چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
کد خبر: 18518
تاریخ انتشار: 1401/05/02 23:10

اهداف بزرگ‌ترین گردهمایی اقتصادی

علی اکبری‌زاده_کارشناس امور بانکی

صنعت نمایشگاهی کشور با پشت سر گذاشتن ایام کرونا، جان تازه‌ای گرفته و شاهد برگزاری رویدادهای مختلف در نمایشگاه بین‌المللی تهران و سایر مراکز نمایشگاهی در اقصی نقاط کشور هستیم. نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در سال گذشته به‌دلیل شیوع کرونا با استقبال چندانی مواجه نشد؛ هرچند کرونا تنها علت استقبال نشدن از نمایشگاه‌ها در ایران نیست.

فارغ از اینکه استاندارد برگزاری نمایشگاه در کشورمان تا چه حد به نرم جهانی نزدیک است، ‌باید عادلانه به چالش‌های این صنعت نگاه کرد. در نگاهی مقایسه‌ای به این مهم می‌رسیم که نمایشگاه‌های بزرگ جهان با حمایت و پشتیبانی ارگان‌های مختلف دولتی با هدف ایجاد فضایی مناسب برای تجارت جهانی و رونق کسب‌وکارهای گوناگون برگزار می‌شوند، این در حالی است که بخش خصوصی برگزارکننده نمایشگاه‌ها در کشور ما کمتر مورد حمایت دولت قرار گرفته و چه‌بسا در چند سال اخیر به‌واسطه تحریم‌های ظالمانه از مشارکت بسیاری از مشتریان و شرکت‌های خارجی محروم بوده است.

نمایشگاه‌های پولی و مالی، از جمله نمایشگاه در حال برگزاری نیز برای موفقیت نیازمند حمایت همه نهادهای مالی مربوطه از جمله سازمان بورس، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد هستند تا با دیپلماسی بتوان از شرکت‌های کشورهای هدف برای حضور قوی و ایجاد پاویون دعوت کرد و به این نمایشگاه‌ها رونقی خاص بخشید.

طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار بود سازمان بورس طبق سنوات گذشته در نمایشگاه حضور داشته باشد، اما پس از اعلام انصراف سازمان بورس از حضور در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه، وزارت اقتصاد اقدام به برپایی نمایشگاه صنعت مالی با حضور دانش‌بنیان‌ها در هفته اول مرداد کرد.

هدف از این تصمیم دستیابی به محتوای جامع‌تر، تخصصی‌تر و نقش‌آفرینی همه بازیگران بازارهای مالی اعلام شد و نمایشگاه بورس، بانک و بیمه به نمایشگاه صنعت مالی تغییر نام داد.

بر همین اساس چهاردهمین نمایشگاه صنعت مالی به‌عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی فعالان بازارهای مالی و دروازه اصلی ارتباط مستقیم مدیران اقتصادی و فعالان این بازارها با آحاد جامعه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

کارگروه ویژه ارتقای محتوای این رویداد با حضور نمایندگان بیمه مرکزی، نمایندگان نظام بانکی، نمایندگان بازار سرمایه و نیز نمایندگان وزارت اقتصاد تشکیل شد که بنا به تصمیم این کارگروه سازمان بورس از گردونه حضور در نمایشگاه صنعت مالی حذف شد.

باتوجه به نام‌گذاری امسال، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها رسالتی ملی است؛ بر این اساس شورای سیاست‌گذاری چهاردهمین رویداد صنعت مالی، برنامه‌های ویژه‌ای برای حضور پررنگ این دست از شرکت‌ها در این رویداد در نظر گرفته است. برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی، نشست‌های صمیمی مدیران و علاقه‌مندان به صنعت مالی، گردهمایی‌های آموزشی، حضور مهمانان بین‌المللی و معرفی آخرین دستاوردهای صنعت مالی ایران و جهان از مهم‌ترین برنامه‌های چهاردهمین دوره این رویداد مالی است.

با نظر به اینکه امسال سال دانش‌بنیان‌ها است انتظار می‌رود بخش مالی و تولید حضور پررنگ‌تری در نمایشگاه داشته

باشند.

پیشنهاد مطرح درباره حمایت از تولید و کسب‌وکارهای نو و همچنین دانش‌بنیان در چهاردهمین نمایشگاه صنعت مالی، این است که در نمایشگاه‌ سالن خاصی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین استارت‌آپ‌ها در نظر گرفته شود تا علاوه بر اشاعه نگاه حمایتی به تولید و خدمات بر پایه دانش روز، معرفی و ارائه این محصولات و خدمات با سهولت بیشتری همراه باشد.

امید می‌رود امسال با حضور بخش نوپای دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه (نمایشگاه صنعت مالی) تولید در حوزه دانش‌بنیان بیش از پیش در تعامل با بخش مالی قرار گیرد. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ragem