دوشنبه 06 فروردین 1403 - 25 Mar 2024
کد خبر: 15776
تاریخ انتشار: 1401/02/18 01:30
گفت و گوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه قنادی تهران؛

اوضاع تلخ شیرینی فروشان / گران کنید تا ورشکسته نشویم

رئیس اتحادیه قنادی تهران با بیان اینکه با وضعیت فعلی بازار همکاران ما در حال ورشکستگی هستند، تصریح کرد: با وجود اینکه روزانه شاهد افزایش نرخ در بازار هستیم، از تیر ماه ۱۴۰۰ هیچ تغییر نرخی برای واحد قنادی ندادند و کسی پاسخگو نیست.

اوایل اریبهشت ماه بود که نرخ جدید آرد صنف و صنعت بر اساس درخواست وزارت جهاد کشاورزی و تایید سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان اعلام شد. بر این اساس نرخ آرد ۱۸ درصد سبوس‌گیری شده به ازای هر کیلو ۱۵۷۰۰ تومان، آرد ۲۱ درصد سبوس‌گیری شده ۱۶،۰۰۰ تومان و آرد ۲۷ درصد سبوس‌گیری شده ۱۶،۹۰۰ تومان تعیین شد.

پس از اعلام نرخ جدید آرد غوغایی در بازار نان بر پا شد که آوازه آن در همه استان‌ها پیچید. البته لازم به ذکر است که همزمان با این افزایش نرخ طرح یارانه نان در استان زنجان آغاز شد تا با این روش از قاچاق آرد جلوگیری شود. همچنین بازار ماکارونی نیز از این افزایش نرخ بی‌نصیب نماند. ابلاغ نرخ‌های جدید ماکارونی از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان، موجب نگرانی و ناراحتی قشری از مردم شده است. یکی از علل گرانی آرد در کشور عامل خارجی یعنی جنگ روسیه و اوکراین است؛ زیرا حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد از گندم جهان از اوکراین و روسیه صادر می‌شود و به خاطر این جنگ، کمبود گندم در سراسر جهان مشاهده می‌شود.

گسترش نیوز در خصوص تاثیر افزایش نرخ آرد بر نرخ شیرینی به گفت‌وگو با علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه قنادی تهران پرداخت.

 

بهرمند

بهره‌مند در خصوص تاثیر افزایش نرخ آرد بر نرخ شیرینی اظهارکرد: آرد مورد استفاده شیرینی فروشی آزاد است و درحال‌حاضر نیز با همان نرخ آزاد خریداری می‌شود. این افزایش نرخ بیشتر برای نان‌های حجیم است اما با توجه به نرخ جدید قطعا نرخ آرد آزاد نیز تحت تاثیر قرار گرفته و گران خواهد شد.

درخواست برای افزایش قیمت

وی با اشاره به اینکه قیمت شیرینی در سال ۱۴۰۱ هیچ گونه تغییری نداشته است، گفت: با توجه به اینکه نرخ شیرینی با وجود افزایش قیمت مواد اولیه، هزینه حمل‌ونقل، دستمزد و... تغییر نکرده، اعضای صنف ضرر کردند. به دنبال ضرر و زیان اعضای صنف، در خواست افزایش نرخ دادیم اما متاسفانه سازمان حمایت مصوبه‌ای در این راستا تعیین نکرد تا نرخ جدید اعلام شود.

عرضه قطره چکانی روغن

رئیس اتحادیه قنادی تهران پیرامون کمبود روغن در بازار بیان کرد: با توجه به عرضه قطره چکانی روغن توسط دولت، همکاران ما مجبورند نیاز خود را از بازار آزاد تامین کنند که به دلیل نرخ بالا، دشوار است. امیدواریم در بخش توزیع، دولت نظارت کند تا بازار از این حالت خارج شود.

بهره‌مند همچنین در خصوص میزان خرید مردم به ویژه در ماه رمضان گفت: امسال استقبال خوبی از زولیا و بامیه در بازار شد. اما مقدار خرید مردم اگر در سال گذشته ۲ کیلوگرم بود امسال بیشتر شاهد خرید نیم کیلو تا یک کیلو زولبیا و بامیه بودیم.

رئیس اتحادیه قنادی تهران در پایان با بیان اینکه با وضعیت فعلی بازار همکاران ما در حال ورشکستگی هستند، تصریح کرد: با وجود اینکه روزانه شاهد افزایش نرخ در بازار هستیم، از تیر ماه ۱۴۰۰ هیچ تغییر نرخی برای واحد قنادی ندادند و کسی پاسخگو نیست. مسئولان نظارتی مثل سازمان صمت استان تهران باید پاسخگو باشند اما با وجود اینکه ۳ ماه از درخواست افزایش نرخ ما می‌گذرد هنوز پاسخی دریافت نکردیم تا به اعضای صنف اعلام کنیم.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/399gdo