سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
کد خبر: 15926
تاریخ انتشار: 1401/02/19 03:42
مخالفت صریح مجلس با هرگونه اقدام درباره ارز ترجیحی

اول طرح کالابرگ الکترونیکی اجرا شود

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس با هرگونه اقدام درباره ارز ترجیحی قبل از اجرا شدن طرح کالابرگ الکترونیکی مخالف است، گفت: دولت در موضوع ماکارونی و آرد صنعتی به‌گونه‌ای عمل کرد که باعث نگرانی بیشتر مردم شد.

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امروز یکی از مباحث و نکته مهمی که نمایندگان حسب تکلیف نمایندگی خود وظیفه دارند به آن بپردازند، مربوط به گرانی‌ها و مشخصا گرانی آرد صنعتی و ماکارونی است.

آمادگی مجلس برای اصلاح بودجه 

وی با تاکید بر اینکه دو موضوع مهم سلامت و نان در جامعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، خاطرنشان کرد: موضوع دارو و نان موضوع ویژه‌ای است؛ بنابراین کل جمعیت کشور برای این دو محور تحت پوشش قرار خواهند گرفت و در چارچوب مصرف بهینه نباید هیچ محدودیتی در میزان مصرف مردم اعمال شود. البته مسئول اجرا دولت است و ما به‌عنوان مجلس به حوزه اجرا ورود نداریم. 

وی افزود: گرچه مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۱ اصرار داشت که رقم پیشنهادی دولت برای سیاست‌های جبرانی حذف یارانه کافی نیست و به همین دلیل آن را حدود ۵۰ درصد افزایش داد، اما در صورتی که باتوجه به افزایش قیمت‌های جهانی نیاز به اصلاح بودجه هم باشد، مجلس آماده است در این زمینه با دولت همکاری کند. برای مجلس اصل است که قدرت خرید مردم برای کالاهای اساسی حفظ شود. در این راستا برای رفع هر مشکلی هر تصمیمی که لازم باشد را می‌گیریم.

وی افزود: ما با هرگونه اقدام درباره ارز ترجیحی قبل از اجرا شدن طرح کالابرگ الکترونیکی مخالفیم و باید ابتدا طرح کالابرگ الکترونیکی اجرایی شود. نرخ کالا نیز باید برپایه همان قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰ باشد و این موضع دولت و مجلس است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: مسئله اصلی که باعث نگرانی مردم شده این است که گرانی اخیر شروع گرانی‌های کالاهای اساسی باشد که معیشت مردم به آن گره خورده است. ریشه این نگرانی‌های مردم به این برمی‌گردد که اگر قرار است ارز ترجیحی مربوط به کالاهای اساسی هدفمند شود، گرانی‌های شدیدی در دیگر کالاها که مرتبط با آن هستند ایجاد خواهد شد و دولت در موضوع ماکارونی و آرد صنعتی به‌گونه‌ای عمل کرد که باعث نگرانی بیشتر مردم شد.

بی‌توجهی دولت به مصوبه مجلس 

قالیباف با اشاره به برنامه مجلس برای حفظ قدرت خرید مردم تصریح کرد: در گرانی‌های اخیر و موضوع افزایش نرخ ماکارونی هم بی‌توجهی به قانون مجلس باعث شد چنین فضایی ایجاد شود و مردم را به‌شدت ناراحت کند. به مردم حق می‌دهم که نسبت به آینده نگران شده باشند اما باتوجه به پیگیری‌های انجام شده و جلساتی که مخصوصا در شورای هماهنگی اقتصادی صورت گرفت، مقرر شد قانون مجلس به‌طور کامل اجرایی شود، ان‌شاءالله آرامش معیشتی برای مردم ایجاد خواهد شد.

سیاست حفظ قدرت خرید مردم است

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: سیاست مجلس افزایش دریافتی مردم که باعث تورم بیشتر می‌شود نیست، بلکه سیاست مجلس بر حفظ قدرت خرید مردم است. طبیعی است درمان اصلی و ریشه حفظ قدرت خرید مردم، کنترل تورم است. 

تا تورم را کنترل نکنیم نمی‌توانیم قدرت خرید مردم را حفظ کنیم و برای کنترل تورم نیز فقط باید ناترازی‌ها را برطرف کرد؛ به‌ویژه برطرف کردن ناترازی‌ها در بودجه، بانک‌ها و انرژی که این ناترازی‌ها هم باید با سیاست‌های درست مالی و پولی و هم با اصلاح ساختار بودجه برطرف شود، اما مسئله اینجاست که این اصلاح ساختاری در عین حالی که درمان ریشه‌ای است، زمانبر است.

نباید دست روی دست بگذاریم

قالیباف در ادامه با بیان اینکه ما نباید دست روی دست بگذاریم، تاکید کرد: نباید اجازه دهیم روز به روز توان مردم برای اداره عادی زندگی‌شان کمتر شود. مجلس معتقد است در کنار این نگاه ریشه‌ای باید برای کوتاه‌مدت برنامه حفظ قدرت خرید مردم برای کالاهای ضروری معیشتی را اجرا کرد.

وی افزود: هدف‌گذاری در این طرح همان‌طور که مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ تصویب کرده ارائه کالاهای ضروری معیشتی بر پایه نرخ شهریور ۱۴۰۰ است. براساس این تصمیم باید کالاهای ضروری معیشتی با کالابرگ الکترونیکی به نرخ شهریور ۱۴۰۰ عرضه شود. 

قدرت خرید طبقه متوسط هم پایین آمد

قالیباف خاطرنشان کرد: وقتی می‌گویند مصرف پایین آمده و تولید افزایش پیدا می‌کند و مازاد داریم به این دلیل است که قشر محروم ما قدرت خرید گوشت مرغ و قرمز را ندارد که مصرف پایین آمده است. 

حتی امروز قدرت خرید طبقه متوسط نیز پایین آمده و سلامت و آینده جامعه در خطر است. در حفظ قدرت خرید می‌خواهیم حداقل نیازهای پروتئینی را به طبقات محروم و متوسط جامعه برگردانیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از نظر ما حفظ سفره مردم در کالاهای ضروری معیشتی اصل اول است و مردم باید آرامش معیشتی ۱۰۰ درصدی داشته باشند و بعد ما سیاست‌های مربوط به ارز ترجیحی را تغییر دهیم و هدفمند کنیم؛ در غیر این صورت اتفاقی که برای ماکارونی افتاد برای دیگر کالاها با ابعاد گسترده‌تری خواهد افتاد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/27q7mv