه ورق مورد نیاز صنایع داخل، اقدام به تولید براساس درخواست مشتری تا کمترین ضخامت ممکن در کشور و همچنین با افزایش بهره‌وری، زمینه تولید ورق‌های کیفی و باارزش‌افزوده بالا فراهم شده است. یکی از اقدامات ارزنده دیگر فولاد مبارکه، اهمیت به محیط‌زیست و سلامت کارکنان، کنترل آلاینده‌ها، کاهش مصرف آب و ایفای مسئولیت‌های اجتماعی است.
در زمینه کاهش مصرف آب، فولاد مبارکه اصفهان اقدامات مهمی مانند جمع‌آوری پساب شهرستان‌های اقماری کارخانه و بازچرخانی انجام داده است.


گام رو به جلو برای تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالا
به گزارش خبرنگار صمت محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه اظهار کرد: هم‌زمان با عید غدیر و برای نخستین بار در کشور، تولید تختال موردنیاز فولادهای الکتریکی با ۱.۸ درصد سیلیسیم، با اتکا به دانش فنی و همت والای مدیریت و کارکنان فولاد مبارکه میسر شد و ایران به جمع معدود تولیدکنندگان این قبیل فولادها پیوست.
وی این دستاورد ارزشمند را گامی بزرگ و استراتژیک در راستای تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالا دانست و ادامه داد: رفع نیازهای داخلی، رقابت با تولیدکنندگان خارجی و شکستن حلقه تحریم‌های ظالمانه از مهم‌ترین دستاوردهای این موفقیت است.
به گفته مدیرعامل فولاد مبارکه، فولادهای الکتریکی در زمینه تولید ترانسفورماتورها و موتورهای الکتریکی و همچنین در تولید فولادهایی با خواص مغناطیسی خاص کاربرد دارند و مقادیر زیاد سیلیسیم و آلومینیوم و مقادیر بسیار کم کربن و گوگرد از مشخصه‌های بارز این نوع محصولات فولادی است.
 وی با تأکید بر اینکه فولادهای الکتریکی با۱.۸ درصد سیلیسیم یکی از گریدهای استراتژیک صنعت فولاد محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: تولید این نوع فولادها حتی در خارج از کشور هم به‌صورت محدود و توسط تولیدکنندگان خاص انجام می‌شود.


موفقیت بزرگی دیگر در فولاد مبارکه رقم خورد
غلامرضا سلیمی، مدیر ارشد تولید فولاد مبارکه در تشریح چگونگی و جزییات تولید این محصول ارزشمند اضافه کرد: ازآنجا‌که مصرف این نوع ورق فولادی در ایران هر روز در حال افزایش است، نیاز به تولید این محصول جهت مصرف داخلی و نیز امکان رقابت با تولیدکنندگان خارجی و صدور آن به کشورهای دیگر به‌شدت احساس می‌شد.
سلیمی با اشاره به اهمیت تولید داخلی این گرید فولادی ادامه داد: در راستای بومی‌سازی تکنولوژی تولید این نوع فولادها بر اساس تجهیزات موجود در شرکت، جلسات متعدد کارشناسی بین قسمت‌های مختلف انجام شد و پس از مشخص شدن موارد بااهمیت در روند تولید و ارائه راهکارهای دقیق موردنیاز برای رفع محدودیت‌های تجهیزاتی، تیم کارشناسی تشکیل و تست‌های اولیه در ناحیه فولادسازی انجام گرفت و تحلیل و بررسی شد. نهایتا یک دستورالعمل خاص برای تولید این فولاد طراحی شد.
وی خاطرنشان کرد: تولید فولاد با مقادیر زیاد سیلیسیم و آلومینیوم و درعین حال مقادیر کم کربن و گوگرد نیازمند استفاده از تجهیزاتی خاص مثل VOD در فولادسازی و تنظیمات ماشین ریخته‌گری و دستورالعمل‌های خنک‌سازی با حساسیت بالا است که با محاسبات کارشناسی در ذوب‌سازی، سرباره‌سازی و ریخته‌گری توسط کارشناسان ناحیه فولادسازی، محدودیت‌های تجهیزاتی جبران و امکان تولید این فولاد با تجهیزات موجود فراهم شد و نهایتا در روز عید سعید غدیر خم، این گرید فولادی بدون عیب با موفقیت ذوب‌سازی و ریخته‌گری شد.
مدیر ارشد تولید فولاد مبارکه کسب این موفقیت بزرگ را به‌ تمامی واحدهای تولیدی، پشتیبانی و ذی‌نفعان فولاد مبارکه تبریک گفت.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2l58o8