چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 17650
تاریخ انتشار: 1401/03/29 06:37

اوضاع بیت کوین خطرناک می‌شود

درحالی که منتقدان منتظر مرگ بیت کوین هستند، این سه معیار خلاف این ادعا را ثابت می کند.

کسانی که از بیت کوین متنفرند با تمسخر می گویند که آماده خواندن آگهی ترحیم آن هستند، اما داده های درون زنجیره ای و سایر شاخص های تکنیکال نشان می دهند که محدوده قیمت فعلی می تواند منطقه خرید خوبی برای سرمایه گذاران باشد. پیتر شف، یکی از منتقدین سرسخت بیت کوین با انتشار پستی در توییتر گفته است:

“اگر بیت کوین توانسته است ۷۰ درصد از رکورد ۶۹۰۰۰ دلاری خود فاصله بگیرد و به زیر ۲۱۰۰۰ دلار سقوط کند، به همین راحتی هم می‌تواند ۷۰ درصد دیگر کاهش یابد و به ۶۰۰۰ دلار برسد. با توجه به اهرم های بیش از حد در بازار کریپتو، فروشی اجباری را تصور کنید که همزمان با این موج فروش گسترده رخ می دهد. با این اوصاف، ۳۰۰۰ دلار یک هدف قیمت محتمل تر خواهد بود”.


بدون تردید، چند ماه گذشته برای سرمایه گذاران روزهای بسیار سختی بوده است چرا که قیمت بیت کوین (BTC) به پایین ترین سطح سال ۲۰۲۲ یعنی ۱۷۶۰۰ دلار سقوط کرد، اما حتی در این شرایط هم می توان گفت که این بار هم ادعای کسانی که منتظر مرگ این دارایی هستند به همان سرنوشتی دچار می شود که ۴۵۲ پیش بینی قبلی تجربه کردند!

جامعه بیت‌کوین‌ با استناد به معیارهای قدرتمند درون زنجیره‌ای مشخص می کنند که بیت‌کوین چه زمانی در منطقه خرید قرار می گیرد و اکنون زمان آن رسیده است که نگاهی دقیق‌تر به این معیارها داشته باشیم.

نمودار زیر که توسط تحلیلگر بازار Rekt Capital منتشر شده است نشان می دهد که یکی از معیارهایی که در طول تاریخ به عنوان یک حمایت قابل قبول برای بیت کوین عمل کرده است، میانگین متحرک ۲۰۰ هفته ای آن (MA) است.

همانطور که در نواحی مشخص شده با دایره های سبز نشان داده شده است، پایین ترین سطوح ایجاد شده در بازارهای نزولی قبلی در مناطق نزدیک به ۲۰۰-MA رخ داده است، که به طور موثر به عنوان یک سطح حمایتی مهم عمل کرده است.

در بیشتر مواقع، قیمت بیت کوین برای مدت کوتاهی به زیر این معیار کاهش یافته و سپس به آرامی به بالای ۲۰۰-MA بازمی گردد تا یک روند صعودی جدید را آغاز کند.

در حال حاضر، بیت کوین پس از نزولی کوتاه مدت به زیر این معیار، درست در حدود MA-۲۰۰ هفته ای خود معامله می شود. در حالی که احتمال حرکت به سمت سطوح پایین تر وجود دارد، تاریخ نشان داده است که قیمت در بلند مدت پایین تر از این سطح قرار نخواهد گرفت.

در کنار حمایت ارائه شده توسط MA ۲۰۰ هفته ای، چندین سطح قیمت مهم از گذشته بیت کوین نیز وجود دارد که در صورت ادامه روند کاهش قیمت، به عنوان حمایت هایی قابل اعتماد عمل خواهند کرد. آخرین باری که بیت کوین زیر با قیمتی ۲۴۰۰۰ دلار معامله شد در دسامبر ۲۰۲۰ (آذر ۹۹) بود، زمانی که ۲۱۹۰۰ دلار به عنوان یک حمایت مهم وارد عمل شد و پس از آن قیمت بیت کوین تا مرز ۴۱۰۰۰ دلار جهش کرد.

در صورتی که حمایت ۲۰۰۰۰ دلاری به کلی از دست برود، سطوح حمایتی بعدی در نزدیکی ۱۹۹۰۰ دلار و ۱۶۵۰۰ دلار قرار خواهند داشت.

یکی از معیارهای نهایی که نشان می دهد بیت کوین احتمالاً به مرحله انباشت مطلوبی نزدیک شده است، نسبت ارزش بازار به ارزش تحقق یافته (MVRV) است که در حال حاضر روی ۰.۹۶۹ قرار دارد.

همانطور که در نمودار بالا نشان داده شده است، به استثنای دو دوره کوتاه که با شرایط نزولی بازار همزمان شده است، در طول چهار سال گذشته امتیاز MVRV برای بیت کوین بیشتر مواقع بالاتر از عدد ۱ بوده است.

افت مختصری که در مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۹۹) رخ داد، باعث شد که امتیاز MVRV به ۰.۸۵ برسد و برای یک دوره هفت روزه زیر ۱ باقی بماند، در حالی که در بازار نزولی ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ شاهد بودیم که این معیار به پایین ترین سطح ۰.۶۹۹۲ رسیده است.

در حالی که نمی توان به طور کلی احتمال کاهش بیشتر قیمت را انکار کرد، ولی بدترین پولبک احتمالی قبلاً اتفاق افتاده است و بعید است که کف فعلی برای مدت زیادی باقی بماند.

 
منبع: آکادمی هلاکویی


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/27qgm6