چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 689
تاریخ انتشار: 1400/06/07 10:19

ایجاد تحول در ساختارهای اقتصادی و صنعتی

گذار از اقتصاد متکی به نفت در کشور منوط‌به تحول در ساختارهای اقتصادی و صنعتی بوده و تبدیل محصولات به کالاهای ارزش‌افزوده است. رفع موانع تولید، تسهیل فضای کسب‌وکار و... منجربه رونق تولید و افزایش صادرات می‌شود.

در این راستا برخی صنایع از ظرفیت خوبی برای توسعه تولید برخوردار هستند. عنوان می‌شود صنعت ریسندگی و بافندگی برای کشور به‌عنوان یک راهبرد اقتصادی می‌تواند فرآیند توسعه نواحی و مناطق مختلف کشور را تسریع و تکامل بخشد. هفته گذشته سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در سفر به ایرانشهر از کارخانجات گسترش صنایع بلوچ این شهر بازدید کرد. این واحد صنعتی بستر خوبی برای ارزآوری در حوزه صنعت به‌شمار می‌رود.

پیشگام هماهنگی بین‌بخشی

وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه رای اعتماد خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشگام هماهنگی بین‌بخشی می‌شود، بر تمرکز بر تمدن نوین اسلامی برای جبران عقب‌ماندگی‌ها به‌عنوان دکترین خود اشاره کرد و درباره موضوعات مهم مرتبط با صنعت، معدن و تجارت برنامه‌های خود را ارائه داد. به‌گزارش ایدرونیوز، سیدرضا فاطمی‌امین پس از شنیدن سخنان موافقان و مخالفان و ارائه گزارش‌های کمیسیون‌های مربوط در سخنانی با بیان این مطلب، افزود: دستیابی به جایگاه اول اقتصادی در آسیای جنوب‌غربی با تاکید بر جنبش نرم‌افزاری، تولید علم، رشد اقتصادی و ارتقای نسبی درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل در افق ۱۴۰۴ برای ایران اسلامی پیش‌بینی شده که برای تحقق این موضوع وظیفه سنگین و تکلیف قانونی و شرعی بر عهده ما است.

جبران عقب‌ماندگی‌ها

فاطمی‌امین همچنین با تاکید بر اینکه باید عقب‌ماندگی‌ها را با تمرکز بر تمدن نوین اسلامی جبران کنیم، تصریح کرد: تنها راه موفقیت تحقق تمدن نوین اسلامی است، تمدن نوینی که برای توسعه، اقتصاد، رشد و پیشرفت در کنار تعالی انسانی و اخلاقیات برنامه و راهکار عملی دارد.

پیگیری ۹ موضوع مهم

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به دغدغه‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی و برنامه‌های ارائه‌شده خود برای اداره این وزارتخانه مهم، بیان کرد: ۹ موضوع مهم از جمله تنظیم بازار، موضوعات مرتبط با تولید، صادرات، معدن، آمایش سرزمینی، توسعه متوازن، اقتصاد مقاومتی، شفاف‌سازی و جلوگیری از فساد و تعامل و هماهنگی بین‌بخشی به صورت ویژه در این وزارتخانه دنبال می‌شود.

فاطمی‌امین با اشاره به موضوعات مرتبط با تنظیم بازار، بیان کرد: شاهد آشفتگی نرخ و نوسانات مختلف قیمتی در بازار هستیم که این موضوع بر گرده مردم فشار آورده است. دولت اگر اشراف کامل به موضوعات داشته باشد مقابل این آشفتگی نرخ می‌ایستد و مردم دیگر نوسانات قیمتی را مشاهده نخواهند کرد.

تورم را تک‌رقمی می‌کنیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین تورم را بیماری مزمن اقتصاد ایران دانست و افزود: ۲ تا ۳ سال زمان می‌برد تا این بیماری درمان شود و در افق ۱۴۰۲ هدف‌گذاری کرده‌ایم تورم به نصف برسد و سرانجام تک‌رقمی شود.

فاطمی‌امین با اشاره به عوامل مهم و دخیل در موضوع تورم، گفت: رشد نقدینگی و موضوعات مرتبط با نرخ ارز از عوامل دخیل در تورم است، با مدیریت، تسلط و اشراف بر مسائل و نظام توزیع می‌توانیم اثرات نقدینگی را بر تورم کاهش دهیم که در این‌ زمینه نیز برنامه‌های ویژه‌ای داریم.

سامانه جامع تجارت تکمیل می‌شود

فاطمی‌امین تکمیل سامانه‌ها را از عوامل مهم و حائز اهمیت در کنترل بازار و پیشگیری از مفاسد دانست و ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف به ایجاد سامانه جامع تجارت شده اما این سامانه هنوز به بلوغ کامل نرسیده و امسال تا پایان سال این سامانه را تکمیل خواهیم کرد.

توجه ویژه به تامین مواد اولیه و قطعات

وزیر صنعت، معدن و تجارت تولید را دغدغه مهم خود در این وزارتخانه دانست و با اشاره به تاکیدات و فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره مسائل مرتبط با تولید، بیان کرد: مطالبات رهبر معظم انقلاب را در این‌باره برآورده می‌کنیم و در ۶ ماه آینده تا پایان سال، برنامه خود را بر تامین مواد اولیه، تامین اجزا، قطعات و ماشین‌آلات مرتبط با تولید و رفع موانع تولید به‌ویژه کالاهای مرتبط و موثر بر معیشت و سفره مردم خواهم گذاشت.

فاطمی‌امین همچنین توجه به صادرات را هم‌راستا و موازی با برنامه‌های مرتبط با تولید دانست و گفت: برنامه ویژه‌ای برای صادرات داریم و معتقدیم با اجرایی کردن سامانه جامع تجارت، تمرکز بر رشد تولید و صادرات، توجه ویژه به معیشت خانوار و متعادل کردن تقاضا، به‌زودی شاهد کنترل بازار و بازگشت نرخ اقلام مهمی ازجمله سیمان به نرخ قبل خواهیم بود.

همراهی مجلس برای پیشبرد اهداف توسعه‌ای

فاطمی‌امین همچنین تصریح کرد: به‌طور قطع، اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در وزارت صنعت، معدن و تجارت پشتوانه مجلس را می‌طلبد، مجلس و دولت انقلابی با همراهی هم می‌توانند کشور را جلو ببرند، ساختن ایرانی آباد کار مشترک و تکلیف شرعی، قانونی و دغدغه انسانی همه ما است.

شریک واحدهای تولیدی خواهم بود

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه دولت نباید بنگاهداری کند، اضافه کرد: موظف به بازاررسانی داخلی و خارجی هستیم. در این میان، فروش و بازار خط مقدم تولید است و وظیفه خود می‌دانم شریک واحدهای تولیدی باشم. نباید به سمت بنگاهداری برویم و باید از فعالیت بخش خصوصی برای اشتغالزایی حمایت کنیم. وی همچنین با اشاره به سوابق خود در حوزه کسب‌وکارها، بیان کرد: رفع مشکلات مربوط به حوزه کسب‌وکارها به تقویت هر چه بیشتر بازارهای داخلی و خارجی وابسته است، در این راه تجمیع تقاضا، هم‌افزایی بنگاه‌ها و وام‌های اعتبار خریدار باید در دستور کار قرار گیرد.

تسهیل و تقویت محیط کسب‌وکار

فاطمی‌امین همچنین تسهیل و تقویت محیط کسب‌وکار را یکی از پروژه‌های خود دانست و ادامه داد: هر ۳ ماه یک‌بار، گزارش عملکرد خود را در قالب برنامه‌های زمان‌بندی‌شده و هوشمند در اختیار مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس قرار خواهم داد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت از راه‌اندازی سامانه قواعد و مجوزات تا پایان سال و عملیاتی کردن این سامانه خبر داد و این سامانه را یکی از گام‌ها در راستای بهبود محیط کسب‌وکار دانست. وی گفت: با تکمیل و عملیاتی شدن این سامانه قوانین، بخشنامه‌های خلق‌الساعه و امضاهای طلایی از بین می‌رود و با رانتخواری مبارزه می‌شود. در این مسیر بسیاری از مجوزها باید مورد نظارت و رصد بیشتر قرار بگیرند و حتی لغو شوند.فاطمی‌امین همچنین از ارائه بسته‌های سرمایه‌گذاری در سال آینده خبر داد و تصریح کرد: سرمایه‌گذاران از سال آینده می‌توانند خود پروژه‌های خود را مشخص کنند و سرمایه‌های خود را در مسیرهای تعیین‌شده به‌کار گیرند.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت ۸۰ درصد از مشکلات کسب‌وکارها را مربوط به تامین مالی، مالیات و تامین اجتماعی دانست و بیان کرد: اگرچه این مسائل مرتبط با نهاد‌های دیگر است اما وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان متولی تولید و پنجره واحد کسب‌وکارها خود را مکلف و موظف به پیگیری این امور برای حمایت از تولید می‌داند.

فاطمی‌امین تاکید کرد: به‌عنوان یک مسئول خود را پاسخگو می‌دانم، هرگز فرافکنی نخواهم کرد، چراکه مشکلات با فرافکنی حل نمی‌شود، البته تعامل و هم‌افزایی بین‌بخشی ضرورت دارد و همه باید در این مسیر گام بردارند.

تحریم‌های داخلی را برمی‌داریم

فاطمی‌امین همچنین از استقبال گسترده واحدهای صنعتی، معدنی و تجاری و حمایت آنها در روزهای اخیر تشکر کرد و گفت: تحریم‌های داخلی را برمی‌داریم و تحریم‌های خارجی را خنثی می‌کنیم که این مهم درباره بنزین نیز تجربه شد.

وی ادامه داد: موضوعات مربوط به دوگانه‌ساز کردن خودروها، کارت سوخت و خودروهای فرسوده با وجود همه تحریم‌های امریکا عملی شد که تجربه موفقی بوده است.

وی موضوع صادرات را به‌عنوان سومین محور برنامه‌های خود مورد تاکید قرار داد و افزود: باید به بازار ارز کشور حدود ۳ تا ۴ میلیارد دلار بیشتر تزریق و تعادل ایجاد شود. من برنامه‌های خود را با اتاق اصناف، اتاق بازرگانی، خانه‌های صنعت و معدن، تشکل‌ها و انجمن‌ها مطرح کرده‌ام و نظرات بخش خصوصی را جویا شده‌ام و بدون از دست دادن فرصت این برنامه‌ها عملی خواهند شد.

او تصریح کرد: هدف‌گذاری برای افزایش صادرات به میزان حدود ۵ میلیارد دلار بیش از مدت مشابه سال گذشته در ۶ ماه دوم امسال انجام خواهد شد. البته این هدف‌گذاری با در نظر گرفتن تمامی شرایط مرتبط با کرونا و تحریم‌های ظالمانه انجام‌شده است و ظرفیت‌های آن را داریم و با این میزان تزریق (حدود ۳ تا ۴ میلیارد دلار) بازیابی تولید نیز انجام خواهد شد.

دیپلماسی اقتصادی

فاطمی‌امین همچنین با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم و تاسف از این امر گفت: با لکوموتیو صادرات باید گردش اقتصادی ایجاد شود، دیپلماسی اقتصادی مهم‌ترین اولویت است که با مشارکت وزارت امور خارجه این روند دنبال خواهد شد. وی همچنین با تاکید بر اینکه با توان بازدارندگی داخلی باید تولید با قدرت داشت، افزود: در بخش اقتصادی باید تولید قدرتمند داشت و اگر روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و کشورهای هدف صادراتی تقویت شود می‌تواند پیشران تولید قدرت باشد. اقتصاد ایران باید بزرگ‌تر از مرزهایش شود تا هم قدرت اقتصادی و هم سیاسی کشور مبتنی بر موضوعات تجارت ارتقا و افزایش یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به موضوعات مرتبط با معدن نیز اشاره کرد و گفت: معدن می‌تواند همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب تاکید دارند جایگزین مناسبی برای نفت شود، عوارض صادراتی معکوس، فرآوری مواد معدنی برای جلوگیری از خام‌فروشی و اختصاص ۱۵ درصد از حقوق دولتی معادن به منطقه محل استقرار معدن با کمک نمایندگان مجلس در این مسیر دنبال خواهد شد.

برنامه‌های ۶ ماهه و دوساله برای صنعت خودرو

فاطمی‌امین در ادامه گریزی به مسائل مرتبط با خودرو زد و تاکید کرد: در این مسیر برنامه ۶ ماهه و دوساله داریم که با اجرای برنامه دوساله در مدت ۳ یا ۴ سال دیگر صنعت خودرو افتخار ملی خواهد شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت مشکلات خود را در سه گروه عدم‌رقابتی بودن این صنعت، تولید پایین و ساختارهای مدیریتی و اقتصادی خلاصه کرد و افزود: دولت نباید بنگاهداری کند، نباید مدیران شرکت‌های خودروساز را ما انتخاب کنیم، بلکه خود سهامداران باید مدیران را انتخاب کنند. او تاکید کرد: تا آذر تعهدات معوق مرتبط با خودروسازان را پاسخ‌خواهیم داد، همچنین سبد خودرویی با مصرف کمتر از ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را به بازار ارائه می‌دهیم و در افق ۱۴۰۴ در قله‌ای از صنعت خودرو با افتخار خواهیم ایستاد.

وی به موضوعات مرتبط با آمایش سرزمین به‌عنوان دیگر دغدغه خود در برنامه‌های ارائه‌شده اشاره کرد و ادامه داد: نمایندگان مجلس نیز این موضوعات را هم در صحن علنی و هم در جلساتی که با کمیسیون‌های مختلف داشته‌ایم، مطرح کرده‌اند، بیش از ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین در شهرهای ایران داریم که حاشیه‌نشینی آسیب‌های اجتماعی را بهدنبال دارد و یکی از دلایل مهم آن عدم‌توسعه متوازن است که یکی از دغدغه‌های اصلی من نیز توسعه متوازن است.

توسعه متوازن منابع و فرصت‌ها

فاطمی‌امین در ادامه تاکید کرد: باید توزیع عادلانه منابع و فرصت‌ها در سراسر کشور فراهم شود و مردم باید به یک اندازه از منابع و فرصت‌ها منتفع شوند، در این صورت به سمت حاشیه‌نشینی و مهاجرت نمی‌روند و بسیاری از مسائل اجتماعی و ناهنجاری‌ها در این مسیر کاهش خواهد یافت.

فاطمی‌امین درباره برنامه‌های خود برای ایجاد توسعه متوازن گفت: برای ۴۵۰ شهرستان با مشورت نمایندگان مجلس و ارکان حاکمیتی برنامه عملیاتی داریم. تمامی برنامه‌ها با مشاوره نمایندگان انجام خواهد شد و مدیران بر مبنای این اهداف انتصاب و ارزیابی می‌شوند. برآنیم هر ۳ ماه یک‌بار مانند دیگر برنامه‌ها پیشرفت کاری خود را با نمایندگان مردم به‌عنوان خادمان ملت در میان بگذاریم.

مبارزه با فساد و رانت

وی همچنین به تقویت مدیران گام دوم اشاره کرد و گفت: استعدادهای مدیریتی کشور شناسایی می‌شوند و سهمیه‌های مدیریتی از مناطق مختلف کشور را در بخش‌های دولتی و خصوصی فعال می‌کنیم تا سکاندار تحول در کشور شوند. برای این موضوع برنامه دوساله زمانبندی شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه بهدنبال سازکارهای فسادستیز هستم، تصریح کرد: تاکیدات رهبر معظم انقلاب، دولت و ارکان حاکمیتی نیز بر این موضوع استوار است. امضاهای طلایی با ایجاد سازکارهای فسادستیز از بین می‌رود که مهم‌ترین شعار دولت سیزدهم نیز بر همین منوال است. فاطمی‌امین اقتصاد مقاومتی را دیگر محور برنامه‌های خود دانست و با اشاره به موضوعات تاب‌آوری و بازدارندگی در اقتصاد مقاومتی بیان کرد: در حوزه اقتصادی نیز باید مثل موضوعات موشکی با تعاملات و سازکارهای بازدارندگی پیش برویم تا ضربه زدن به اقتصاد کشور برای دشمنان آسیب‌زا شود.

وی در ادامه به موضوعات مرتبط با هماهنگی بین‌بخشی اشاره کرد و گفت: بیش از ۴۵ درصد اشتغال و بیش از ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی بر عهده این وزارتخانه است و ما باید پیشگام هماهنگی بین‏بخشی باشیم. به‌عنوان مثال برای تعامل و هماهنگی بین‌بخشی با بخش مسکن، تامین مصالح ساختمانی برای ساخت یک میلیون مسکن در سال را به‌لحاظ سیمان، کاشی و فولاد در دستور کار داریم، برآوردهای لازم انجام‌شده، ظرفیت‌های لازم را داریم و اگر بخش مسکن راه بیفتد، لکوموتیو اقتصاد می‌شود.

فاطمی‌امین همچنین به موضوعات مرتبط با تامین تاکسی‌های برقی، بهینه‌سازی مصرف سوخت و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل به‌عنوان یکی از نقاط تعامل با شهرداری اشاره کرد و موضوع تامین تبلت با نرخ و کیفیت مناسب برای موضوعات آموزش در این روزهای کرونایی را به‌عنوان نقطه تعامل بین‌بخشی درباره موضوعات کرونا دانست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنان خود خطاب به نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت و مجلس انقلابی با مشارکت و همدلی می‌توانند مسائل را حل کنند. مردم گرفتارهای زیادی دارند و امید است بخش صنعت، معدن و تجارت با حرکت جهادی متحول ‌شوند.

فاطمی‌امین تاکید کرد: با تفویض اختیار، مشورت با نمایندگان مجلس، تشکل‌ها، بخش خصوصی و صاحب‌نظران وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارتخانه‌ای چابک و پویا با عملکرد خوب تبدیل خواهد شد. امیدوارم با حمایت‌های ویژه نمایندگان مجلس بتوانیم گام‌های موثری برداریم و دغدغه‌های نماینده‌های مجلس که منشعب از وضعیت مردم است را پیگیری کنیم.

بازدید معاون رئیس‌جمهوری از صنایع بلوچ

همچنین سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری به همراه احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان در سفر یکروزه خود به شهرستان ایرانشهر از مجموعه کارخانجات گسترش صنایع بلوچ (بافت بلوچ) این شهر بازدید کرد. به‌گزارش ایدرونیوز، در حاشیه این بازدید که با هدف بررسی امکانات شرکت گسترش صنایع بلوچ برای ایجاد مجموعه علمی و فناوری مرتبط با صنعت نساجی و پوشاک در شهرستان ایرانشهر انجام شد، امید اعلایی، مدیرعامل شرکت گسترش صنایع بلوچ اظهارکرد: با توجه به قول مساعد معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، در صورت توافق بین بنیاد ملی نخبگان و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، احداث این مجموعه علمی و فناوری با سرمایه‌گذاری بنیاد ملی نخبگان و همچنین منابع استانی انجام خواهد شد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qa7j2